5066
Sök

Hjälp med beräkning av lådvolym.

10 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#1
Jag har kört fast lite.
Jag skulle behöva hjälp med att räkna ut den rätta lådvolymen till mina 2 JBL basar.
Lådan ska vara anpassad för 2st basar.

Fakta
10 " Oversized bashögtalare
1600 Watt max, 400 Watt RMS
Känslighet 96 dB 2,83 Volt/1meter
Frekvensomfång 25-500 Hz
Impedans 2x2 Ohm. Re 2x1 Ohm
Talspole diameter 76 mm
Monteringsdjup 171 mm
Ytterdiameter 316 mm
Monteringshål 230 mm
Fs 29 Hz
Vas 20 liter
Qms 8,21
Qes 0,58
Qts 0,55
Xmax +- 14 mm
Rek sluten låda 22 liter
Rek basreflexlåda 36 liter

Jag vill ha en sluten låda, som är anpassad för SQ.
Steget jag använder är Sinuslive SL-A1500.
Vore väldigt tacksam för snabba svar.

8 156 Inlägg
2 april 2008
#2
Välkommen till Gorg (garaget.org)
Jag skulle byggt en lite mindre låda än vad dom rekommenderat. Dvs mindre än 2x22 liter.
Basen pasar bäst i sluten låda, så det är helt rätt val.
Nu finns det ju många här på forumet som är bättre på baslådor än vad jag är,
men jag skulle nog satsat på kring 30-35 liter för att få upp avstämningen lite.

Kring 600mm bred och 350mm hög kanske vore något?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

10 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#3
Okej... Man tackar för förslaget. Just dom måtten blir perfekta för bilen också så det var positivt! smile

455 Inlägg
2 april 2008
#4
ta äfter bilen för att få en bra passform i trunken och jämför med de som föreslagits det är ju inte så noga på litern byggde min på det viset och det blev riktigt bra
Senast redigerat av corollaistheshit (2 april 2008)

>syns man inte finns man inte<

10 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#5
Har kollat lite på måtten nu och 600 * 350 mm verkar väldigt smått? Kan detta verkligen stämma?


Sök