Mycket Irriterande fel med datorn-Haha Fungerar igen !

Kanelbullen
28 mars 2008 · 1 722 Inlägg

mad Nu har datorn fått nå "damp" ....,
Igår började det , startar om utan nå förvarning  , IRRITERANDE om jag sitter o läser på Garaget tongue


Vad kan det vara?


__ Har inte gjort så förut !

Haha big_smile nu funkar den som den ska tongue

Senast redigerat av Kanelbullen (31 mars 2008)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Mortalis VW-nörd?
28 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Nätdelen kan börja ge upp, ger ingen konstant ström till datorn, överhettning av cpu/grafikkort/hårddisk, kolla med speedfan t.ex., minnesfel, kör lite memtest MÅNGA gånger för o se om de e mkt fel på minnena..kablage kan ha blivit skadat inuti datorn t.ex.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 mars 2008 · 6 170 Inlägg

Rengör du din dator invändigt med jämna mellanrum ??

Skit i kylflänsar, fläktar osv kan göra att datorn överhettas tex.

Många "svenssons" förstår inte att en dator måste skötas om precis som en bil (för att ta e G.org-relaterat exempel smile ).


Kan även vara att nätagget eller minnena håller på att ge upp.

Sen kan det ju självklart även vara ett rent mjukvarufel men det händer inte så ofta ändå.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Alister schtek
28 mars 2008 · 478 Inlägg

Hur faaen blir kablaget skadat i datorn om det bara ligger inne i chassit?yikes

Alister schtek
28 mars 2008 · 478 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Rengör du din dator invändigt med jämna mellanrum ??

Skit i kylflänsar, fläktar osv kan göra att datorn överhettas tex.

Många "svenssons" förstår inte att en dator måste skötas om precis som en bil (för att ta e G.org-relaterat exempel smile ).


Kan även vara att nätagget eller minnena håller på att ge upp.

Sen kan det ju självklart även vara ett rent mjukvarufel men det händer inte så ofta ändå.

haha du ksulle nog svimma om du tog dig en titt undermitt chassi, det är någon slags fristad för dammråttor.

Tazzeman
28 mars 2008 · 427 Inlägg

Blås ur den med tryckluft ......   Min gjorde sådär innan ...  nu funkar den hyffsat igen ...

/ Tobbe
Mortalis VW-nörd?
28 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Alister skrev:
Hur faaen blir kablaget skadat i datorn om det bara ligger inne i chassit?yikes

Kablar tar stryk mer än du kan tro, fått byta ut hårddiskkablar till servern trots att den i princip bara står å går.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 mars 2008 · 6 170 Inlägg

Tazzeman skrev:
Blås ur den med tryckluft ......   Min gjorde sådär innan ...  nu funkar den hyffsat igen ...

Jepp, tryckluft funkar bra för dom lata som inte sitter och rengör allting för hand tongue

Ifall någon skulle få för sig att föreslå dammsugning:

Låt bli!

Är man oförsiktig med dammsugaren så kan man bränna hela datorn genom att dammsuga den och det beror på statisk elektricitet om samlas i dammsugarmunstycket när man asar det fram och tillbaka över golvet. Kommer då munstycket för nära någon del i datorn så hoppar den statiska elektriciteten över till datorn och kan i värsta fall skada kretskort osv.

Finns många som av någon konstig anledning inte fått igång sina datorer efter att dom "skött om dom lite" roll


Så dammsugning sker på egen risk.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Smiley Legitimerad Lamphållare
28 mars 2008 · 369 Inlägg

Min förra data var likadan några välplaserade slag me en hammare så sluta den dampa, fast ca 1 månad senare så totalpaja den istälet:(

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Mortalis VW-nörd?
28 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Haha ja då vet du hur man löser de då Smiley wink

slaim Ingenjör & Extremsportare
28 mars 2008 · 140 Inlägg

Nämen det är ju typiskt antingen överhettning av något (tex CPU) vilket som redan sagst kan bero på damm. Men även att nätagget börjar ge sig... har du bytt någon komponent till något som kräver mer ström?

Fartblind extremsportare.
BMW e30 (1990)
Kanelbullen
29 mars 2008 · 1 722 Inlägg

det började igår !

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Kanelbullen
29 mars 2008 · 1 722 Inlägg

Garanterat virus eller nå annat (Är inte nå "haj" på datorer") hmm

Men det är Irriterande !!

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Kanelbullen
29 mars 2008 · 1 722 Inlägg

hohoh ?? något som jag kan testa göra ??

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Jimm
29 mars 2008 · 1 661 Inlägg

Mortalis skrev:
Nätdelen kan börja ge upp, ger ingen konstant ström till datorn, överhettning av cpu/grafikkort/hårddisk, kolla med speedfan t.ex., minnesfel, kör lite memtest MÅNGA gånger för o se om de e mkt fel på minnena..kablage kan ha blivit skadat inuti datorn t.ex.

Är du verkligen tjej? Eller är är det bara avataren för att locka besökare? wink

Hamilton
29 mars 2008 · 8 865 Inlägg

Kanelbullen skrev:
hohoh ?? något som jag kan testa göra ??

Du kan ju kanske börja med att tala om vad det är för dator du har:rolleyes:
Finns ju lite att välja på Laptop,stationär m.m är det windows i såfall vilken eller en Mac.
Ska folk gissa sig till vad du har så lär tråden bli rätt lång, din felbeskrivning i första inlägget är ju ingen direkt hit.

Fotograf på tierpidag.se
Drönirettab
29 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Anar jag lite fördommar, Hardjim? big_smile

Senast redigerat av Drönirettab (29 mars 2008)

Jimm
29 mars 2008 · 1 661 Inlägg

Drönirettab skrev:
Anar jag lite fördommar, Hardjim? big_smile

ja, och nej... smile Menar självklart inget illa.

Drönirettab
29 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Vet det, skojade litegrann smile.

Kanelbullen: Har du något antivirusprogram på datorn?

Urkas Kräsen grafiker
29 mars 2008 · 1 775 Inlägg

Har du försökt att blåsa ut dammet ur datorn än? Har en ganska stark känsla av att det nog är det som är problemet.

Whine whine!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang