Har nu köpt nya högtalare som jag ska sätta in i dörrarna på min volvo 850 från 96. men när jag tar bort orginalhögtalarna så ser man inte vilken kabel som är plus eller minus, det syns varken på kabeln eller högtalaren. Enda man ser skillnad på är att ena kabeln har en mindra flathylsa än den andra, någon som vet vilken som är plus eller minus?
Det är en spole och då spelar det egentligen ingen roll, du har rätt i det. Men det viktiga är att de andra högtalarna blir kopplad på samma sätt i så fall, annars motverkar högtalarna varandra (de spelar i "fel fas") så att ljudet låter konstigt och vissa frekvenser dämpas mycket.
Har man tex högtalare i framdörrarna så ska vänster+höger högtalare vara kopplade på samma sätt, om det även sitter högtalare i bakdörrarna och/eller i hatthyllan så ska de också vara kopplade på samma sätt. När man kopplar en baslåda så kan det däremot ibland behöva testas fram vilket kopplingssätt som låter bäst.
En högtalare går i n t e sönder bara för att man kopplar plus och minus tvärtom .