5250
Sök

Micra -93 går ryckigt vid full tank

1 661 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Tja, skaffade mig en liten Micra igår och den funkade jättebra typ 5 mil med nästan tom tank, sedan tankade jag fullt och då går den ca 4km sedan tappar den all kraft och dör. Då kan man vänta några minuter och sedan går den igen i några minuter och dör igen.
Soppafilter och luftfilter byttes omedelbart med problemet kvarstår.
Kan det va att soppan kommer in i pumpen eller nåt liknande?
MVH
Senast redigerat av Hardjim (4 april 2008)

1 661 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
Ingen? folk brukar ju vara pigga med sina teorier?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
27 mars 2008
kan ju vara nåt skräp i tanken som släpptnär du tankade, för att sedan fastna nånstans i bränslesystemet. kan ju vara så stort att det inte tar sig till filtret. om det var minusgrader ute så kan du ju ha fått vatten i bränslet o dämed fått en ispropp nånstans.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 661 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
henke_99 skrev:
kan ju vara nåt skräp i tanken som släpptnär du tankade, för att sedan fastna nånstans i bränslesystemet. kan ju vara så stort att det inte tar sig till filtret. om det var minusgrader ute så kan du ju ha fått vatten i bränslet o dämed fått en ispropp nånstans.

Jo, men då borde den väl inte bli bättre igen en stund och sedan bli sämre igen?
nope, ingen ispropp. Har den i varmgarage nu men den går bara 5min iallfall.
Det verkar som att den klarar sig ganska bra om man kör lungt så blir den dålig direkt efter man har gett full gas en stund, sen kan man låta den vila ett tag så blir den bättre. Hällde i STP cleaner så det verkar som att den blev lite bättre. Har lossat på luckan till bränslepumpen, men den verkar gå som den ska.
Vetifan om spridarna kanske är igensatta eller om det kan va stift ochg fördelare eller nåt sånt....

1 661 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Ingen som har varit med om nåt liknande?

1 661 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Så, nu har jag kommit ner under halv tank och plötsligt funkar bilen som den ska.
Jag har hela tiden märkt att den blivit bättre och bättre destu med jag har kört och nu när det är lite soppa kvar så funkar den perfekt.
Nån som har varit med om nåt liknande och vet vad som kan va fel?
mvh
Senast redigerat av Hardjim (4 april 2008)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 april 2008
Jag är tveksam att man kan säga grattis till ett sånt nyförvärv tongue

Iaf, låter som undertryck i tanken... Ju mer bränsle det är desto värre blir det då bränslet inte ändrar densitet av trycket... Luften "fjädrar" mer än vad bränslet gör...
Prova att trycka in en mejsel vid "locket" som sitter i röret när den stannar så märker du ju om der är undertryck och den startar lätt igen utan att vänta...

1 661 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
bumpe skrev:

Iaf, låter som undertryck i tanken... Ju mer bränsle det är desto värre blir det då bränslet inte ändrar densitet av trycket... Luften "fjädrar" mer än vad bränslet gör...
Prova att trycka in en mejsel vid "locket" som sitter i röret när den stannar så märker du ju om der är undertryck och den startar lätt igen utan att vänta...

hehe, du menar till att jag köpt en Micra?

Jo, jag hade det där i tankarna med och provade skruva ur tanklocket när den ryckte men det gjorde ingen skillnad.
Så det lille locket kan täta så pass bra?
Undrar om man vågar chansa och tanka fullt för att prova.. smile
tack för tipset

1 661 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Kollade nogrannare idag, det finns ett hål i det inre locket. Så när man skruvar loss tanklocket så pyser det. Men det är övertryck där iallfall så det ska väl stämma då...

1 661 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
Efter en hel del mätningar och felsökande så har jag fått bilen att gå bra igen. Det var luftmassemätaren som krånglade.

1 353 Inlägg
17 april 2008
men luftmassemätaren kan väl inte bli påverkad av hur mycket bränsle du har i tanken?

There's no replacement for displacement

1 661 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
Nej det kan den ju inte. Men det var väl ett märkligt sammaträffande. Märkte sen efter att jag kört massvis att problemen kom och gick som dem ville. Men den kunde gå bra några bil och sen gå skit.
När dem blitt varm va den ju extra kass.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 april 2008
Hardjim skrev:
bumpe skrev:

hehe, du menar till att jag köpt en Micra?

Jo, jag hade det där i tankarna med och provade skruva ur tanklocket när den ryckte men det gjorde ingen skillnad.
Så det lille locket kan täta så pass bra?
Undrar om man vågar chansa och tanka fullt för att prova.. smile
tack för tipset

Haha ja jag menade att du köpt en micra tongue

Kul o få uppföljning på vad felet var iaf smile

Sök