Hej, behöver något som man kan sätta på en kabel så strömmen bara kan vanda åt ena hållet, typ nån sorts strömriktnings sak. Någon som vet vart det finns att köpa?
hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
En såndär pidutti-mojäng? Hur stor ström snackar vi om? En likriktare (diod) som klarar högre ström finns på www.elfa.se är det en fjuttig liten tåt som du är orolig över kan du sätta en lysdiod eller fem.
Edit: Vafalls! Skriver jag så långsamt att två han före?? Jaja..
Senast redigerat av Gulmun (28 mars 2008)
Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Det jag ska ha det till är lampan som blinkar när man andvänder blinkers, men går det att andvända en vanlig lysdiod eller är dioderna ni snakar om något annat? Här är iallafall en bild på hur jag tänkt mig: Skulle det funka?
hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
sist jag kollade körde då i alla fall jag med 12 volts likström i bilen det är bara sätta in dioderna, fast du behöver ett motstånd ifall du inte köper sånna där 12volts dioder som finns för att sätta i bilarna.
sist jag kollade körde då i alla fall jag med 12 volts likström i bilen det är bara sätta in dioderna, fast du behöver ett motstånd ifall du inte köper sånna där 12volts dioder som finns för att sätta i bilarna.
och du måste sätta plus och minus benet rätt också
sist jag kollade körde då i alla fall jag med 12 volts likström i bilen det är bara sätta in dioderna, fast du behöver ett motstånd ifall du inte köper sånna där 12volts dioder som finns för att sätta i bilarna.
och du måste sätta plus och minus benet rätt också
jo men dom kommer väl sitta så där bara för att strömme inte ska vandra över till andra sidans blinkers.
hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Ampere=Ström Volt=Spänning Har då aldrig sett dioder med olika spänning endast ampere
alexandern skrev:
sist jag kollade körde då i alla fall jag med 12 volts likström i bilen det är bara sätta in dioderna, fast du behöver ett motstånd ifall du inte köper sånna där 12volts dioder som finns för att sätta i bilarna.
Ganska ironiskt, har dioder på 12 volt till bil som jag kommer att andvända nu och två av dom satt jag och försökte stoppa in hålet i instrumentbrädan, men fick inte till det, och då satt jag med lösningen till problemet i handen,
hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
sist jag kollade körde då i alla fall jag med 12 volts likström i bilen det är bara sätta in dioderna, fast du behöver ett motstånd ifall du inte köper sånna där 12volts dioder som finns för att sätta i bilarna.
Ja spänningen är 12 volt, men hur många Ampere kommer kretsen i fråga att ha? Skulle du kapa en 4mm2 kabel och sätta en sån diod för att förhindra polaritetsvändning??
Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
sist jag kollade körde då i alla fall jag med 12 volts likström i bilen det är bara sätta in dioderna, fast du behöver ett motstånd ifall du inte köper sånna där 12volts dioder som finns för att sätta i bilarna.
Ja spänningen är 12 volt, men hur många Ampere kommer kretsen i fråga att ha? Skulle du kapa en 4mm2 kabel och sätta en sån diod för att förhindra polaritetsvändning??
jag menade lysdiod såklart.. förstod jag rätt ville han ha lysdioder som blinkade samtidigt som blinkersen.
Dioder leder ström i en riktning och klassificeras med max ström i framriktning och max spärrspänning i blockriktningen. Lydioder är dioder som är dopade med speciella ämnet för att avge ljus. Lydioder tål mycket midre ström än normala dioder och tål väldigt lite spärrspänning. Likriktare är uppbygga av dioder - normalt 4 stycken (Graetz-brygga).
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ok jag provade att koppla såhär för att få det att funka.
men då vägrade lampan att blinka bara dioden, dioden jag andvände var en 12v lysdiod. Fungerar inte sånna att andvända? annars tänkte jag att när jag kopplar så, blir det inte seriekopplat då?
Ska ner på kjell o co imorgon så om någon kan länka där vad som behövs skulle det va schysst http://www.kjell.com/
Senast redigerat av luunggan (11 april 2008)
hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
En 12V lysdiod är begränsad till att det går ca 20mA genom den vid 12V. Det är alldeles för lite ström för att lampan skall tändas. En 5W lampa kräver runt 400mA.
men då vägrade lampan att blinka bara dioden, dioden jag andvände var en 12v lysdiod. Fungerar inte sånna att andvända? annars tänkte jag att när jag kopplar så, blir det inte seriekopplat då?
Ska ner på kjell o co imorgon så om någon kan länka där vad som behövs skulle det va schysst http://www.kjell.com/
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI