3258
Sök

Vad gör delningsfilter?

237 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Hej

Jag ska köpa högtalare imorgon, man får med delningfilter, vad gör delningsfilter ?

Tacksam för svar :)

Abaaaaaaaaa

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
26 mars 2008
Vad jag förstått så ser delningsfiltret till att diskant ljudet komemr till diskanten och midbasen till den vanliga högtalaren. wink
Med detta får du ett klarare ljud.

//Edge

* Klåpare
1 718 Inlägg
26 mars 2008
Enkelt utryckt: Filtret delar frekvenserna så en högtalare bara tar de låga (dova) ljuden och en annan tar de höga. Du får i princip ett bättre ljud med fler högtalare som slipper breda register. Antar att du får med ett filter med två utgångar: bas & diskant. ?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Smålänning
7 887 Inlägg
26 mars 2008
Den bryter med hjälp av spolar med olika lindningar, motstånd och grejer frekvenserna så att mellan inta ska spela bas o diskant och diskanten inte ska spela mellan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

237 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Enkelt utryckt: Filtret delar frekvenserna så en högtalare bara tar de låga (dova) ljuden och en annan tar de höga. Du får i princip ett bättre ljud med fler högtalare som slipper breda register. Antar att du får med ett filter med två utgångar: bas & diskant. ?

Okej, jaag får med två st midbas och två diskanter, och två delningsfilter:)

Abaaaaaaaaa

237 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Tackar för alla svar , nu har jag bättere koll ;)

Abaaaaaaaaa

Sök