Projekt Rostrollan (Toyota Corolla -92) {Update 12/4}

Rallyhalle
3 april 2008 · 4 299 Inlägg

Tja, nu blir de en projekttråd om vårat skolprojekt/fritidsprojekt.
Vi är 3 killar som under året kommer att lägga ner många timmar i garaget för att få denna bil i ett sjysst skick igen smile

Bilen inhandlades nu under veckan och är en Toyota Corolla 1.3 XLi -92 som gått 10.700 mil. Den är servad var 1000 mil så motorn är i mycket fint skick, så även inredningen.

Dock är karossen långt ifrån lika fin som inredningen o motorn. Det är trots allt en japanare så rost är ju ett faktum. Så ett av målen är att få bilen 100% rostfri.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/303646_992djz.jpg
Bilen inspekteras av dom 2 andra ägarna (klisan & MT-Ludde)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/303647_ngt6un.jpg
Som sagt, rosten e bara ett faktum wink Bakluckan är en av sakerna som byts ut smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/303648_2cdia7.jpg
Inredningen som är i mycke fint skick smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/303650_r643ed.jpg
Som jag sa, fin inredning, men plåten e åt helvete tongue

Detta är alltså utgångsprojektet. Och som ni läste i början är de här ett blandat skolprojekt o fritidsprojekt. Då vi 3 går marinteknik kan vi inte ha vad som helst som projekt. Så mycke av plastningen kommer vara skolprojekt, o allt plåtarbete samt mycke av motorarbetet är sånt vi gör på fritiden.

De kommer dokumenteras mycket i tråden då vi kommer ta hjälp av tråden för o redovisa arbetet smile

Nu i början kommer de gå lite segt att komma igång då jag själv samtidigt håller på med min Saab 9000 som måste bi färdig samt att vi måste röja där bilen ska stå under ombyggnationen. Men vi ska försöka komma igång så fort som möjligt o kommer me updates så fort de händer något smile

Framtidsplaner

Motor:
[x]Avgassystem ska bytas
[x]Service med ny olja, filter och tändstift

Exteriör:
-Rosten ska fixas
-Hellack (färg ej bestämd)
-Nya fälgar

Interiör:
-Stereo ska bytas ut, fler högtalare samt baslåda ska byggas in
-Racingstolar (?)
-Ny ratt samt V.spaksknopp


Listan kommer fyllas i med tiden då de fortfarande planeras över hur bilen ska se ut.

//Jacob, Oskar, Ludde

Senast redigerat av Rallyhalle (12 april 2009)

Rallyhalle
3 april 2008 · 4 299 Inlägg

Update: Idag gjordes en tvätt av bilen samt en inspektion hur illa det egentligen är me rosten.

Sen gjorde vi dom första modifikationerna på denna bilen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/303684_lv7enp.jpg
Öppet filter monterat

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/303689_ex1pb8.jpg
Vita dioder monterade

Hade dessa saker liggandes så därför blev dessa saker redan monterade.

Innan vi börjar med rostlagningen så ska bilen flyttas till Rindö, men de är nåra saker som ska fixas innan de.

Ha de bra smile
//Jacob

Rallyhalle
4 april 2008 · 4 299 Inlägg

Update: Tja, som jag nämnt kommer de stå jäkligt stilla här nu i början. Men de kommer komma saker att se me tiden wink

Det som hänt me bilen idag e att sommardäcken har hämtats. Inga jättefläshiga grejer, men de funkar att stå på tills de e dags för Alu.hjul ist wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/304451_ynnosn.jpg
Sommarplåtisarna, allting e väldigt smått jämfört me min 9000 tongue

Bjuder på en bild på vår seriösa rostlagning av bakluckan tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/304453_xvqg48.jpg
Vår riktigt seriösa rostlagning wink De satt massa el bakom som faktiskt funkade fortfarande, så vi ville undvika att få in fukt tongue

Men en ny lucka ska köpas. Vi har en lärare som jobbar på Allbildelar där vi eventuellt kan få lite reducerat pris på grejerna, såfort de kommer in en Corolla me sjysst kaross så skulle han säga till big_smile

Allt som hänt just nu smile

Ha de bra!
//Jacob

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
4 april 2008 · 4 190 Inlägg

Kommer bli roligt att följa smile

Keep it up me den här och saaben big_smile
Mvh Kim

Rallyhalle
4 april 2008 · 4 299 Inlägg

kimpan_90 skrev:
Kommer bli roligt att följa smile

Keep it up me den här och saaben big_smile
Mvh Kim

Ja jag hoppas att vi kommer göra er nöjda smile

Du råkar inte veta nån som vill köpa en Eu-fyrhjuling (moppe) roll MT-Ludde behöver bli av me sin wink

Ha de smile
//Jacob

Rallyhalle
5 april 2008 · 4 299 Inlägg

Update: Tja! Monterade idag sommarhjulen på bilen, vart grymt mycke tystare nu big_smile Hålen i karossen gör ju att de låter som fan i bilen tongue Låter som att nån inte stängt dörren.

Märkte dessutom att man kan lägga lakrits jädrigt lätt me den lilla rackaren smile

Har hittat hålet, lr snarare hålen i avgassystemet

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/305013_xw6bmo.jpg
Hål #1 (avgassystemet)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/305079_yh0px4.jpg
Hål #2 (avgassystemet)

Inte konstigt att den låter så jävla mycke tongue Mätte också diamatern på ett ungefär, de e tydligen 1,5 tum. Så jag tror de kommer byggas ett 2 tums system, lr så kanske de till och med kommer bli ett 2,5 big_smile

Vi får se, ha de!
//Jacob

Rallyhalle
8 april 2008 · 4 299 Inlägg

Tja, för att hålla lite liv i tråden så får ni lite info om avgasbygget som förmodligen blir de första som görs tongue

De kommer byggas ett 2 tums system, kommer nog bli ett outhärdligt brummande om man ska åka lite längre sträckor me ett 2.5 tums system tongue De kommer monteras en japsdämpare på, de e ju trots allt en japanare wink

Eller vad tror ni, bilen har 1.5 tums original. Borde väl räcka me 2 tum för att få ett skönt ljud ur den smile

Dock e jag o MT-Ludde oense om ifall vi ska köra twinpipe lr inte. Vi har inte riktigt fått me klisan i diskutionen än, vi har estetvecka i skolan o har hamnat i olika grupper. Så vi har inte kunnat snacka ihop oss om detta än.

Men nu vet ni iaf vad som händer me bilen wink

Ha de gott smile
//Jacob

Senast redigerat av Rallyhalle (8 april 2008)

Supra_robin
8 april 2008 · 4 663 Inlägg

right on !!
så självklart att det ska vara japs på den  big_smile kommer nog att låta bra med 2 tums system big_smile
jag lovar att ni kommer få mycket kul med den big_smile

Mvh Robin

Rallyhalle
8 april 2008 · 4 299 Inlägg

Saab_Robin skrev:
right on !!
så självklart att det ska vara japs på den  big_smile kommer nog att låta bra med 2 tums system big_smile
jag lovar att ni kommer få mycket kul med den big_smile

Mvh Robin

hehe, precis tongue Jo jag tror också de. Jämförde me saaben som låtter jäkligt gött när man bara ökar på en halv tum på diametern big_smile Så de kommer nog bli riktigt bra smile

Hehe, de kommer vi nog. Någon egen erfarenhet av de lr wink

//Jacob

Supra_robin
8 april 2008 · 4 663 Inlägg

nja !! det är alltid kul att göra sådan saker med kompisar big_smile det kanske också beror på  vad man har fått i sig (alkohol lr nått)!!  big_smile
men bara ta inte ut farsan och håll på med avgas systemet, min farsa fick mer lr minde tuppjuck när det inte gick som han ville, kanske bara min farsa som får det vet ej
men lycka till i alla fall=D
Mvh Robin

elmer
9 april 2008 · 325 Inlägg

jaja, rost har ni ju så de räcker å blir över iaf wink vill se ut så på corollorna, liksom standard nästan tongue
mitt tips e att inte lägga nåt större än 2tum.. kärringen har de på sin, å två simons dämpare, raka rör så att säga.. låter obehagligt groft, inget man åker långt med iaf, inte utan hörselskydden wink
lycka till me rostlagningen annars.. smile höll på me min i 3 veckor i förrsåmrast, å då blev den i princip helt rostfri.. å nu e hälften av rosten tebax igen konstigt nog lol
mvh elmer

Nissan X-Trail "SUV" (2005)
Rallyhalle
9 april 2008 · 4 299 Inlägg

elmer skrev:
jaja, rost har ni ju så de räcker å blir över iaf wink vill se ut så på corollorna, liksom standard nästan tongue
mitt tips e att inte lägga nåt större än 2tum.. kärringen har de på sin, å två simons dämpare, raka rör så att säga.. låter obehagligt groft, inget man åker långt med iaf, inte utan hörselskydden wink
lycka till me rostlagningen annars.. smile höll på me min i 3 veckor i förrsåmrast, å då blev den i princip helt rostfri.. å nu e hälften av rosten tebax igen konstigt nog lol
mvh elmer

Haha, aaa, mer behöver vi inte iaf tongue hehe, har märkt de wink

Ok, tack så mycket för tipset, då blir de 2 tums system smile Får vi se va de blir för mittre ljuddämpare dårå me tanke på att de blir en japs bak (=inge ljuddämp alls tongue)

Hehe, ok. Då blir de noga me rostskyddet tongue Mycke av den rostiga plåten kommer att bytas ut, så vi hoppas slippa de fenomenet smile

//Jacob

RPMDennis
10 april 2008 · 319 Inlägg

Ska bli kul att se mer av detta projektet smile Lycka till med allt och så får vi hoppas på att rosten inte kommer tillbaka wink Ha de fint //Dennis

Rallyhalle
10 april 2008 · 4 299 Inlägg

RPMDennis skrev:
Ska bli kul att se mer av detta projektet smile Lycka till med allt och så får vi hoppas på att rosten inte kommer tillbaka wink Ha de fint //Dennis

Kul o höra smile Tack, ja de hoppas jag me tongue Men de kanske blir framskärmar i glasfiber big_smile Vi får se vad som bestäms wink

Quantic
10 april 2008 · 645 Inlägg

Jag tror att det skulle se coolt ut med en mittmonterad japs med lite vinkel smile

Rallyhalle
10 april 2008 · 4 299 Inlägg

Quantic skrev:
Jag tror att det skulle se coolt ut med en mittmonterad japs med lite vinkel smile

Just de big_smile Kanske inte me vinkel, men mittmonterad skulle fan inte va fel tongue
Reservdelsbaljan e säkert sönderrostad så den kan vi slit bort wink hehe

Tack för idéen big_smile

Måste göra mig av me den nedrans dragkroken också, nån som vet va omreg när man plockar bort dragkroken kostar???

//Jacob

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
10 april 2008 · 3 404 Inlägg

Skicket va ju helt ok på den där skorven...  Bort med spisen, in med Saab maskineri och rwd, blås via sidpipor och profil på gummit så ska det nog bli bil av det där å big_smile
//Johannes

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Rallyhalle
11 april 2008 · 4 299 Inlägg

TenZer skrev:
Skicket va ju helt ok på den där skorven...  Bort med spisen, in med Saab maskineri och rwd, blås via sidpipor och profil på gummit så ska det nog bli bil av det där å big_smile
//Johannes

Skicket e nice på insida o i motor men karossen e skit tongue De kan du glömma så länge den tar anders så e vi nöjda wink glöm ännu mer de blir japsdämp o grejer, o jag hoppas inte du menar att vi ska ha profil typ "douglas-style" för de e totalt uteslutet lol

Nää du johannes, du behöver komma in i rätt tänk tror jag tongue Du får sluta va me dom som inte insett att de e PÅ vägen man ska va, o där e de sänkning o lågprofilsdäck som gäller wink

Ses imorrn!
//Jacob

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 april 2008 · 3 404 Inlägg

Rallyhalle skrev:

TenZer skrev:
Skicket va ju helt ok på den där skorven...  Bort med spisen, in med Saab maskineri och rwd, blås via sidpipor och profil på gummit så ska det nog bli bil av det där å big_smile
//Johannes

Skicket e nice på insida o i motor men karossen e skit tongue De kan du glömma så länge den tar anders så e vi nöjda wink glöm ännu mer de blir japsdämp o grejer, o jag hoppas inte du menar att vi ska ha profil typ "douglas-style" för de e totalt uteslutet lol

Nää du johannes, du behöver komma in i rätt tänk tror jag tongue Du får sluta va me dom som inte insett att de e PÅ vägen man ska va, o där e de sänkning o lågprofilsdäck som gäller wink

Ses imorrn!
//Jacob

Jo det är bra, SPÖA SKITEN UR 245an! Klart jag inte menar offroad profil men lite gummi är alltid skjysst? Sänka får ni gärna göra och eftersom det är en japps så är det väll ok med jappsdämpare å. Men raka rör är ju bättre tongue Hade
//Johannes

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Rallyhalle
11 april 2008 · 4 299 Inlägg

TenZer skrev:

Rallyhalle skrev:

TenZer skrev:
Skicket va ju helt ok på den där skorven...  Bort med spisen, in med Saab maskineri och rwd, blås via sidpipor och profil på gummit så ska det nog bli bil av det där å big_smile
//Johannes

Skicket e nice på insida o i motor men karossen e skit tongue De kan du glömma så länge den tar anders så e vi nöjda wink glöm ännu mer de blir japsdämp o grejer, o jag hoppas inte du menar att vi ska ha profil typ "douglas-style" för de e totalt uteslutet lol

Nää du johannes, du behöver komma in i rätt tänk tror jag tongue Du får sluta va me dom som inte insett att de e PÅ vägen man ska va, o där e de sänkning o lågprofilsdäck som gäller wink

Ses imorrn!
//Jacob

Jo det är bra, SPÖA SKITEN UR 245an! Klart jag inte menar offroad profil men lite gummi är alltid skjysst? Sänka får ni gärna göra och eftersom det är en japps så är det väll ok med jappsdämpare å. Men raka rör är ju bättre tongue Hade
//Johannes

Hehe, självklart wink Raka rör blir de ju nästan, simons mittdämpare o en japs utan insats. Inte mycke till dämpning där inte wink

Update: Idag kom de nya reg-plåtar big_smile Men de ska inhandlas reg-hållare för o slippa göra hål i nya plåten wink

Imorrn blir de eventuellt lite meck me toyotan, beror lite på hur de går me Saaben idag smile
Men snart ska dom riktiga ombyggnationerna börja då vi snart kan köra över den till garaget på Rindö big_smile

Så håll ut, it will soon begin wink
Ha de bra!
//Jacob

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang