5119
Sök

Glastjocklek i baslåda?

782 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#1
Bygger ny baslåda till BMWn och tänkte ha en glasruta i baksidan .. måtten på den tänkta glasskivan är 750mm bredd och 250mm hög ska fräsas in i 22ans mdf och sen kommer en 12 ans mdf över den..
Frågan är då hur tjockt ska glaset vara??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

782 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#2
62 pers som läst ingen som vet??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

schtek
478 Inlägg
4 april 2008
#3
Ha 10mm plexi lr ngt.. vf glas?


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 april 2008
#4
precis  varför glas? de är ju plexi man använder för sånt .smile

669 Inlägg
4 april 2008
#5
mm det tnkte jag på å:S vf ha glas när det finns plexi?


782 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#6
plexi är dyrare och blir repigt!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
4 april 2008
#7
Att sätta i en glasskiva är ju alltid en komprimiss.
Det är inte det bästa materialvalet helt enkelt.
Men vill man ha det snyggt får man gära lite avkall på det.
Jag har haft plexi i nått bygge och det var sånt skottsäkert dom använder i banker och dyligt.
Men halva mdf tjockleken i glas borde funka.
Hör med din glasmästare han borde ha koll på hur mycke tryck glaset tål.
Allt handlar ju om hur dyr du vill göra lådan.
Ett billigt sätt är ju att ta en vanlig rak sidoruta från en bil.
4-5 mm härdglas.
funkar säkert det oxå men är som sagt en komprimiss.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

6 851 Inlägg
4 april 2008
#8
Vad för låda ska det vara, bandpass,sluten eller portad?
Det glas du skall försöka få tag i om du nu vill ha glas är lamellglas. Dessa har en genomskinlig plastfilm mellan sig och det är 2 glasskivor som är ihoplimmade (enkelt förklarat.)
Detta gör att även om den skulle gå sönder så blir det enbart en spricka.
Att välja härdat kan vara bra, men får det härdade en smäll på kanten så kommer du ha miljoner små glasbitar överallt.
Att använda macrolon (vet ej stavning) funkar, ganska reptåligt, segt och hårt, men svindyrt.

I Saaben har jag Macrolon, i Audin har jag glas.
Senast redigerat av TT-Avant (4 april 2008)


719 Inlägg
4 april 2008
#9
Jag skulle använda lamellglas på minst 10mm tror vi använde dubbla 12-15mm till en studio på mitt gamla jobb stumt som fan!

live free, die young.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
4 april 2008
#10
TT-Avant skrev:
Att använda macrolon (vet ej stavning) funkar, ganska reptåligt, segt och hårt, men svindyrt.

Makrolon/Polycarbonat är inte reptåligt i standardutförandet..
Helt tvärt om. PC är världens bästa skitmaterial så att säga.
Det är hårt och tåligt men ack så repkänsligt. Plus att det
inte tål några som helst lösningsmedel.
MEN det finns ju den reptåliga varianten om man vill lägga dubbla pengen.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
4 april 2008
#11
bushmyra skrev:
plexi är dyrare och blir repigt!!

Dyrare upp till en viss tjocklek ja.. Sen går glas om.
Sen den här myten med att plast ska vara så fruktansvärt repkänsligt,
det håller jag inte med om. Repkänsligare än glas? Ja absolut men det
blir ju inte repigt bara man tittar på det. Sen kan man ju fräsa loggor i
acrylglas.. inte så lätt med glas.
Senast redigerat av Tokken (4 april 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

6 851 Inlägg
4 april 2008
#12
Tokken skrev:
TT-Avant skrev:
Att använda macrolon (vet ej stavning) funkar, ganska reptåligt, segt och hårt, men svindyrt.

Makrolon/Polycarbonat är inte reptåligt i standardutförandet..
Helt tvärt om. PC är världens bästa skitmaterial så att säga.
Det är hårt och tåligt men ack så repkänsligt. Plus att det
inte tål några som helst lösningsmedel.
MEN det finns ju den reptåliga varianten om man vill lägga dubbla pengen.

Ja, jag har den armerade PC. Den tål en hel del..
Dock är glas bättre på så vis.
Senast redigerat av TT-Avant (4 april 2008)



Sök