saab motor i ascona b

kenta_89
31 mars 2008 · 73 Inlägg

hej har läst lite tårdar har på garaget om motorbyten men fattar inte helt.
men som jag har förståt det så skulle man få sätta i en turbo motor från saab 900 2,0t 150hk
och kunna regbesikta den.

the_storm90
31 mars 2008 · 89 Inlägg

aa

Chevrolet Camaro "Weekend Warrior" (1975)
Opelmadness German cars, quality and beyond
31 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Borde gå att sätta i en annan motor, men jag skulle aldrig häda en gammal hederlig Opel med en saabmotor.. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
the_storm90
31 mars 2008 · 89 Inlägg

så länge acsona karossen är godkänd upp toll dom 150hk...ocj du flyttar över alla renings system som sitter på saab motorn...alltså katten o allt det:P vet inte vad saab har för reningsystem på den motorn men flyttar du över dom oxå så går d o regga den med den motorn...

Chevrolet Camaro "Weekend Warrior" (1975)
Fredrik-79
1 april 2008 · 2 164 Inlägg

Hela kabel härvan med box och katt, annan ic och med katten.
Om du vill sen är de ju lätt att trimma om du väljer en stor IC från början.
Glöm inte mapsensorn bara.
De är ju en hel del jobb men har du en donator bil är de enklare.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Opelmadness German cars, quality and beyond
1 april 2008 · 8 197 Inlägg

Behövs väl ingen kat på en bil som är äldre än 30 år? hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Fredrik-79
1 april 2008 · 2 164 Inlägg

Byter man motor ska den motor man montera uppfylla dom krav som finns för den motorn vad jag fattar för.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Sharky
1 april 2008 · 10 287 Inlägg

Vi klipper från gällande regelverk:

----------------------------------
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
-------------------------------------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Opelmadness German cars, quality and beyond
1 april 2008 · 8 197 Inlägg

aaha.. smile
Bra att veta om det blir en Omega 3000 motor i min Commodore. wink

Senast redigerat av Irmscher Vectra (1 april 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Sharky
1 april 2008 · 10 287 Inlägg

Skall man vara riktigt petig så ser det ut så här:

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr665.htm
------
Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda

15 §   Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på lätt bil
som tagits i bruk före den 1 januari 1993 får bilen i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1.       Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig
bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 50 § punkt 1 och 2.

2.       Vid byte till dieselmotor eller modifiering av befintlig
dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 51 § punkt 1 och 2.
------

hänvisar till:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm

------
50 §   Vid motorbyte till bensinmotor eller modifiering av befintlig
bensinmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga motor gäller vad som sägs i andra stycket.

     Ombyggd bil med bensinmotordrift av 1969 års modell eller senare, får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1.       Bil med fyrtaktsmotor skall vara utrustad med ett slutet
vevhusventilationssystem. Inga föroreningar får tränga ut till ytterluften från motorns vevhus eller från ventilationssystemets slangar, anslutningar etc. Utsläppen i avgaserna vid tomgång får inte överstiga 4,5 volymprocent kolmonoxid.

2.       Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara försedd
med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa avgaskomponenter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons avgasrening. (VVFS 2007:144)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
the_storm90
1 april 2008 · 89 Inlägg

asså...som alla skiriver så verkar d nästintill omöjligt...om bilen inte är äldre än 75...men så e inte fallet!

tar man bara en motor som e nyare och "renare" än motorn i bilen sö är äldre än 88- så får man byta motor! om man flyttar me alla reningssytem så motorn blir "renare" men mtorn får inte överkrida dom hästarna som karossen är godkännd för! så d e inte så jäkla svårt...om inte bilen e nyare än 88 då förståss...

Chevrolet Camaro "Weekend Warrior" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang