5670
Sök

Skjuter soppa ur vevhusventilation... dåliga kolvringar?

Diktator
433 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Som rubriken lyder.. min 740 turbo sprutar en "dimma" med soppa ur vevhusventen.. kan det vara en kass kolvring?
Mvh/ Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Sidledesförare
268 Inlägg
26 mars 2008
Jag skulle vilja fråga: Vad kan det annars vara?

Man vet aldrig, före man vet

Diktator
433 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Någon form av läckage kanske? Jag vet faktiskt inte. därför jag frågade smartass... :p

Sidledesförare
268 Inlägg
26 mars 2008
Micke754 skrev:
Någon form av läckage kanske? Jag vet faktiskt inte. därför jag frågade smartass... :p

Ja, försök förstå sarkasmen. Jag är imponerad om du hittar några många ställen där bensin kan ta sig ner till vevhuset. Speciellt på en motor med överliggande kamaxel.

På en stötstångsmotor skulle du ju kunna blåsa topplockspackningen på ett sådant magiskt sätt att det började blåsa ner mot vevhuset, men annars finns det egentligen inga ställen där det kan ta sig ner. Kylkanaler och oljekanaler är det du hittar på blocket och oljekanalerna är det enda som leder ner till vevhuset, men där har du tryck så risken är obefintlig. Då har du en möjlighet kvar. Utforska den.
Senast redigerat av Wezzli (26 mars 2008)

Diktator
433 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Kan det vara helt omöjligt att man har en spricka i toppen så att det läcker in soppa i oljekanalerna? Biljäveln svartryker som fan, den går "skapligt" och den dränker stiften med soppa.. har fått skruva ur stiften 3ggr och rengöra dem bara för att den ska starta ens..
Mvh/ Micke

Sidledesförare
268 Inlägg
26 mars 2008
Micke754 skrev:
Kan det vara helt omöjligt att man har en spricka i toppen så att det läcker in soppa i oljekanalerna? Biljäveln svartryker som fan, den går "skapligt" och den dränker stiften med soppa.. har fått skruva ur stiften 3ggr och rengöra dem bara för att den ska starta ens..
Mvh/ Micke

Sprickor är ju kanske mindre vanliga, men en förstörd topplockspackning kan alltid bidra till att bensin blåser ner i vevhuset via oljereturkanalerna vid kompression. Svartrök tyder ju om något på att motorn går mycket fett.
Senast redigerat av Wezzli (26 mars 2008)

Diktator
433 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
mm, precis. Men har jag en läckande topplockspackning så kan det ju lika gärna komma ner olja i cylindern/cylindrarna vilket gör att den svartryker rätt så bra?
Tycker att det ser ut som att det är lite grumligt i kylarvtskan så då kan det ju komma in olja i vattenkanalerna också..
mvh/ Micke

Sidledesförare
268 Inlägg
26 mars 2008
Micke754 skrev:
mm, precis. Men har jag en läckande topplockspackning så kan det ju lika gärna komma ner olja i cylindern/cylindrarna vilket gör att den svartryker rätt så bra?
Tycker att det ser ut som att det är lite grumligt i kylarvtskan så då kan det ju komma in olja i vattenkanalerna också..
mvh/ Micke

Olja blåryker och du känner det på lukten. Olja och glykol brukar medföra skapligt skum.

3 235 Inlägg
26 mars 2008
Det kan ju vara att den får allt för mycket bränsle, och då blir kompressionen i cylindrarna allt för stor, och bränslet pressas förbi kolvringarna och ner i sumpen...

Men det är nog som folk redan sagt: dåliga kolvringar.
Senast redigerat av engolf (26 mars 2008)

Diktator
433 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
kom på att om membranet i Bränsletrycksregulatorn är kass så kan det ju läcka in soppa i insuget.. (soppan går förbi membranet och sugs in i insuget via vakumstyrningen på BTRen.) Och på så sätt för den för mycket soppa.. och då kan den spruta in soppa i oljefällan via slangen som går från insug till oljefällan och på så sätt skicka ut soppa i vevhusventilationen..
vad tror ni om den teorin?

158 Inlägg
27 mars 2008
Hade det problemet på min 9000 turbo.. Skulle besikta den då sa ja till polarna att han skulle tanka i lite e85 för att sänka co halten lite. Men han tanka i 50 liter o typ 5 liter bensin.. Efter en dag lr 2 så gick membranet sönder så det vart fullt ös på soppan gick inte så bra sura ner sig totalt o tryckte ut massa bensin i oljan rök som fan..

Sök