5080
Sök

vart köpa sak som hindrar ström att vandra i båda riktningar?

956 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej, behöver något som man kan sätta på en kabel så strömmen bara kan vanda åt ena hållet, typ nån sorts strömriktnings sak. Någon som vet vart det finns att köpa?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

365 Inlägg
28 mars 2008
#2
Googla runt lite efter likriktare så finner du nog lättare :p

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

10 287 Inlägg
28 mars 2008
#3
Kallas för Diod.
http://www.kpsec.freeuk.com/components/diode.htm

Men för att kunn köpa rätt slags diod måste man veta hur många ampere man har tänkt sig köra genom den sladden.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 mars 2008
#4
En såndär pidutti-mojäng? wink Hur stor ström snackar vi om? En likriktare (diod) som klarar högre ström finns på www.elfa.se är det en fjuttig liten tåt som du är orolig över kan du sätta en lysdiod eller fem.

Edit: Vafalls! Skriver jag så långsamt att två han före?? Jaja.. smile
Senast redigerat av Gulmun (28 mars 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

956 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#5
Det jag ska ha det till är lampan som blinkar när man andvänder blinkers, men går det att andvända en vanlig lysdiod eller är dioderna ni snakar om något annat? Här är iallafall en bild på hur jag tänkt mig:http://img89.imageshack.us/img89/2204/diodot5.th.png Skulle det funka?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

161 Inlägg
28 mars 2008
#6
sist jag kollade körde då i alla fall jag med 12 volts likström i bilen wink det är bara sätta in dioderna, fast du  behöver ett motstånd ifall du inte köper sånna där 12volts dioder som finns för att sätta i bilarna.


161 Inlägg
28 mars 2008
#7
alexandern skrev:
sist jag kollade körde då i alla fall jag med 12 volts likström i bilen wink det är bara sätta in dioderna, fast du  behöver ett motstånd ifall du inte köper sånna där 12volts dioder som finns för att sätta i bilarna.

och du måste sätta plus och minus benet rätt också tongue


956 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#8
alexandern skrev:
alexandern skrev:
sist jag kollade körde då i alla fall jag med 12 volts likström i bilen wink det är bara sätta in dioderna, fast du  behöver ett motstånd ifall du inte köper sånna där 12volts dioder som finns för att sätta i bilarna.

och du måste sätta plus och minus benet rätt också tongue

jo men dom kommer väl sitta så där bara för att strömme inte ska vandra över till andra sidans blinkers.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

509 Inlägg
28 mars 2008
#9
Ampere=Ström
Volt=Spänning
Har då aldrig sett dioder med olika spänning endast ampere 
alexandern skrev:
sist jag kollade körde då i alla fall jag med 12 volts likström i bilen wink det är bara sätta in dioderna, fast du  behöver ett motstånd ifall du inte köper sånna där 12volts dioder som finns för att sätta i bilarna.

956 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#10
Ganska ironiskt, har dioder på 12 volt till bil som jag kommer att andvända nu och två av dom satt jag och försökte stoppa in hålet i instrumentbrädan, men fick inte till det, och då satt jag med lösningen till problemet i handen, lol

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 mars 2008
#11
alexandern skrev:
sist jag kollade körde då i alla fall jag med 12 volts likström i bilen wink det är bara sätta in dioderna, fast du  behöver ett motstånd ifall du inte köper sånna där 12volts dioder som finns för att sätta i bilarna.

Ja spänningen är 12 volt, men  hur många Ampere kommer kretsen i fråga att ha? Skulle du kapa en 4mm2 kabel och sätta en sån diod för att förhindra polaritetsvändning??

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 mars 2008
#12
Nico-the-kid skrev:
Ampere=Ström
Volt=Spänning
Har då aldrig sett dioder med olika spänning endast ampere

Jodå, det finns dioder för specifik nominell driftspänning.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 mars 2008
#13
Gulmun skrev:
Nico-the-kid skrev:
Ampere=Ström
Volt=Spänning
Har då aldrig sett dioder med olika spänning endast ampere

Jodå, det finns dioder för specifik nominell driftspänning.

Det är väl ganska vanligt, är rätt så övertygad om att en c-lås diod skulle lukta mindre bra om man använde 230v...


161 Inlägg
28 mars 2008
#14
Gulmun skrev:
alexandern skrev:
sist jag kollade körde då i alla fall jag med 12 volts likström i bilen wink det är bara sätta in dioderna, fast du  behöver ett motstånd ifall du inte köper sånna där 12volts dioder som finns för att sätta i bilarna.

Ja spänningen är 12 volt, men  hur många Ampere kommer kretsen i fråga att ha? Skulle du kapa en 4mm2 kabel och sätta en sån diod för att förhindra polaritetsvändning??

jag menade lysdiod såklart.. förstod jag rätt ville han ha lysdioder som blinkade samtidigt som blinkersen.


10 287 Inlägg
29 mars 2008
#15
Håll isär:
- Dioder
- Lysdioder
- Likriktare

Dioder leder ström i en riktning och klassificeras med max ström i framriktning och max spärrspänning i blockriktningen. Lydioder är dioder som är dopade med speciella ämnet för att avge ljus. Lydioder tål mycket midre ström än normala dioder och tål väldigt lite spärrspänning.
Likriktare är uppbygga av dioder - normalt 4 stycken (Graetz-brygga).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
29 mars 2008
#16
Det engelska namnet för lysdiod är ju led, light emitting diode.
Varför skrev jag det här inlägget? Inte en aning. Kanske för att komplettera Sharkys?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

956 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#17
ok jag provade att koppla såhär för att få det att funka. http://img87.imageshack.us/img87/4879/namnlsjg0.th.png

men då vägrade lampan att blinka bara dioden, dioden jag andvände var en 12v lysdiod.  Fungerar inte sånna att andvända? annars tänkte jag att när jag kopplar så, blir det inte seriekopplat då? 

Ska ner på kjell o co imorgon så om någon kan länka där vad som behövs skulle det va schysst http://www.kjell.com/
Senast redigerat av luunggan (11 april 2008)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
11 april 2008
#18
Vänd på lysdioden.
Den gör inte sitt jobb om den lyser.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

956 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#19
BMTech skrev:
Vänd på lysdioden.
Den gör inte sitt jobb om den lyser.

men då kommer det väll inte det komma ström till lampan när man andvänder blinkers?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

10 287 Inlägg
12 april 2008
#20
En 12V lysdiod är begränsad till att det går ca 20mA genom den vid 12V. Det är alldeles för lite ström för att lampan skall tändas.
En 5W lampa kräver runt 400mA.

/Göran


luunggan skrev:
ok jag provade att koppla såhär för att få det att funka. http://img87.imageshack.us/img87/4879/namnlsjg0.th.png

men då vägrade lampan att blinka bara dioden, dioden jag andvände var en 12v lysdiod.  Fungerar inte sånna att andvända? annars tänkte jag att när jag kopplar så, blir det inte seriekopplat då? 

Ska ner på kjell o co imorgon så om någon kan länka där vad som behövs skulle det va schysst http://www.kjell.com/

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök