Projekt Rostrollan (Toyota Corolla -92) {Update 12/4}

MT-Ludde
14 april 2008 · 3 Inlägg

tjoho MT-ludde här, en av delägarna på rostrollan länktar fan till vi kan ta hem den till mig så att vi kan börja jobba på den. Men vi måste röja lite ved först så vi får plats wink ska väll bli kul jacob tongue

Mazda MX-3 (1992)
Rallyhalle
14 april 2008 · 4 299 Inlägg

MT-Ludde skrev:
tjoho MT-ludde här, en av delägarna på rostrollan länktar fan till vi kan ta hem den till mig så att vi kan börja jobba på den. Men vi måste röja lite ved först så vi får plats wink ska väll bli kul jacob tongue

haha, hugga veden får fan du o oskar göra tongue lr så sätter vi lill-simon på de så får han göra de för slavlön wink typ 5 öre per stubbe tongue

MT-Ludde
14 april 2008 · 3 Inlägg

va fan 5öre e väll å ta i han kan få ett glas saft. Men han kommer alldrig att orka så de e nått vi får göra men farsan hjälöper såkert till sen så har vi ju en motorsåg mohahaha smile

Mazda MX-3 (1992)
MT-Ludde
15 april 2008 · 3 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/84661/316015_i8s8ez.jpg
Farsan måste älska att jävlas med mig för han skaffar nya saker hela tiden att ställa där vi ska ha corollan. först så har vi en jävla massa soper längs hela väggen( har byggt om huset ) så när man äntligen slitit för att bli av med alla soper så e han tvungen att såga ner ett par träd å kapa upp dom i bitar å stapla upp dom längs väggen. Så nu har jag ett roligt förarbete innan vi kan flytta corollan till sitt nya hem såatt vi kan börja fila lite på den wink

Mazda MX-3 (1992)
Rallyhalle
26 april 2008 · 4 299 Inlägg

Nu kommer de snart börja hända saker här smile Bilen kördes idag över till Rindö o de köptes in pressening också så vi kan mecka utomhus smile

Så snart kommer de hända saker, vi måste bara göra lite pappersjobb som skolan vill ha wink

//Jacob

isak90
26 april 2008 · 1 997 Inlägg

Känner mig lite tvungen o följa det här tror jag!

Japanare och rost, det är en fin kombination det;)

Jobba på så ska detta nog bli bra smile

// Fredrik

Rallyhalle
27 april 2008 · 4 299 Inlägg

isak90 skrev:
Känner mig lite tvungen o följa det här tror jag!

Japanare och rost, det är en fin kombination det;)

Jobba på så ska detta nog bli bra smile

// Fredrik

Hehe, hoppas att du kommer gilla de dårå wink

Jo de e ju de tongue Ganska självklar kombination också wink

Jorå de ska vi allt göra, har ju ett helt sommarlov framför oss wink

//Jacob

Rallyhalle
27 april 2008 · 4 299 Inlägg

Idag har vi börjat sktiva lite på "Rostrollan". Skulle ta bort kofångaren o mäta lite för nya avgassytemet.

Men vi hann bara få loss fästskruvarna till kofångaren, fyy fan va dom satt hmm
Ska se om de blir lite meck nästa helg. Då ska fan kofångaren bort (den sitter kvar fortfarande nämligen roll)

MT-Ludde har bilderna som togs, så vi får se om han orkar lägga upp nåra wink

Ha de!
//Jacob

Rallyhalle
6 juni 2008 · 4 299 Inlägg

Update:Tro det lr ej, men idag har vi meckat me corollan big_smile Fast vi kom inte särskilt långt, började kl 3 o slutade 6 o va en man kort.

Som ni vet är bilen ganska rostig o så även många bultar o muttrar mad De tog ungefär 2.5 timme att få loss 4 bultar me mutter o en liten sketen mutter lol

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/366650_1p8upa.jpg

Lyktorna plockades bort också, trodde att de skulle va fullt me rost bakom, men icke big_smile Sammanlagt va de 4-5 små bruna ytrost-prickar bakom lyktorna smile Rätt skönt wink

De jobbiga nu e att vi måste plocka bort dragkroken innan kofångaren. För den sitter nämligen ivägen för en liten mutter som fäster kofångaren, blir lagom matt ibland hmm

Men mer än så här har vi inte gjort, ganska slut i armar o armbågar efter den här dan tongue

Men nu e vi nog på g igen, har ju haft praktik i 5 veckor så tiden har ju inte funnits. Men nu e de snart sommarlov så då blir de mycke tid över wink

Ha de!
//Jacob

Supra_robin
6 juni 2008 · 4 663 Inlägg

kul att se att arbetet på corollan går framåt big_smile
mvh robin

Rallyhalle
6 juni 2008 · 4 299 Inlägg

Saab_Robin skrev:
kul att se att arbetet på corollan går framåt big_smile
mvh robin

Ja jo, framåt o framåt, 4 bultar lossade på 2.5 timme tongue Nää men nästa gång kan vi nog göra framsteg wink

//Jacob

Funkiee Saab älskare!
11 augusti 2008 · 4 597 Inlägg

hur går det med corollan? smile mamma har osså en corolla -87 som hon fick för 500:- den är hur fin som hällst, men precis som eran as mycket rost o karossen, nätt o jämmt att den klarade besiktningen xD så man vet inte om man ska ha ett toyota märke på min saab under besikntningen.... xP

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rallyhalle
11 augusti 2008 · 4 299 Inlägg

Funkiee skrev:
hur går det med corollan? smile mamma har osså en corolla -87 som hon fick för 500:- den är hur fin som hällst, men precis som eran as mycket rost o karossen, nätt o jämmt att den klarade besiktningen xD så man vet inte om man ska ha ett toyota märke på min saab under besikntningen.... xP

De står still fortfarande, men nu ska de nog komma igång igen wink
Hehe, jag råkade sätta en deadline på att den ska va klar till våren tongue

Ok, ja dom verkar va rätt bra. Vår fick "bra att veta" på senaste bes om rost tongue Men de ska fixas till.
Nää så lågt får man inte sjunka wink

//Jacob

_Fredrik
12 augusti 2008 · 2 788 Inlägg

Ser bra ut, kul med folk som lägger ner massa tid på en sån rostig Toyota big_smile Hoppas på en update snart tongue

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Rallyhalle
9 september 2008 · 4 299 Inlägg

_Fredrik skrev:
Ser bra ut, kul med folk som lägger ner massa tid på en sån rostig Toyota big_smile Hoppas på en update snart tongue

Ja just nu känns de som lite vatten över huvudet om i säger så tongue Men vi ska göra vårt bästa smile Vi kommer snart börja fixa på riktigt, dock börjar vi i fel ände tongue

Vi kommer börja med att göra baslåda, bak- & frontkofångare. Anledningen är att detta är våra projekt i skolan, så de kommer prioriteras för att vi ska hinna i tid o få betyg wink

//Jacob

Supra_robin
9 september 2008 · 4 663 Inlägg

ok kul att se att ni inte har gett upp big_smile fortsett framot
mvh robin

Rallyhalle
9 september 2008 · 4 299 Inlägg

Saab_Robin skrev:
ok kul att se att ni inte har gett upp big_smile fortsett framot
mvh robin

Haha, gett upp? Verkar jag vara den som ger upp tongue wink

De kommer vi snart göra.


Så här ser tidsplaneringen ut just nu. Vecka 39 ska skissen vara klar, vecka 40 börjar vi på fronten. Vecka 43 börjar bygget me baslådan o ska vara färdig vecka 47. Och bakkofångaren börjar vi med vecka 41.

Som senast ska allt vara klart vecka 7 tongue Men de ska vi nog hinna på. Men vad tror ni? Vi e helt nybörjare på o bygga kofångare o grejer, men vi e rätt vana me o hantera plast. Hur lång tid tror ni att de skulle kunna ta? De e ju plastning o spackling som ska vara färdigt. Lacken e inte så viktig om den e lagd lr ej, men de e ju en klar fördel wink

//Jacob

Owla
12 september 2008 · 751 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Saab_Robin skrev:
ok kul att se att ni inte har gett upp big_smile fortsett framot
mvh robin

Haha, gett upp? Verkar jag vara den som ger upp tongue wink

De kommer vi snart göra.


Så här ser tidsplaneringen ut just nu. Vecka 39 ska skissen vara klar, vecka 40 börjar vi på fronten. Vecka 43 börjar bygget me baslådan o ska vara färdig vecka 47. Och bakkofångaren börjar vi med vecka 41.

Som senast ska allt vara klart vecka 7 tongue Men de ska vi nog hinna på. Men vad tror ni? Vi e helt nybörjare på o bygga kofångare o grejer, men vi e rätt vana me o hantera plast. Hur lång tid tror ni att de skulle kunna ta? De e ju plastning o spackling som ska vara färdigt. Lacken e inte så viktig om den e lagd lr ej, men de e ju en klar fördel wink

//Jacob

Låter som en rätt tuff tidsplan, men efter ditt jobb med 9000 så tvekar jag inte på att ni fixar det big_smile

Rallyhalle
12 september 2008 · 4 299 Inlägg

Owla skrev:

Rallyhalle skrev:

Saab_Robin skrev:
ok kul att se att ni inte har gett upp big_smile fortsett framot
mvh robin

Haha, gett upp? Verkar jag vara den som ger upp tongue wink

De kommer vi snart göra.


Så här ser tidsplaneringen ut just nu. Vecka 39 ska skissen vara klar, vecka 40 börjar vi på fronten. Vecka 43 börjar bygget me baslådan o ska vara färdig vecka 47. Och bakkofångaren börjar vi med vecka 41.

Som senast ska allt vara klart vecka 7 tongue Men de ska vi nog hinna på. Men vad tror ni? Vi e helt nybörjare på o bygga kofångare o grejer, men vi e rätt vana me o hantera plast. Hur lång tid tror ni att de skulle kunna ta? De e ju plastning o spackling som ska vara färdigt. Lacken e inte så viktig om den e lagd lr ej, men de e ju en klar fördel wink

//Jacob

Låter som en rätt tuff tidsplan, men efter ditt jobb med 9000 så tvekar jag inte på att ni fixar det big_smile

Ääh, inga problem wink Vi kommer hinna i tid (hoppas jag) tongue wink

//Jacob

Rallyhalle
28 oktober 2008 · 4 299 Inlägg

Update: Tja! Nu börjar de hända lite grann, för nu ligger vi lite efter i planeringen om vi säger så roll Skulle börjat vecka 40 men vi kom inte igång förrän idag tongue Så idag påbörjades fronten, demontering o strippning av massa prylar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/491744_r16iu7.jpg

Fronten va ju så grymt mycke lättare o plocka bort än bakkofångaren, de fanns faktiskt skruvar som inte va ankomna av rost alls på den där rishögen tongue
När den va loss kunde vi äntligen komma in från regnet o stå i garaget ist (o va jag älskar o stå inne o jobba tongue). Då kunde vi plocka bort nummerplåt, lyktspolarna o kupévärmaruttaget (som fick kapas bort me vinkelslip).

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/491751_7z1977.jpg

Oskar o Ludde maskerar fronten så vi inte får fogskum på golvet. När vi tejpar igen luftintagen o blinkersena bestämmer vi oss för att använda dom gamla blinkersena ist, dom kommer då förmodligen o tonas svarta.
Bli enkalst så ist för att försöka hitta nåra vi vill ha o sen kapa o hålla på för att anpassa dom till fronten.

Så fort alla hål va tejpade så började kladdandet me fogskummet tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/491758_boppxh.jpg

Vi köpte 4st 750ml burkar på jula, på burkarna står de att man ska få en volym på 40 liter lr hur de nu va, nånting me 40 liter iaf. Men 40 liter vart de ju inte på långa vägar, framförallt så svällde de ju inte särskilt mycke heller. Så ett tips, köp nått annat än julas fogskum, inte alls vad man förväntar sig...

Det vi har kvar att göra med fogskummet på fronten e att fylla nåra hål för att slippa upptäcka senare att de blev grop när vi nästan e färdiga. Och så har vi högersida kvar att lägga över då den sidan fick stå på golvet när vi la på skum på vänstersidan. Sen börjar utformningen av dom nya luftintagen smile

Så nu ska de nog komma uppdateringar lite oftare i denna tråden då vi kommit igång på allvar nu smile

//Jacob

Senast redigerat av Rallyhalle (28 oktober 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang