jag tycker att du ska köpa den bilen som du vill ha och inte höra så mycket på din farsa eller dom som svarar i tråden (ink mej).
Ang mercan så tycker jag inte dom passar som någon förstabil då det första jag tänker på är en medelålders man som bor i någon halvflashig förort och tycker det är praktiskt att ha en stor bil så han kan flytta segelbåten någon gång per år.
Roligast har man (jag iaf) i någon gammal skitbil som man inte behöver va rädd för att någon ska spilla i, repa lacken på, som inte drar så mycket bensin/diesel (det tar emot att lägga ut en 1000lapp för en tripp till sthlm el köpenhamn), som man kan köpa en lampa till på macken (och byta själv) och kan slippa iritations moment som buggar i datasystemet, pixelfel i displayer, puckade tjatande gpser som tycker man ska åka mot enkelriktat eller ta grusvägar bara för att dom är några hundra meter kortare är dom stora vägarna sen är det oftast lite mer fartkänsla i mindre/äldre bilar och det kan va rätt bra så länge man har prövotid på kortet.