Projekt Rostrollan (Toyota Corolla -92) {Update 12/4}

Rallyhalle
10 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Update: Tja! Idag fick jag och Ludde gjort en hel del faktiskt smile Vi monterade nästan allt som vi plockat bort från bilen smile För några veckor sen monterades fronten bort så att den såg ut så här...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/491744_r16iu7.jpg

Men nu ser den ut så här smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/540534_6h73uz.jpg

Efter att bilden togs så monterades blinkerglasen tillbaka och vi bytte till vinterdäck.

Men denna lilla saken är helt otrolig big_smile Den har inte varit startad sen juni, idag så startade vi upp den. Det enda vi gjorde va att kolla oljan och sätta i ett ny laddat batteri, den startade ungefär som att vi hade kört den bara nån timme innan tongue
Den har alltså stått i ett halvår men startar direkt utan problem, det gillar jag smile

Så imorgon ska den göras i ordning för besiktning, saknar dock avgasröret men det kommer i veckan. Men det ska fixas lite rost och skärmkanterna ska tejpas så de inte blir nån 2a på vassa kanter smile

Och imorgon är vi också alla 3, så det kommer antagligen jobbas lite på baslådan också smile

//Jacob

Rallyhalle
11 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Update: Tja! idag tog vi en tur till biltema för att fixa det sista som behövs för att få bilen körduglig.
Olja och filter köptes och byttes, så nu är motorn helservad. Vit vävtejp köptes och klistrades över "vassa" skärmkanter, det som e bra är att man tänker inte på tejpen om man inte vet om det tongue

Det va det vi hann med, kom iväg lite sent för att hinna mer innan solen gick ner. Så nästa helg är det montering av avgassystem och fixa ytrosten på balkarna som det klagats på vid förra besiktning.

Blev tyvärr inga bilder då det vart för mörkt för min kamera tongue
//Jacob

Zappas Avstängd
11 januari 2009 · 14 Inlägg

det finns lego i din lokala lek affär.

Funkiee Saab älskare!
11 januari 2009 · 4 597 Inlägg

Zappas skrev:
det finns lego i din lokala lek affär.

höhöh, skaffa ett liv big_smile

Blir bra Jacob! Ska bli kul o se om den går igenom, eller om de blir ngn 2a o isåfall vad tongue

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rallyhalle
11 januari 2009 · 4 299 Inlägg

jonnielahti skrev:
bra, keep on working, blir nog bra, lycka till med bes. wink

Det kommer nog bli bra detta till slut ja smile Tackar, ska bli kul och se vad som händer, den har alltid rullat igenom u.a förutom förra för att avgaset va paj smile

Zappas: Jaha, och i skogen bor det älgar....

Funkiee: Tackar smile Ja det ska bli jäkligt kul och se, som sagt så har den alltid gått igenom u.a förutom förra pga avgassystemet så jag hoppas den följer detta mönster smile

Rallyhalle
14 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Nu är ett bättre begagnat avgasrör och monteringssats till det hemma smile
Det nya avgasröret va väldigt fräscht, långt över för väntan då det köptes på den skrot för bara nån hundring smile

Så på fredag kommer det monteras och i början på nästa vecka ska den besiktas smile För nu är den påställd och försäkrad, så att det är bara besiktning kvar innan den kan börja användas igen smile

Men återkommer på fredag med en update smile
//Jacob

Rallyhalle
16 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Update: Tja! Nu har det hänt lite till på bilen, jag och Ludde va säkert ute i 6 timmar i -5 grader och jobbade på för att få bilen färdig smile

Vi började med att riva bort gamla avgassystemet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/545595_si2xy5.jpg

Som ni ser gick ena änden av när vi plockade bort de tongue Kan ju säga att ett utav hålen satt just där.
Sen kom nästa problem, upphängningen till ljuddämparen som vi bara skurit av på mitten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/545596_81zro9.jpg

Så det blev till att plocka fram vinkelkap och borrmaskin och leta fram passande bult...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/545600_xtr47n.jpg

Så här såg andra sidan ut så det va ju tur att vi skulle byta ut gummit...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/545603_w07513.jpg

Och så här blev resultatet, dock såg jag sen att det fanns grejer till det i lådan med monteringssatsen med bult, mutter och rör roll

Sen kom nästa problem, värmeplåten vid ljuddämparen hade vi plockat bort och då gick ju såklart 3 av 3 skruvar av. Och jag misstänker att den plåten behövs så vi plockade fram svetsen då skruvarna troligen är duktigt fastrostade.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/545606_f5dxdr.jpg

Så nu sitter den bra där, bättre än med bult wink
Vi dök då på ett nytt problem, det va väldigt trångt att få på "krokarna" till gummiupphängningen på plats eftersom ljuddämparen och lite av värmeplåten va ivägen. Så det vart fram med svetsen då vi fick en ny snilleblixt smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/545612_3m68ze.jpg

Eftersom "krokarna" gick att skruva loss svetsade vi fast 2 muttrar på insidan av ljuddämparen, hängde på krokarna på gummit och sen va det bara att skruva fast ljuddämparen där på igen smile Lite pilligt de med, men bra mycket enklare än alternativet big_smile

Sen tog jag tag i rosten, fick lite tips på hur fan man skulle göra för att kunna rostskydda i minusgrader. Det va så enkelt som att använda sig av värmepistolen och få färgen att "snabbhärda". Så att en grej till på listan är avbokad inför besiktning.
Började också skruva tillbaka skruvar till dragkroken, så nu är det 2 kvar som är lite krångliga så dom väntade vi med till sist tongue

Därefter provstartade vi och bilen va bra mycket tystare big_smile Dock läckte det i skarven mellan mellanröret och katten, vi gjorde ett försök i att fixa det. Men mellanröret går i snett i katten så vi blev tokiga på det och kylan så vi gav upp för dagen. Det va dessutom kolsvart ute tongue

Så på söndag ska vi dra på dom sista bultarna på draget och fixa avgassystemet så är bilen färdig för besiktning big_smile

Så återkommer på söndag med en uppdatering.
//Jacob

Senast redigerat av Rallyhalle (17 januari 2009)

Funkiee Saab älskare!
16 januari 2009 · 4 597 Inlägg

Sedär!!! big_smile de händer ju saker med rostorollan lol När planerar ni o besiktiga då? och vad är kvar innan besiktning? är det bara kroken ungefär? tongue

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rallyhalle
16 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Funkiee skrev:
Sedär!!! big_smile de händer ju saker med rostorollan lol När planerar ni o besiktiga då? och vad är kvar innan besiktning? är det bara kroken ungefär? tongue

Mvh Patrik

Jajemen, här händer det saker smile
Vet inte, vi ska börja med att bli helt klara med bilen innan vi bokar tid. Och det är dragkroken och skarven mellan mellanröret och katten som är kvar sen är den redo.

Så förhoppningsvis om vi har tur kanske vi kan få en tid på måndag smile Men vi får se...
//Jacob

Railow We All Have A Story To Tell
17 januari 2009 · 269 Inlägg

Ni lägger ner mycket tid på bilen,att ni bara fortsätter wink Jag skulle inte palla med o laga så mycket rost som ni har framför er. Bra jobbat o fortsätt så smile

*Never Say Never
*Believe
*Dream
*Inspire
Saab 9-3 Linear "Vanessa" (2008)
Saab 9-3 "Griffin" (2012)
Rallyhalle
17 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Railow skrev:
Ni lägger ner mycket tid på bilen,att ni bara fortsätter wink Jag skulle inte palla med o laga så mycket rost som ni har framför er. Bra jobbat o fortsätt så smile

Hehe, det gäller bara att va jävligt envis wink
Nää det är en jävla massa plåtjobb på den. Men tanken bakom det är lite att vi ska få lite övning innan vi ger oss på våra egna bilar smile Känns bättre att ha gjort nån tabbe på denna istället för Luddes MX3a eller min 9000 tongue

Tack, fortsätta kommer vi definitivt smile
//Jacob

Supra_robin
17 januari 2009 · 4 663 Inlägg

måste säga att ni gör ett fantastiskt jobb big_smile men avgas systemet såg inte brutalt ut big_smile vad är det 2 lr 1.5 tums
mvh robin

Rallyhalle
17 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Saab_Robin skrev:
måste säga att ni gör ett fantastiskt jobb big_smile men avgas systemet såg inte brutalt ut big_smile vad är det 2 lr 1.5 tums
mvh robin

Tackar smile
Nä det är ju original som e 1.5", skulle ju byggts ett större men nu måste bilen plockas ihop och bli körduglig igen smile

Imorgon ska jag och Oskar ut till Rindö igen för att fortsätta på bilen och förhoppningsvis bli färdiga den här gången smile

//Jacob

Funkiee Saab älskare!
17 januari 2009 · 4 597 Inlägg

Blir det en update då?? lol

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rallyhalle
17 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Funkiee skrev:
Blir det en update då?? lol

Mvh Patrik

Det blir det troligtvis, men om det kommer vara några bilder med vet jag inte. Tror inte att bilder på när vi ligger under bilen och justerar avgaset är så kul att se på wink

Så troligtvis blir det skriftlig update...
//Jacob

Railow We All Have A Story To Tell
17 januari 2009 · 269 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Railow skrev:
Ni lägger ner mycket tid på bilen,att ni bara fortsätter wink Jag skulle inte palla med o laga så mycket rost som ni har framför er. Bra jobbat o fortsätt så smile

Hehe, det gäller bara att va jävligt envis wink
Nää det är en jävla massa plåtjobb på den. Men tanken bakom det är lite att vi ska få lite övning innan vi ger oss på våra egna bilar smile Känns bättre att ha gjort nån tabbe på denna istället för Luddes MX3a eller min 9000 tongue

Tack, fortsätta kommer vi definitivt smile
//Jacob

Haha okej big_smile Jag gick rätt in o på en hyundai accent från 01 o förstöde den innan jag gick till gsi'n big_smile Så bra att ni ''övar'' på en lite mer sliten o rostig bil o inte gör som jag. Men men,väntar på uppdateringar smile

*Never Say Never
*Believe
*Dream
*Inspire
Saab 9-3 "Griffin" (2012)
Saab 9-3 Linear "Vanessa" (2008)
Rallyhalle
17 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Railow skrev:
Haha okej big_smile Jag gick rätt in o på en hyundai accent från 01 o förstöde den innan jag gick till gsi'n big_smile Så bra att ni ''övar'' på en lite mer sliten o rostig bil o inte gör som jag. Men men,väntar på uppdateringar smile

Hehe, ok tongue Nää vi kände det att de är skitsamma på den här, och här får vi öva på dom allra flesta delar roll Sen har vi projektarbete i skolan också så det blev till att plasta baslåda och träna på det också smile

Uppdatering kommer, imorgon har jag tillgång till bilen här hemma så jag kan ta mig ut till Rindö och mecka smile

//Jacob

Rallyhalle
18 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Kanske ska passa på att säga att besiktning är bokad den 20 januari, nu på tisdag alltså.
Så att vi håller tummarna för att den går igenom så att den kan användas i trafik igen smile

//Jacob

Rallyhalle
18 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Update: Tja! Nu är bilen redo för besiktning, avgasröret är nu tätt hela vägen, dragkroken sitter som den ska, bromsarna tar bra big_smile Så nu borde den gå igenom tycker jag, men jag ropar inte hej förrän jag har pappret i hand... Dock måste jag på tisdag morgon byta 2 glödlampor innan jag åker, men det är ju småsaker tongue

Btw, är det nån som vet hur lång tid det tar för VV att skicka ut det tillfälliga skattemärket?? Bilen ställdes på i onsdags och resterande skatten får dom imorgon (om det spelar någon roll). Vill ju helst ha det innan tisdag hmm

Vart som jag trodde inga bilder idag, men det fanns inget roligt att fota så jag väntar med det till nått bättre tillfälle wink

//Jacob

Railow We All Have A Story To Tell
18 januari 2009 · 269 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Update: Tja! Nu är bilen redo för besiktning, avgasröret är nu tätt hela vägen, dragkroken sitter som den ska, bromsarna tar bra :D Så nu borde den gå igenom tycker jag, men jag ropar inte hej förrän jag har pappret i hand... Dock måste jag på tisdag morgon byta 2 glödlampor innan jag åker, men det är ju småsaker :P

Btw, är det nån som vet hur lång tid det tar för VV att skicka ut det tillfälliga skattemärket?? Bilen ställdes på i onsdags och resterande skatten får dom imorgon (om det spelar någon roll). Vill ju helst ha det innan tisdag :/

Vart som jag trodde inga bilder idag, men det fanns inget roligt att fota så jag väntar med det till nått bättre tillfälle ;)

//Jacob

Hoppas den går igenom :D jag har väntat skitlänge på skattemärket men jag vet inte om jag betalt skatten;)men märket det borde inte ta mer än en vecka

Senast redigerat av Railow (18 januari 2009)

*Never Say Never
*Believe
*Dream
*Inspire
Saab 9-3 Linear "Vanessa" (2008)
Saab 9-3 "Griffin" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang