Vandaler och vad vi får (läs ska) göra mot dom

TFkarlsson Varningar. 36
28 mars 2008 · 1 200 Inlägg

S60_Mr_R skrev:

_SpoRRen_ skrev:
jobbarkompisen stoppade två killar som skulle sno hans söners cyklar. men han såg det å sa till, men dem bara sket i han, så han tog tag i en kille å höll fast han tills polis kom.. men så anmälde killarna han för misshandel å åkte in på kåken ett år..

Jag hoppas dedär är en rövarhistoria...  Sveriges rättsystem är ju sjukt för fan

Tippar på att det är sant. Känner en kille som råkat ur för ungefär samma sak.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Xuri One Man Clan
28 mars 2008 · 4 287 Inlägg

TFkarlsson skrev:
Är ju inte speciellt rädd om någon av mina bilar eller så. Men det berror ju lite på vad dom gör, och på vilken bil. Om nån skulle repa lacken på volvon skulle jag inte bry mig speciellt mycket, så länge dom inte har sönder nått är det lugnt. Det är bara slänga på en skvätt färg lixom, den är ändå målad i 6-7 olika röda nyanser. Hade det där emot vart forden dom repade hade jag blivigt bananas just för att den är så fin i lacken. Då får dom hällre ha sönder nått annat.

jag vet inte vad jag skulle göra om detta hände mig...har råkat ut för att dom skrev i frosten på min bil och sedan dess står den i garaget....

men som du skriver de är okej om dom gör de på volvon....
jag har en riktigt risig 745a som vinterbil och jag skiter fullständigt i om den e just risig de är princip saken att man ger fan i andras grejer

tycker du de är okej om någon gör "FEL" ? när personen har gjort de en gång så kanske han tycker de e roligt och gör de en gång till även att de är FEL på FEL bil på din tex fina fård.... är de fortfarande okej då ?

är de okej att sno grejer för under 100 kr i en butik ?

är de okej att repa bilar som kostar under 10tusen kr ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
TFkarlsson Varningar. 36
28 mars 2008 · 1 200 Inlägg

Xuri skrev:

TFkarlsson skrev:
Är ju inte speciellt rädd om någon av mina bilar eller så. Men det berror ju lite på vad dom gör, och på vilken bil. Om nån skulle repa lacken på volvon skulle jag inte bry mig speciellt mycket, så länge dom inte har sönder nått är det lugnt. Det är bara slänga på en skvätt färg lixom, den är ändå målad i 6-7 olika röda nyanser. Hade det där emot vart forden dom repade hade jag blivigt bananas just för att den är så fin i lacken. Då får dom hällre ha sönder nått annat.

jag vet inte vad jag skulle göra om detta hände mig...har råkat ut för att dom skrev i frosten på min bil och sedan dess står den i garaget....

men som du skriver de är okej om dom gör de på volvon....
jag har en riktigt risig 745a som vinterbil och jag skiter fullständigt i om den e just risig de är princip saken att man ger fan i andras grejer

tycker du de är okej om någon gör "FEL" ? när personen har gjort de en gång så kanske han tycker de e roligt och gör de en gång till även att de är FEL på FEL bil på din tex fina fård.... är de fortfarande okej då ?

är de okej att sno grejer för under 100 kr i en butik ?

är de okej att repa bilar som kostar under 10tusen kr ?

Haha, om jag ska vara 100% ärlig hade jag nog klippt till snorungarna oavsätt om det inte ens är min egen bil dom repar för jag tycker det är så jävla idiotiskt. Men sånt får man inte skriva här så det har jag aldrig sagt, ok?

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Xuri One Man Clan
28 mars 2008 · 4 287 Inlägg

TFkarlsson skrev:

Xuri skrev:

TFkarlsson skrev:
Är ju inte speciellt rädd om någon av mina bilar eller så. Men det berror ju lite på vad dom gör, och på vilken bil. Om nån skulle repa lacken på volvon skulle jag inte bry mig speciellt mycket, så länge dom inte har sönder nått är det lugnt. Det är bara slänga på en skvätt färg lixom, den är ändå målad i 6-7 olika röda nyanser. Hade det där emot vart forden dom repade hade jag blivigt bananas just för att den är så fin i lacken. Då får dom hällre ha sönder nått annat.

jag vet inte vad jag skulle göra om detta hände mig...har råkat ut för att dom skrev i frosten på min bil och sedan dess står den i garaget....

men som du skriver de är okej om dom gör de på volvon....
jag har en riktigt risig 745a som vinterbil och jag skiter fullständigt i om den e just risig de är princip saken att man ger fan i andras grejer

tycker du de är okej om någon gör "FEL" ? när personen har gjort de en gång så kanske han tycker de e roligt och gör de en gång till även att de är FEL på FEL bil på din tex fina fård.... är de fortfarande okej då ?

är de okej att sno grejer för under 100 kr i en butik ?

är de okej att repa bilar som kostar under 10tusen kr ?

Haha, om jag ska vara 100% ärlig hade jag nog klippt till snorungarna oavsätt om det inte ens är min egen bil dom repar för jag tycker det är så jävla idiotiskt. Men sånt får man inte skriva här så det har jag aldrig sagt, ok?

de lät bättre de ...

hade dom gjort nått på min skitrisiga vinter bil hade jag nog slitit bort regskyltarna och kör med utfälld dörr ....då slipper man köra sönder lyktorna på bilen och göra fula märken på huven/rutorna ...dörren fjädrar ju lite i alla fall wink nä skämt åt sidor

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Pikey
28 mars 2008 · 2 283 Inlägg

Sånt här är så jävla tråkigt och läsa man blir så förbannad...

Såg för någon vecka sen en C32 AMG har jag för mig det var med nyckelrepa runtom hela bilen.
Hade man sett något sånt hade man ju ringt efter man "knuffat" honom.

R.I.P. Michael Jackson!
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
28 mars 2008 · 1 300 Inlägg

Basebollträt i högsta hugg och slå bara. Folk ska lära sig vad som är mitt och ditt.

Jag vet hur förbannad jag var när någon/några efterblivna helveten hade snott mina lampor på bilen. Hade jag hittat dem när vi var ute och letade efter dem så vet i fan vad jag hade gjort. (Men killen hade en spade med sig på bilflaket iaf) lol

I do it my way
Mortalis VW-nörd?
28 mars 2008 · 4 332 Inlägg

S60_Mr_R skrev:

_SpoRRen_ skrev:
jobbarkompisen stoppade två killar som skulle sno hans söners cyklar. men han såg det å sa till, men dem bara sket i han, så han tog tag i en kille å höll fast han tills polis kom.. men så anmälde killarna han för misshandel å åkte in på kåken ett år..

Jag hoppas dedär är en rövarhistoria...  Sveriges rättsystem är ju sjukt för fan

Det ÄR sjukt, en som jag gick i klassen med förr i tiden, hans pappa såg när ett gäng höll på å tömma deras cykelförråd i lägenhetshuset, med sina cyklar på.
Fick inte stoppa dom och fick inte heller tillbaka cyklarna av farbror blå. Fick stå å titta på medan de lasta på å hoppas att polisen skulle komma innan de åkt iväg...

lodan
28 mars 2008 · 217 Inlägg

ska väl inte ens säga vad jag skulle gjort big_smile hade ju inte blandat in polisen iaf för dom hade säkert bara lagt ner allt som alltid..

Rock-Star
28 mars 2008 · 2 982 Inlägg

Mortalis skrev:

S60_Mr_R skrev:

_SpoRRen_ skrev:
jobbarkompisen stoppade två killar som skulle sno hans söners cyklar. men han såg det å sa till, men dem bara sket i han, så han tog tag i en kille å höll fast han tills polis kom.. men så anmälde killarna han för misshandel å åkte in på kåken ett år..

Jag hoppas dedär är en rövarhistoria...  Sveriges rättsystem är ju sjukt för fan

Det ÄR sjukt, en som jag gick i klassen med förr i tiden, hans pappa såg när ett gäng höll på å tömma deras cykelförråd i lägenhetshuset, med sina cyklar på.
Fick inte stoppa dom och fick inte heller tillbaka cyklarna av farbror blå. Fick stå å titta på medan de lasta på å hoppas att polisen skulle komma innan de åkt iväg...

ledsen att säga det men..... : ! Mes !

MilleN
28 mars 2008 · 9 108 Inlägg

Man får väl hålla kvar dom om man ser ett brott begås, och alltså ta till det våld som krävs för att dom ska stanna?

Det finns väl även en lag som säger att man måste ingripa om man ser ett brott begås, eller är det bara att man är skyldig att anmäla det och bara sedan stå och se på?

Fanns ju även en kille på Zatzy som satte in ett extremt horn bakom förarstolen i bilen som aktiverades någon minut efter att larmet gått, han var trött på inbrotten.
När det sedan blev inbrott i den nästa gång fick tjuven hörselskador och polisanmälde ägaren till bilen. Har inte hört hur det gått i det fallet faktiskt men tror han blev frikänd.

Hvis_Lyset_Tar_Oss
28 mars 2008 ·

Något liknande hände mig å två kompisar, det blev en diskussion av det hela som slutade med att killarna som kan ha vart en 15 år  ringde efter en äldre släkting som var där på 2-3 minuter å slet fram en fjäderbatong, ännu mer diskussion och vi började fundera på hur vi skulle klara situationen, efter ett par minuter till så kom det springandes kanske en 5-10 killar i varierande åldrar beväpnade med slagträn, stenar, flaskor å gud vet allt. Allt det här hände mitt på dagen i en liten stad och när jag tänkt på det efteråt så misstänker jag att ungarna var framskickade i syfte att skapa, få till ett bråk i brist på annat vettigt att göra. Hur som helst slutade det med att en av oss fick en flaska i bakhuvudet och vi andra slag å sparkar. Det gäller å passa sig i dagens samhälle, beroende på var i landet man bor, man kan ha en kniv i magen för mindre saker.

Schnellfahrer
28 mars 2008 · 5 Inlägg

Tipper skrev:
Fick mig just en liten tankeställare när jag var ut i vinterkylan.

Såg ett gäng coola pojkar som stod borta vid parkeringen där jag har min pärla stående och började fundera, om dom plötsligt skulle vilja vara allmänt tuffa och börja sparka sönder mina extralysen, repa lacken eller göra nåt annat fanstyg, vad gör jag då? Självklart skulle jag förmodligen springa dit fortare än nånsin förr, rycka tag i närmsta snorunge och sedan gå lös med nävarna men vad är egentligen det rätta?

Läste lite om lagen som säger att man får hålla fast en brottsling tills polisen kommer men den gäller tydligen bara vid brott som kan ge fängelse.

Vad får vi stolta bilägare då göra? Måste vi helt enkelt bara se på och sedan anmäla vandalismen till polisen för att sedan få höra att dom inte hittat några misstänkta så vi får stå för reparationerna själva?

Tyck till och kom med förslag eller bara din synpunkt!

Läs Nödvärnsrätten: http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dv% … sr%C3%A4tt

För att ge ett exempel:

Om en person står och sparkar på din eller någon annans bil så får du springa fram och använda våld för att hindra honom från att fortsätta. Våldsanvändningen skall naturligtvis stå i proportion till hotet/våldet den/det hotade utsätts för.

Om en person sparkar sönder dina lampor på bilen så kan du t.ex. inte springa fram och slå ett baseballträ i huvudet på honom utan du får bara använda våld för att hindra honom från att fortsätta.
Skulle en person förstöra något på din bil och sedan springa därifrån så får du t.ex inte jaga ifatt honom och ge honom ett knytnäveslag för då är det inte längre nödvärn.

Tips är att försöka ta reda på så mycket som möjligt om personen(personerna som sparkar på din bil såsom utseende, kläder, nationalitet, ålder m.m. och sedan ringa polis.
Du har ju även en röst, använd den. Man kan lösa många konflikter genom att prata.

FireTraXX DFFL
28 mars 2008 · 9 020 Inlägg

Hvis_Lyset_Tar_Oss skrev:
Något liknande hände mig å två kompisar, det blev en diskussion av det hela som slutade med att killarna som kan ha vart en 15 år  ringde efter en äldre släkting som var där på 2-3 minuter å slet fram en fjäderbatong, ännu mer diskussion och vi började fundera på hur vi skulle klara situationen, efter ett par minuter till så kom det springandes kanske en 5-10 killar i varierande åldrar beväpnade med slagträn, stenar, flaskor å gud vet allt. Allt det här hände mitt på dagen i en liten stad och när jag tänkt på det efteråt så misstänker jag att ungarna var framskickade i syfte att skapa, få till ett bråk i brist på annat vettigt att göra. Hur som helst slutade det med att en av oss fick en flaska i bakhuvudet och vi andra slag å sparkar. Det gäller å passa sig i dagens samhälle, beroende på var i landet man bor, man kan ha en kniv i magen för mindre saker.

Liknande hände två kompisar för 4-5 år sedan.
De var ute på stan, två st ~15-åringar kom fram och började bråka.
De såg direkt att 100 meter bort stod 20+ till och väntade på att få hoppa in.
När de såg en taxi som stod stilla så slog de ner ungarna och hoppade in i taxin.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
kvistarn
28 mars 2008 · 49 Inlägg

MilleN skrev:
Man får väl hålla kvar dom om man ser ett brott begås, och alltså ta till det våld som krävs för att dom ska stanna?

Det finns väl även en lag som säger att man måste ingripa om man ser ett brott begås, eller är det bara att man är skyldig att anmäla det och bara sedan stå och se på?

Fanns ju även en kille på Zatzy som satte in ett extremt horn bakom förarstolen i bilen som aktiverades någon minut efter att larmet gått, han var trött på inbrotten.
När det sedan blev inbrott i den nästa gång fick tjuven hörselskador och polisanmälde ägaren till bilen. Har inte hört hur det gått i det fallet faktiskt men tror han blev frikänd.

den killen skrev ju på stcs med om det där hemmabyggda larmet, och att han senare skulle blivit hotad osv av tjyvens familj, dock framkom ju senare att alltihop var påhittat...

hursom jävligt störigt med vandalar, fick min cykel söndersparkad utanför lägenheten förra året *suck*
inte fan vågar man peta på en vandal heller, då åker man väl på misshandel o skadestånd, det är ju så synd om packet.

Man får vänja sig...
Muttley
28 mars 2008 ·

Brottsbalkens kapitel 24 § 1.
Gärning som någon begår i nödvärn skall icke medföra ansvar.
I nödvärn handlar den som söker:
1. Avvärja ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller
egendom.
2. Betvinga den som med våld eller hot om våld,eller på annat sätt hindrar att
egendom
återtages på bar gärning.
3. Hindra någon som olovligen intränga i rum,hus,gård elle rfartyg,eller från rum
hus,gård
eller fartyg avlägsna någon,som inträngt olovligen,eller om det är bostad eljest vägrar
att på
tillsägelse lämna denne.allt såvitt ej handlingen med hänsyn till angreppets
beskaffenhet och
det angripnas betydelse är uppenbarligen oförsvarligt.
Nedanstående villkor MÅSTE vara uppfyllda för att rätt till nödvärn skall anses vara
befogat.
1. Det skall föreligga ett angrepp
2.Det skall vara aktuellt
3.Försvaret skall vara nödvändigt.

hittade även lite tips
Du har inte rätt till nödvärn längre än angreppet pågår. Då
angreppet upphör, upphör även rätten till nödvärn. Du bör utgå från att använda så
lite våld som möjligt och ändå uppnå målet att avvärja angreppet.


tycker att detta borde tala för sig ? bilen är väl ens egendom?

Senast redigerat av tkd_rille (28 mars 2008)

Phaetoon
28 mars 2008 · 8 156 Inlägg

tkd_rille skrev:
hittade även lite tips
Du har inte rätt till nödvärn längre än angreppet pågår. Då
angreppet upphör, upphör även rätten till nödvärn. Du bör utgå från att använda så
lite våld som möjligt och ändå uppnå målet att avvärja angreppet.


tycker att detta borde tala för sig ? bilen är väl ens egendom?

Men om förövaren springer så får man inte praktiken inte göra någonting alls sad

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 mars 2008 · 10 427 Inlägg

Schnellfahrer skrev:
Du har ju även en röst, använd den. Man kan lösa många konflikter genom att prata.

Kan intyga på att det absolut inte fungerar i alla fall.
Många drägg på fyllan blir ju mer efterblivna än vanligt
och tar till våld för minsta tillsägelse.
Då finns det bara äta eller ätas wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 mars 2008 · 10 427 Inlägg

Phaetoon skrev:

tkd_rille skrev:
hittade även lite tips
Du har inte rätt till nödvärn längre än angreppet pågår. Då
angreppet upphör, upphör även rätten till nödvärn. Du bör utgå från att använda så
lite våld som möjligt och ändå uppnå målet att avvärja angreppet.


tycker att detta borde tala för sig ? bilen är väl ens egendom?

Men om förövaren springer så får man inte praktiken inte göra någonting alls sad

Envarsgripande får man alltid köra om någon begått ett brott där fängelse är i straffskalan.
Om man tar någon på bar gärning som försöker fly så är det bara att springa ikapp
sparka undan fötterna och hålla kvar personen.

"Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."

Muttley
28 mars 2008 ·

Phaetoon skrev:

tkd_rille skrev:
hittade även lite tips
Du har inte rätt till nödvärn längre än angreppet pågår. Då
angreppet upphör, upphör även rätten till nödvärn. Du bör utgå från att använda så
lite våld som möjligt och ändå uppnå målet att avvärja angreppet.


tycker att detta borde tala för sig ? bilen är väl ens egendom?

Men om förövaren springer så får man inte praktiken inte göra någonting alls sad

nja inte enligt den brottsbalken, men man får som sagt hålla kvar förövaren om man kommer på brottslingen på bar gärning. Och då borde de vara tillåtet att hålla personen på marken med ett knä i ryggen anser ju jag. då har man ju ändå satt fast en brottsling. 
dock så får man ju inte slå personen när man håller denne kvar om han ej gör motstånd..

enligt den brottsbalken får du döda i nödvärn om de krävs, dock har de varit fall där försvararen åkt i fängelse även då. var ett fall för några år sedan där någon blev hotad i hemmet och försvarade sig med hjälp av kniv eller liknande och de krävde visst så pass mycket att oskadliggöra brottslingen så han avled. dock åkte offret in.

bumpe Lastbilsmekaniker
28 mars 2008 · 3 878 Inlägg

Phaetoon skrev:

tkd_rille skrev:
hittade även lite tips
Du har inte rätt till nödvärn längre än angreppet pågår. Då
angreppet upphör, upphör även rätten till nödvärn. Du bör utgå från att använda så
lite våld som möjligt och ändå uppnå målet att avvärja angreppet.


tycker att detta borde tala för sig ? bilen är väl ens egendom?

Men om förövaren springer så får man inte praktiken inte göra någonting alls sad

Får man inte jaga honom o se vart han tar vägen? Eller kanske blir så trött så han slutligen kryper fram om man e vältränad?

Eller är det intergitetskränkande eller nåt om man bara jagar honom så han inte kan försvinna?

Förresten, man kan kanske ha användning för mobilkameran om man har sinnesnärvaro att ta fram den...

Senast redigerat av bumpe (28 mars 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang