Generator fel??

jim123
30 mars 2008 · 35 Inlägg

hej jag har en volvo 740 -90 gl. i fredags natt så körde jag hem från en polare, starta hur lätt som helst. men sedan på morgonen på lördagen så var batteriet helt tomt.
jag funderar på om det är laddnings regulatorn nu då som e kass eller ifall det e batteriet som e helt kass?
eller brukar man behöva byta hela generatorn?

Drönirettab
30 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Sätt batteriet på laddning först av allt att, eftersom det är tomt så kan det ta ett helt dygn eller ännu längre tid innan det blir fulladdat. Det andra du bör göra är att se om batterilampan lyser när du har tändningen påslagen i läge 2, om den inte gör det så kan inte generatorn heller ladda pga att den inte får en förmagnetiseringsström från batterilampan.

Vill du så kan du iof vänta med den där felsökningen tills batteriet är fulladdat, annars är det ju bara att låna ett annat batteri tillfälligt så att du kan felsöka nu direkt.

Ifall det blir tal om byte av regulatorn så ska det vara enkelt att byta den på din generator så vitt jag vet, du behöver inte byta generatorn bara för den saken.

Senast redigerat av Drönirettab (30 mars 2008)

Ugly_Kid_Joe Rivare
30 mars 2008 · 11 Inlägg

Precis som Drönirettab skriver så bör du kolla om laddningslampan lyser när du slår på tändningen (med batteriet laddat), för det kan faktiskt vara så att det bara är glödlampan till laddningslampan som gått sönder, eller något kabelbrott på vägen,  och då får inte generatorn någon ström till D+. Du kan ju också prova att starta bilen och lägga en voltmeter på batteriet. Den skall visa 13-14 volt om du varvar ca 2000 rpm med helljus och andra strömförbrukare på om generatorn laddar som den ska. Det troligaste är väl dock att det är kolen som är dåliga och det är ju simpelt att både kolla och byta...

Senast redigerat av Ugly_Kid_Joe (30 mars 2008)

Drönirettab
30 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Jo, det där med dåliga kol är ju lite lurigt faktiskt. Om kolen är slitna eller kärvar så att de inte har kontakt med släpringarna så kommer inte batterilampan att varna för dålig laddning heller, eftersom lampan inte får en jordpotential via kolen ner till släpringarna.

På det sättet så kan man åka omkring med en generator som inte laddar utan att man får en varning av lampan. Enda förvarningen är att man kanske börjar märka att startmotorn går lite segare än vanligt eller att halvljuset börjar lysa gulaktigt.

jim123
30 mars 2008 · 35 Inlägg

tack för alla svar. men det brukar vell inte vara generatorn som e helt kass utan kolen som bör bytas? eller hur är den lagrad så att säga? men det borde vell höras ganska rejält ifall generatorn e helt kass? (missljud)

Drönirettab
30 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Jo, det brukar nog höras när generatorn är dålig. Har inte varit med om det själv dock. Det stämmer det du skriver att kolen brukar vara felorsaken, men även regulatorn i sig själv kan vara dålig också.

Jag tycker inte att det är värt besväret att enbart byta kolen, en ny regulator brukar inte kosta mer än ett par hundra kronor och då byter iaf jag ut hela den istället för att böka med kolen. Regulatorn borde vara ungefär likadan som på din 240 tycker jag, men jag är inte helt säker.

opel_johan
30 mars 2008 · 8 Inlägg

kan vara som tidigare nämt ladningregulatorn laddningslampan men det kan också vara så enkelt som att fläktremen är för dåligt spänd men testa batteriet först! smile
mvh johan

en opel är en bil och delar även mit liv!!!!
decib3L Körv
30 mars 2008 · 3 535 Inlägg

jag åker på generatorbyte för andra gången nu sad

Vad tror ni det beror på? Bytt batteri och generatorn såklart.

(ursäkta lånet av tråden)

Truckdriving Man
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang