5032
Sök

Lämpliga ställen i bilen att sno ström ?? (Saab 9-5 -01)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#1
Som topic skvallrar om behöver jag nalla en del ström i bilen, dels någonstans i området runt stereon (i-panelen iaf) och dels någonstans i skuffen.

Ska byta ut original-stereon mot en stereo som är ett par stegar vassare tongue och den ska kopplas ihop med ett interface för rattkontrollerna så jag kan använda originalkontrollerna på ratten till nya stereon och den lilla mojängen behöver 12v + och jord, "jord-skruvar" finns det ju gott om bak i-panelen men var ska man nalla strömmen ifrån ??

Kan man sno ström från ett ställe och sedan bara jorda var som helst förresten ??

CD-växlaren till nya stereon lär med stor sannolikhet slängas in i skuffen, var någonstans i det området kan man sno lite ström ??

Har AS3 i bilen men ingen CD-växlare från fabrik, finns det en chans att det är framdraget ström till original-växlaren ändå och att man kan ta strömmen därifrån ??


Ska som sagt slänga in lite värre grejor i ljudväg i bilen och skulle även uppskatta någon typ av guider eller liknande angående ljudbygge i bil, typ tekniska grejor som vad skillnaden mellan olika ohm på talspolar är, vad är skillnaden på enkel och dubbla talspolar (mer än att dubbel = 2 wink ), ja ni fattar vad jag menar (hoppas jag iaf >.< ).


EDIT: Kan väl iofs säga vad jag ska slänga in i bilen med:

HU: JVC KW-AVX810, dubbel-din spelare med massa kul funktioner

Växlare: JVC CH-X1500RF, vanlig 12-skivors växlare med RF-modulator. inget särskilt MAO.

Steg: Ingen aning för jag är totalt förvirrad vad gäller val av steg ^^

Högtalare: Hade tänkt byta ut original-högtalarna mot lite bättre grejor men i samma storlekar eftersom jag inte vill göra åverkan på bilen och det ska se ut som original men precis som med steget (stegen ?) så vet jag inte vad jag ska ha.

Basar: Tittat en del på MTX-basar i Thunder 9500-serien, bla 9512 och 9515. Båda finns med både enkla eller dubbla talspolar och ger ca 1000W. Är 1KW för mycket i en vanlig 9-5:a som körs dagligen (bruksbil mao) ??

Kanske något ur den mindre 8500-serien istället ?


Vill ha ljud som ligger betydligt mer åt "finljud-hållet" men vill ju självklart att det ska gå att spela högt ibland med smile
Senast redigerat av TBOC_Razor (2 april 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

495 Inlägg
2 april 2008
#2
om du bara ska ha ström så är det ju bara att mäta vart du har ström och sen skaffa en "ström tjuv" och ta ström... och jorden som du säger är det ju bara jorda mot någon skruv. ja är inte säker men ja tror inte det finns så många ställen i skuffen att ta ström ifrån så det får du nog dra själv!

mig <3 vtec = sant

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
#3
Ok men jag får tillägga att strömmen jag behöver till rattkontrollsinterfacet ska förresten vara tändningsström och sen vet jag inte om det ska vara det till cd-växlare också ??

Har ju aldrig gjort sånt här innan tongue

Köpte en hög med klämmor på elfa så jag kan bara klämma dom runt en kabel och sen trycka dit det jag behöver koppla med flatstift, är det sånt du menar ??

Har iaf 20 av dom blå, klämmor + stift:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d … mp;lang=se
Senast redigerat av TBOC_Razor (2 april 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#4
Swedenrockers skrev:
Tändningsplus och konstantplus samt jord har du ju till stereon och de går alldeles utmärkt att använda dessa. Interfacet drar inte mycket ström.
Cd-växlare brukar inte ha annat än konstantplus och jord. Fast varför en Rf-växlare?

Varför inte ??

Funkar lika bra som en vanlig tongue

Med lite tur så får jag hem den imorrn och då får jag pilla med detta samtidigt som jag försöker fixa den trasiga kontakten (se min andra tråd i bilstereo & elektronik).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P


Sök