Slipa+lacka aluminium, hur?

dabby född blåvit
28 mars 2008 · 624 Inlägg

Alufälgarna till mina vinterdäck börjar bli rätt skavda å sletna så jag funderar på att pyssla om dom nu när dom åker av. Kränga av däcken är inga problem, men sen då...?
Att jobba på aluminium är väl inte riktigt som plåt..

Slipningen är väl bara till att gnugga där det behövs och sen rugga upp resten, eller bör man slipa väck allt ner till metallen över hela fälgen? Och sedan, visst är det så att färg inte biter särskilt bra på Alu? Ska man behandla hela fälgen med nån typ av primer? Special lack? etc etc

Finns det redan en bra tråd nånstans så e jag tacksam för länk å inte dumma kommentarer tack :p


Tacksam för råd smile

racefan
28 mars 2008 · 1 059 Inlägg

glasblästra hela fälgen o pulverlacka.Det blir klart bäst.I slutändan så är det inte dyrare än o försöka göra något för hand som blir halvbra o sen släpper färgen.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
dabby född blåvit
29 mars 2008 · 624 Inlägg

Problemet är bara att det inte är nåt man (iaf jag) kan göra hemma, så att lämna in dom nånstans då börjar det kosta, och det är 'bara' vinterfälgarna. Har tillgång till kompressor men det är typ det enda =/

Cossi_Micke
29 mars 2008 · 282 Inlägg

racefan skrev:
glasblästra hela fälgen o pulverlacka.Det blir klart bäst.I slutändan så är det inte dyrare än o försöka göra något för hand som blir halvbra o sen släpper färgen.

kan bara hålla med..

eller blästra med korund eller glas och läg på våtfärg om du tycker de e enklare men de e bra mycke bättre med pullver håller bra mycke mer...

blir inte dyrt kan jag lova.. åke in till någon industriverstad så gör dom de billigt sen så lacka pullver kan alla göra så länge man har en bra ugn som klarar minst 180grade.

Senast redigerat av RS2Micke (29 mars 2008)

Ksj
29 mars 2008 · 1 217 Inlägg

RS2Micke skrev:
lacka pullver kan alla göra så länge man har en bra ugn som klarar minst 180grade.

Hmm en liten teoretisk fundering. Funkar det med en vanligt hushållsugn då om man sätter in en terometer och har koll?smile

Saab 900 "2.1an" (1992)
dabby född blåvit
29 mars 2008 · 624 Inlägg

hmm undra vad morsan sagt om hon kommer in för att göra middag och ugnen är ockuperad av en fälg big_smile

volvo_nicke3 Avstängd
29 mars 2008 · 519 Inlägg

dabby skrev:
hmm undra vad morsan sagt om hon kommer in för att göra middag och ugnen är ockuperad av en fälg big_smile

haha

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)
dabby född blåvit
31 mars 2008 · 624 Inlägg

testar att bumpa en gång ifall nån har andra förslag :>

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang