Har en golf 3 TD som krånglar. Har bytt generatorn 4 gånger nu.
1a gången gick det bra. Och allt var frid och fröjd, men det visade sig att den begagnade generatorn var kass och dog efter 300 mil typ..
När jag senare skulle byta igen så har jag haft 3 generatorer. Och alla har varit begagnade såklart. (2600 för en ny) och nu är jag skapligt trött på att alla jag fått är defekta. Kan det vara så simpelt att det är något annat fel?
Frågat på VAG och dom tror inget annat än generatorn. Men nu har jag ingen aning. Jag är rådlös!
Hej! När generator efter generator pajar, brukar orsaken vara glapp i anslutningar eller dåliga kablar. Kan vara svårt att upptäcka. Glappet ger upphov till spänningstoppar som knäcker dioderna. Kolla så att generatorn blir ordentligt jordad, om generatorn är fäst med en gummibussning, kan en separat jordkabel behövas till generatorhöljet.
Hej! När generator efter generator pajar, brukar orsaken vara glapp i anslutningar eller dåliga kablar. Kan vara svårt att upptäcka. Glappet ger upphov till spänningstoppar som knäcker dioderna. Kolla så att generatorn blir ordentligt jordad, om generatorn är fäst med en gummibussning, kan en separat jordkabel behövas till generatorhöljet.
Tack så mycket för svaret! Ska kolla över detta återkommer med mera svar.
Följ rådet från Astra2. Att renovera generatorn hos en bilelektriker brukar kosta 1200-1500. Då blir den rengjord med ultraljud och svarvade lager etc. Satsa hellre på det än en från skroten.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.