ja du har just redogjort för skillnaden själv. 211 vs 225. själva cylindervolymen påstås vara densamma, det är bara kortare slaglängd pga kolvar&stakar. anledningen till att det finns en 2,0 är att det är straffskatt på alla motorer över 2 liter i Italien, om du inte redan visste om det

.
jag har haft 2 T5-R, en 2,0 och en 2,3 och jag kan bara dela med mig av min egen erfarenhet. min 2,0 "fungerade" i totalt 2 dagar under den 1½ månaden jag ägde den. den hade fullstämplad servicebok fram till 16100 mil, och hade gått 16400 mil enligt mätaren men det är tydligen absolut ingen garanti för att det är ett fint exemplar. läckte olja (som fan), vatten och hela blocket sprack för den gick torr på vatten utan att någon mätare eller varningslampa gjorde väsen av sig. lyckligtvis köpte jag den på en bilfirma så jag kunde lämna tillbaka och få mina pengar.
ska du köpa t5 så köp en 2,3. något du garanterat blir blåst på, med en 2,0, är hästkrafter som du inte vill vara utan. har för mig att BSR-chip ger 2,0 240 hästar medans det ger 2,3 285, till samma pris. finns ingen anledning att välja en 2,0 före en 2,3.