5936
Sök

Koppla in MAP sensor.. (SMT 6)

Diktator
433 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
Hejsan! Har köpt mig en MAP Sensor med inbyggd lufttempgivare för att jag ska kunna skicka luftmassen åt skogen. Och nu funderar jag på inkoppling. Kan man koppla MAP sensorn till samma kablage som till luftmassemätare? Alltså samma stift i orginalboxen/Smt 6 boxen? Eller ska det kopplas någon annanstans?
Mvh/Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
Ingen som vet?

10 287 Inlägg
5 april 2008
§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
5 april 2008
Micke, detta är en del trassel.

Jag har labbat med att byta ut luftmassemätare för några år sedan och det kräver en ordentlig och omständlig inställning för att lira ordentligt. Du måste sätta upp bilen på en rullande landsväg för att mappa upp en kurva som matchar den från orginal AMM. Och då gäller den bara för en temperatur på insugsluft. För alla andra temperaturer på insugsluft måste du räkna ut en kompensering med allmänna gaslagen. Dessutom så måste du mappa "på känn" över den gräns där orginal AMM har bottnat (dvs en bit över 200 Hkr).

En gång till: Ring TTR-Stefan, förra gången jag sa det så satt han precis och limmade ett gäng större luftmassemätare till Volvo. Detta är drop-in replacement med tex Volvos vita 850 spridare. Då har du sluppit alla problem. och får en motor som går perfekt i alla driftsförhållanden.

Men vill du ha krångel, så ja visst, go ahead. Det är bara att kapa upp kablaget från AMM och koppla in utgången från SMT6. Men tänk bara på det jag skrev ovan att du först måste mappa upp orginal utsignal från AMM på en dyno för att kunna att SMT6:an skall kunna efterhärma den. Det är noga inom några millivolt. Runt 10 mV fel runt tomgång och du dränker stiften i soppa.

Dessutom så brukar man få trassel med avbränningssignalen. Den måste man ta omhand på något sätt.

Tänk också på att du inte kan köra hur stora spridare som helst. Runt 500cc går gränsen eftersom orginalsprutet går på död räkning på kallstartuppfettning och kompensering på kall motor.

/Göran

Micke754 skrev:
Hejsan! Har köpt mig en MAP Sensor med inbyggd lufttempgivare för att jag ska kunna skicka luftmassen åt skogen. Och nu funderar jag på inkoppling. Kan man koppla MAP sensorn till samma kablage som till luftmassemätare? Alltså samma stift i orginalboxen/Smt 6 boxen? Eller ska det kopplas någon annanstans?
Mvh/Micke

(Groucho Marx).

Diktator
433 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Men det var ju så att etapp sålde denna mapsensor till just SMT 6 systemet och dom skrev att inkoppling inte skulle vara något större problem, har mailat dem med men inte fått svar, så vi får se vad dem säger.
mvh/ Micke

10 287 Inlägg
6 april 2008
Inkoppling är busenkel. Alltså "inkoppling". Mappning kan vara en helt annan story.
Om nu etapp säger att det är busenkelt så tycker jag gott att dom kan hålla dig med en komplett kalibrerad kurva så du slipper trasslet.

/Göran

Micke754 skrev:
dom skrev att inkoppling inte skulle vara något större problem,

(Groucho Marx).

Sök