Mycket Irriterande fel med datorn-Haha Fungerar igen !

Phaetoon
29 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Börja med att ladda hem Ad-aware.
http://www.lavasoftusa.com/products/ad_aware_free.php

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
29 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Vissa spyware pressar datorn (genom att använda för mycket cpu-kraft) så att dom överhettas och startar om. Men oftast beror det hela på att nätagget håller på att ge med sig sad
Det bästa är att rengöra alla fläktar, kolla om något program håller processorn aktiv.
Sen är det ju ganska så smart att byta nätagget också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Kanelbullen
29 mars 2008 · 1 722 Inlägg

Ganska nyligen har vi rengjort datorn från damm , ..

Jo datorn är ett "hemmabygge"  smile

Min bror som har byggt ihop den.
Fungerat bra , var det före jul som det också krånglade .. men sen har det inte varit nått förutom nu ...

Windows XP har jag !

Och datorn låter som vanligt tongue

Senast redigerat av Kanelbullen (29 mars 2008)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Kanelbullen
29 mars 2008 · 1 722 Inlägg

Phaetoon skrev:
Börja med att ladda hem Ad-aware.
http://www.lavasoftusa.com/products/ad_aware_free.php

hinnerj u inte ladda ner så startar datorn om ...

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Hmm.
29 mars 2008 ·

Kommer ihåg ett virus.. som härjade 2003 tror jag.. var rätt ung då och kass på datorer... Buster eller något liknande kallades det.. Och det tvingade datorn att startas om efter approximalt 5 minuter. men innan den startades om "hoppade" det upp ett fönster. där det stod saker som jag inte kommer ihåg nu. Kanske liknande för dig? Annars att en dator bara dör är ett tecken på överhettning som folk sagt ja smile

Kanelbullen
29 mars 2008 · 1 722 Inlägg

Kommer ingen ruta eller nånting före ...

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Phaetoon
29 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Kanelbullen skrev:

Phaetoon skrev:
Börja med att ladda hem Ad-aware.
http://www.lavasoftusa.com/products/ad_aware_free.php

hinnerj u inte ladda ner så startar datorn om ...

Startar datorn om även om du går in i biosen (tryck på del, f2, f10 eller någonting liknande precis när datorn startat)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
_rO
29 mars 2008 · 5 Inlägg

Det låter som en mask (spyware) som kom för ett par år sedan, kommer inte ihåg vad den heter men googla på symptomen (ofrivillig omstart). Kör sedan borttagningsprogrammet som det garanterat länkas till i svaret i felsäkert läge.

Phaetoon
29 mars 2008 · 8 156 Inlägg

_rO skrev:
Det låter som en mask (spyware) som kom för ett par år sedan, kommer inte ihåg vad den heter men googla på symptomen (ofrivillig omstart). Kör sedan borttagningsprogrammet som det garanterat länkas till i svaret i felsäkert läge.

Sasser är ju ett av dom virusen (maskarna) som betedde sig på det sättet. Spred ju sig via internet och infekterade oskyddade datorer.
Kommer upp en ruta som meddelar att systemet kommer att avslutas inom x-antal minuter.
Man går in i kör och skriver "shutdown /a" för att avbryta det.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Sushikocken Sleeper
29 mars 2008 · 3 084 Inlägg

Är man rädd för att dammsuga så finns det ju antistatiska trasor etc för att torka damm.
Jag har dammsugit mina datorer 100 ggr som vart fulla med damm men är man bara försiktig och inte drar efter korten så är det liten risk för statisk electrisitet vet många som dammsuger datorerna och har aldrig hörttalas om att de slutar funka.

Jag tror att nätagget kan vara skit, men haft samma problem ena gången var det en bios inställning andra gången så formaterade jag datorn så funkade den bra. Sasser och blaster är det ju iaf inte om du har SP1+
tror nog ingen gör ett sasser 2 heller.

lättaste är nog att börja söka spyware, rengörning, formatering, byte av nätagg.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Cyrax1
30 mars 2008 · 82 Inlägg

Fanns ett virus förr som hette/heter MSBLAST,  fick det på min gammla dator och den stängde oxå bara av sig utan anledning..
När du startar datorn så starta den i felsäkert läget (tryck F8 som en galning när du tryckt igång datorn så ska du kunna välja felsäkert läge) när datorn startat i detta läge öppnar du aktivitetshanteraren (ctrl+alt+del) och kollar igenom programen som är igång hittar du MSBLAST så stänger du av det sen kör du sök funktionen i startmenyn och söker efter MSBLAST, när det e hittat deletar du mappen den ligger i alt MSBLAST.exe sen starta om datorn....

Senast redigerat av Cyrax1 (30 mars 2008)

SaaB_Turbo
30 mars 2008 · 336 Inlägg

Phaetoon skrev:

_rO skrev:
Det låter som en mask (spyware) som kom för ett par år sedan, kommer inte ihåg vad den heter men googla på symptomen (ofrivillig omstart). Kör sedan borttagningsprogrammet som det garanterat länkas till i svaret i felsäkert läge.

Sasser är ju ett av dom virusen (maskarna) som betedde sig på det sättet. Spred ju sig via internet och infekterade oskyddade datorer.
Kommer upp en ruta som meddelar att systemet kommer att avslutas inom x-antal minuter.
Man går in i kör och skriver "shutdown /a" för att avbryta det.

Om det vore detta virus så måste han ju ha installerat om windows, för det ligger väl med skydd mot det i någon av windows egna uppdateringar.
Skulle tippa på att det kan vara någon fläkt till något viktigt som har pajjat.

Rinnegan Malleus Malificarum
30 mars 2008 · 2 401 Inlägg

Händer det bara när du är på nätet?

Virus troligen.

Själv har man så att så fort man startar ett spel eller liknande så får man ett error pga Realtek Audio HD som kickar ur så den bootar om pga allvarligt fel. Grymt irriterande saker.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Kanelbullen
30 mars 2008 · 1 722 Inlägg

Händer fast jag inte är på internet !

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Tomten Tomten
30 mars 2008 · 1 065 Inlägg

tror på överhettning.

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
Phaetoon
30 mars 2008 · 8 156 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:

Phaetoon skrev:

_rO skrev:
Det låter som en mask (spyware) som kom för ett par år sedan, kommer inte ihåg vad den heter men googla på symptomen (ofrivillig omstart). Kör sedan borttagningsprogrammet som det garanterat länkas till i svaret i felsäkert läge.

Sasser är ju ett av dom virusen (maskarna) som betedde sig på det sättet. Spred ju sig via internet och infekterade oskyddade datorer.
Kommer upp en ruta som meddelar att systemet kommer att avslutas inom x-antal minuter.
Man går in i kör och skriver "shutdown /a" för att avbryta det.

Om det vore detta virus så måste han ju ha installerat om windows, för det ligger väl med skydd mot det i någon av windows egna uppdateringar.
Skulle tippa på att det kan vara någon fläkt till något viktigt som har pajjat.

Det är ju inte alltid som folk har automatiska uppdateringar påslaget. Det var ju inte så vanligt med första versionen av Windows XP.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
30 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Tomten skrev:
tror på överhettning.

Nja. Datorn borde ju inte hinna bli överhettad på 20-30s?
Inte om kylflänsen på processorn sitter rätt iaf.
Tror snarare på nätagget.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Kanelbullen
30 mars 2008 · 1 722 Inlägg

Blir nog att skaffa en bärbar dator wink .... !  Tips på vad för ??

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Urkas Kräsen grafiker
30 mars 2008 · 1 775 Inlägg

Kanelbullen skrev:
Blir nog att skaffa en bärbar dator wink .... !  Tips på vad för ??

"Min dator börjar bli slö, så jag köper en ny istället för att fixa den" är väl en standardquote från random svenssonfamilj.

Whine whine!
Phaetoon
30 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Kanelbullen skrev:
Blir nog att skaffa en bärbar dator wink .... !  Tips på vad för ??

Jag kanske kan hjälpa dig via pm eller något liknande? Tycker inte att du ska behöva byta dator för en sådan sak.
Vad är det för dator du har nu förresten?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang