dubbla talspolar?

Coolgate
2 april 2008 · 100 Inlägg

Fakta:
Storlek: 12"
Talspolar: 2x2ohm
Effekt: 300 wrms / 900 w peak
Känslighet: 86.2dB / 1w / 1m



Är det 300wrms per talspole lr totalt?

Har 2x/400wrms på mitt steg.....

så denna Re SR 12" kanske skulle passa bra?

Audi A6 Kombi "S-line" (2018)
MrCalle Team Autohifi!
2 april 2008 · 865 Inlägg

Du ska serie koppla taspolarna så att du får ut 4ohms last, sen bryggar du ditt slutsteg till basen.
DU SKA INTE KÖRA EN TALSPOLE PER KANAL.!!!

TT-Avant
2 april 2008 · 6 851 Inlägg

MrCalle skrev:
Du ska serie koppla taspolarna så att du får ut 4ohms last, sen bryggar du ditt slutsteg till basen.
DU SKA INTE KÖRA EN TALSPOLE PER KANAL.!!!

Beror väl på om han kan skicka en mono signal från sin CD till steget eller ej.
Kan han det så kan han köra en spole/kanal..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
2 april 2008 · 2 353 Inlägg

TT-Avant skrev:

MrCalle skrev:
Du ska serie koppla taspolarna så att du får ut 4ohms last, sen bryggar du ditt slutsteg till basen.
DU SKA INTE KÖRA EN TALSPOLE PER KANAL.!!!

Beror väl på om han kan skicka en mono signal från sin CD till steget eller ej.
Kan han det så kan han köra en spole/kanal..

Om han dessutom lyckas ställa nivåerna per kanal lika, och att steget öär helt linjärt.

I 999 fall av 1000 är det nog bättre att monokoppla steget med.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
MrCalle Team Autohifi!
2 april 2008 · 865 Inlägg

jonash skrev:

TT-Avant skrev:

MrCalle skrev:
Du ska serie koppla taspolarna så att du får ut 4ohms last, sen bryggar du ditt slutsteg till basen.
DU SKA INTE KÖRA EN TALSPOLE PER KANAL.!!!

Beror väl på om han kan skicka en mono signal från sin CD till steget eller ej.
Kan han det så kan han köra en spole/kanal..

Om han dessutom lyckas ställa nivåerna per kanal lika, och att steget öär helt linjärt.

I 999 fall av 1000 är det nog bättre att monokoppla steget med.

/Jonas

Min ord kanske var lite suddiga men helt rätt.
Det var så jag menade.

TT-Avant
2 april 2008 · 6 851 Inlägg

Nivåerna på kanalerna ställer du ju enbart med en gain på ett 2kanals steg (oftast iaf.) så den bör ju iaf. bli lika.
Dock så vet man ju inte kavalitén på just hanns steg, så vet ju inte om det är linjärt.
Dock så funkade det med mitt gamla steg utan problem. Hade god kontoll på basen och gick att poppa på om så ville oxå wink

Men hur blir det att lägga spolar i serie..blir det inte någon fasförskjutning eller liknande över spolarna då?
Pratades om detta på EMMA forumet då jag skulle göra så, men fick ingen riktigt svar.

Senast redigerat av TT-Avant (2 april 2008)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
g60Racing
2 april 2008 · 76 Inlägg

Tjena! lånar tråden lite.. Jag har en GZ bas med dubbla 2 ohms spolar, basen ligger på 800wrms, till den har jag ett monoblock från mds. så jag undrar nu, ska jag koppla i ihop spolarna eller räckser det om man kör med endast en spole? beskriv gärna hur jag ska göra. ligger runt 800wrms på 2ohm.

pontan36 Mekaniker
2 april 2008 · 212 Inlägg

g60Racing skrev:
Tjena! lånar tråden lite.. Jag har en GZ bas med dubbla 2 ohms spolar, basen ligger på 800wrms, till den har jag ett monoblock från mds. så jag undrar nu, ska jag koppla i ihop spolarna eller räckser det om man kör med endast en spole? beskriv gärna hur jag ska göra. ligger runt 800wrms på 2ohm.

Om steget klarar ner till 1ohm så kan du paralellkoppla spolarna om inte så seriekopplar du dom till 4ohm.

Se här för hur du kan koppla: Klicka här.

Senast redigerat av pontan36 (2 april 2008)

g60Racing
2 april 2008 · 76 Inlägg

pontan36 skrev:

g60Racing skrev:
Tjena! lånar tråden lite.. Jag har en GZ bas med dubbla 2 ohms spolar, basen ligger på 800wrms, till den har jag ett monoblock från mds. så jag undrar nu, ska jag koppla i ihop spolarna eller räckser det om man kör med endast en spole? beskriv gärna hur jag ska göra. ligger runt 800wrms på 2ohm.

Om steget klarar ner till 1ohm så kan du paralellkoppla spolarna om inte så seriekopplar du dom till 4ohm.

Se här för hur du kan koppla: Klicka här.

Tack så mkt för hjälpen! Så det går inte att köra basen på 2ohm alls då?

pontan36 Mekaniker
2 april 2008 · 212 Inlägg

g60Racing skrev:

pontan36 skrev:

g60Racing skrev:
Tjena! lånar tråden lite.. Jag har en GZ bas med dubbla 2 ohms spolar, basen ligger på 800wrms, till den har jag ett monoblock från mds. så jag undrar nu, ska jag koppla i ihop spolarna eller räckser det om man kör med endast en spole? beskriv gärna hur jag ska göra. ligger runt 800wrms på 2ohm.

Om steget klarar ner till 1ohm så kan du paralellkoppla spolarna om inte så seriekopplar du dom till 4ohm.

Se här för hur du kan koppla: Klicka här.

Tack så mkt för hjälpen! Så det går inte att köra basen på 2ohm alls då?

Nej de går inte.

Coolgate
2 april 2008 · 100 Inlägg

NU ska vi se... har ett crunch v-2800 steg 2x/400rms..... i två ohm..

Hur kopplar ja in basen?

Audi A6 Kombi "S-line" (2018)
_Jacob_
2 april 2008 · 263 Inlägg

klart du kan koppla basen i 2 ohm om den har dubbla 2 ohms spolar. Du använder bara ena paret spolar och kopplar ihop dem andra -.-

Bjuuuu han!!
TT-Avant
2 april 2008 · 6 851 Inlägg

_Jacob_ skrev:
klart du kan koppla basen i 2 ohm om den har dubbla 2 ohms spolar. Du använder bara ena paret spolar och kopplar ihop dem andra -.-

?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
_Jacob_
2 april 2008 · 263 Inlägg

TT-Avant skrev:

_Jacob_ skrev:
klart du kan koppla basen i 2 ohm om den har dubbla 2 ohms spolar. Du använder bara ena paret spolar och kopplar ihop dem andra -.-

?

jag kan ha missat något hära men om man har en bas me dubbla 2 ohms spolar kan man köra den basen i 2 ohm genom att du använder dig av ena + och - till steget och dem andra kopplar du ihop bara + till -. Då har man basen i 2ohm.

Bjuuuu han!!
Coolgate
2 april 2008 · 100 Inlägg

nu hängde ja inte med......

Audi A6 Kombi "S-line" (2018)
NMI
2 april 2008 · 1 045 Inlägg

en bas med dubbla 2ohms spolar kan du inte koppla till 2 ohm,
möjligt du kopplar den till 4ohm sen bryggar du ett 2kanals steg, då ser steget lasten som 2ohm smile

annars en med dubbla 2ohm, kan bli 4ohm eller 1 ohm,
en med dubbla 4ohm kan bli 2ohm eller 8ohm

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
_Jacob_
2 april 2008 · 263 Inlägg

jag hade fel där -.- så kunde man koppla om det gällde 2 basar men icket med enbart 1, vilken miss ;O

Bjuuuu han!!
TT-Avant
2 april 2008 · 6 851 Inlägg

_Jacob_ skrev:
jag hade fel där -.- så kunde man koppla om det gällde 2 basar men icket med enbart 1, vilken miss ;O

Det va därför jag skrev "?"..fattade inte hur du menade.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
2 april 2008 · 2 353 Inlägg

TT-Avant skrev:
Nivåerna på kanalerna ställer du ju enbart med en gain på ett 2kanals steg (oftast iaf.) så den bör ju iaf. bli lika.
Dock så vet man ju inte kavalitén på just hanns steg, så vet ju inte om det är linjärt.
Dock så funkade det med mitt gamla steg utan problem. Hade god kontoll på basen och gick att poppa på om så ville oxå wink

Men hur blir det att lägga spolar i serie..blir det inte någon fasförskjutning eller liknande över spolarna då?
Pratades om detta på EMMA forumet då jag skulle göra så, men fick ingen riktigt svar.

Som jag svaarde dig på PMet, det finns 2 kanals steg med separata gain-potar för vrje kanal. Dual mono, RIKTIGA dual mono. Vi har tex..

Det där med fasförskjutning är inte sant för EN bas, däremot om du har två basar skall du inte koppla dem i serie tycker en del.

Finns mer att läsa på tex JL Audio om det.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Coolgate
3 april 2008 · 100 Inlägg

okey.... Nu verkar de vara lite upp o ner här..


Hur skulle ja koppla nu exakt på mitt v-2800 steg?

Sen om ja ska beställa RE audio Sr12 med 4ohm eller 2 ohm... vilket blir bäst och hur koppplar jag?hmm

Audi A6 Kombi "S-line" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang