5610
Sök

850 Utesluta Vevhusventilationen???

///R-Rated
528 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
När jag köpte min bil så märkte jag att 2 slangar inte var sammansatta där det var meningen att de skulle vara det.
Jag tillät min svåger ta en titt, han sa att förra ägaren (som var bilmekaniker) troligen hade gjort så pga.
att packningen mellan låda och motor inte skulle gå... (Generalfel)
Så min svåger sa: Låt det vara som det är. Men nu får jag ju in avgaser i kupen vilket inte är nyttigt, min fråga är: Kan man verkligen utesluta Vevhusventilationen och på nått sätt filtrera slangarna så att avgaserna inte tar sig in i kupen, har ju iofs taklucka:P

Vad gör igentligen Vevhusventilationen?
Vad får jag för konsekvenser mer än avgaser i kupen, om jag låter det vara som det är idag?
Senast redigerat av nikotino (26 mars 2008)

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
26 mars 2008
Vevhusventilationen är ju helt enkelt ventilationen till vevhuset, för vevhuset är ju inte tätt. Läckande kolvringar el dyl slitage och även det faktum att x antal kolvar och vevaxlar vevar omkring där gör det svårt att erhålla atmosfärs tryck. Så hade det varit tätt så hade ett övertryck skapats.
För i tiden hade man simpelt ett rör eller dyl så att vevhuset kunde ventilera. Nu förtiden vill vi släppa ut så lite som möjligt och då skapades en renare metod där gaser från vevhuset leds tillbaka till insuget igen och inte ut i fria luften (vilket din bil verkar göra ändå) Men problemet är att vevhusventilationen ofta sätter igen sig vilket gör att övertryck bildas och kan resultera att pack/ningar/boxar tar stryk.

Öppen vevhusventilation är INTE godkänd av SBP (såvidare inte bilen är regad så)

Så är du säker på att det är vevhusventilationen som slangarna är till?
Isåf koppla ihop dom och känn med fingret över oljesticks hålet om det blåser, testa även med slangarna isär dragna.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Sök