Hjälp angånde dubbla batterier.

Strrid
4 april 2008 · 18 Inlägg

Hej nu ska ja koppla in dubbla batterier ett ska driva 2 slutsteg och det andra ska driva startmotorn.

Det är ett 62ah och ett till batteri ska ja köpa som ska driva stegen vad ska det vara för ah?

Hur ska ja koppla? 
1: Kan ja koppla från + till + måste ja ha nån säkrin eller nåt sånt?
skiljerelä är det nödvändigt?


2: sen - till - på det första batteriet sen går dom till samma jordplats eller kan ja sätta jorden vart som hälst?



Skulle vara väldigt tacksam om nån kunde göra ett enkelt kopplingsshema i paint eller nåt är inte så duktig på det här me el:)


Tack på förhand.

Senast redigerat av Strrid (4 april 2008)

Audi A4 "aahudin" (1998)
Volvo Knugen The one and only
4 april 2008 · 1 091 Inlägg

Ett skiljerelä kan va bra o ha, det blir lite tungt för generatorn annars wink Då kan du dessutom använda det extra batteriet till enbart stereo oxå så slipper du att resten av bilens elsystem snor effekt smile Jag beställde ett sånt till farsan som han skulle ha till husbilen, har för mig att det kostade 2-300kr.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
jonatk Smart chimps talk Swedish
4 april 2008 · 289 Inlägg

Säkring inom 30cm vid varje batteri. Skiljerelä är bra att ha, inget svårt att koppla in. Jorda gör du där bak vid lämpligt ställe, typ bälteshållaren eller något sånt.

Alltså en strömkabel från främre batteriet till det där bak. På den skall det finnas två säkringar, en inom 30cm vid det där fram och en inom 30cm där bak. Om du skall koppla in ett skiljerelä så gör detta någonstanns mellan säkringarna.

Har ju läst att man helst ska ha liknande om inte likadana batterier, men det funkar med olika storlekar också. Har själv original batteri plus ett extra batteri, men kommer troligen byta ut det främre för att vara på den säkra sidan.

Hoppas det hjälpte smile

Strrid
4 april 2008 · 18 Inlägg

tackar för svar det var mkt till hjälp men vart kan man köpa skiljerelä? och vad för kabel och säkring ska ja använda?

Senast redigerat av Strrid (4 april 2008)

Audi A4 "aahudin" (1998)
jonatk Smart chimps talk Swedish
4 april 2008 · 289 Inlägg

Om du redan har en kabel till slutsteg där bak så kan det vara en bra ide att använda den smile Annars drar du en som är så stor som krävs för slutsteg(en) där bak. Har själv en 50mm2 kabel, men då med 3 steg. Skiljerelä beställde jag på dbakuten, men går att köpa på mekonomen. Tror du kan få det för 500kr inkl. frakt på dbakuten, men skicka mail i så fall! Tror in dem ligger i shoppen.

Strrid
4 april 2008 · 18 Inlägg

jonatk skrev:
Om du redan har en kabel till slutsteg där bak så kan det vara en bra ide att använda den smile Annars drar du en som är så stor som krävs för slutsteg(en) där bak. Har själv en 50mm2 kabel, men då med 3 steg. Skiljerelä beställde jag på dbakuten, men går att köpa på mekonomen. Tror du kan få det för 500kr inkl. frakt på dbakuten, men skicka mail i så fall! Tror in dem ligger i shoppen.

Så ja kan använda den som satt mellan batteriet och steget och tar bort den från steget och sätter det på den andra batteriet?

Audi A4 "aahudin" (1998)
jonatk Smart chimps talk Swedish
4 april 2008 · 289 Inlägg

korrekt smile Beror iofs på hur stor den är...?

Senast redigerat av jonatk (4 april 2008)

Danne___ Besserwisser
4 april 2008 · 56 Inlägg

Vad har du för batteri under huven? Hur gammalt är det? Hur många Ah?
Vad jag har fått lära mig genom att läsa olika trådar angående detta ämne är det att man aldrig ska blanda olika batterier, pga att ena batteriet kommer dra ur det andra.

Fråga "Drönirettab" här på forumet, han verkar vara en riktigt duktig när det kommer till just detta.

/Danne

jonatk Smart chimps talk Swedish
4 april 2008 · 289 Inlägg

Danne___ skrev:
Vad har du för batteri under huven? Hur gammalt är det? Hur många Ah?
Vad jag har fått lära mig genom att läsa olika trådar angående detta ämne är det att man aldrig ska blanda olika batterier, pga att ena batteriet kommer dra ur det andra.

Fråga "Drönirettab" här på forumet, han verkar vara en riktigt duktig när det kommer till just detta.

/Danne

Har läst hans svar oändligt många gånger och kan intyga att även han säger att det inte skall vara några problem att koppla ihop två olika batterier, oavsett ålder. Då flera bilstereo byggare gör detta smile Rätta mig om jag har fel Drönirettab smile

Strrid
4 april 2008 · 18 Inlägg

Danne___ skrev:
Vad har du för batteri under huven? Hur gammalt är det? Hur många Ah?
Vad jag har fått lära mig genom att läsa olika trådar angående detta ämne är det att man aldrig ska blanda olika batterier, pga att ena batteriet kommer dra ur det andra.

Fråga "Drönirettab" här på forumet, han verkar vara en riktigt duktig när det kommer till just detta.

/Danne

Det är sprillans nytt idag och är på 62ah minns inte märket på det.

Audi A4 "aahudin" (1998)
Strrid
4 april 2008 · 18 Inlägg

jonatk skrev:
korrekt smile Beror iofs på hur stor den är...?

Ja det är nån Biltema kabel så den är inte så stor. vicken storlek kan man använd och vad för säkringar?

Audi A4 "aahudin" (1998)
jonatk Smart chimps talk Swedish
4 april 2008 · 289 Inlägg

Strrid skrev:

jonatk skrev:
korrekt smile Beror iofs på hur stor den är...?

Ja det är nån Biltema kabel så den är inte så stor. vicken storlek kan man använd och vad för säkringar?

Någon biltema kabel säger inte mig så mycket smile Borde stå på den vilken area?
Sen beror tjocklek också på vilket steg som sitter där bakom...
Skulle inte använda mindre än 30mm2 tror jag inte.
Säkringarna beror på tjockleken på kabeln. Är inte så bra på vilken säkring för vilken area så det får någon annan kunnig svara på smile

Strrid
4 april 2008 · 18 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Här har du en kladd att kika på.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/79435/304594_j965g0.jpg
Skiljereläts jobb är bl a att undvika att det ena batteriet drar ur det andra, så om du monterar ett sådant och gör det rätt kan du ha olika åldrar/typer/kapacitetsskillnader på batterierna utan att det gör någon skada. Och som sagt tidigare så beror säkringsstorleken på kabelgrovleken och den i sin tur på strömförbrukningen. Mer ström= grövre kabel= större säkringstyrka möjlig. Det är kablarna du säkrar av, inget annat.

Tackar då skall ja åka och handla lite kabel och annat och se om ja får årdnig på det:D

Audi A4 "aahudin" (1998)
Drönirettab
4 april 2008 · 21 761 Inlägg

Danne___ skrev:
Vad jag har fått lära mig genom att läsa olika trådar angående detta ämne är det att man aldrig ska blanda olika batterier, pga att ena batteriet kommer dra ur det andra.

jonatk skrev:
Har läst hans svar oändligt många gånger och kan intyga att även han säger att det inte skall vara några problem att koppla ihop två olika batterier, oavsett ålder. Då flera bilstereo byggare gör detta

Det är möjligt att jag har skrivit lite olika i flera trådar så att man blir förvirrad, men jag brukar skriva dels vad batteritillverkarna själva rekommenderar och dels vad flera bilstereobyggare i praktiken gör med sina byggen.

Batteritillverkarna brukar rekommendera att inte ha olika batterier eller olika ålder på dem när man parallellkopplar flera batterier med varandra, anledningen är att batterierna kan dra ur varandra ifall tex det ena är i betydligt sämre skick eller att något av dem har lägre inre resistans.

Samtidigt vet jag att flera tävlande bilstereobyggare har olika batterier i parallellkoppling, tex "vanligt" batteri i motorrummet och kraftigare batterier i skuffen. Enligt stereobyggarna så har de inga problem med sina batterier, men då får man också tänka på att de laddar sina batterier ganska ofta eftersom de spelar med avslagen motor på tävlingarna.

Strrid
4 april 2008 · 18 Inlägg

G3 skrev:
Får jag fråga varför ska du ha dubbla batterier? Har du planer på att bygga något herrejässes ljud eller? annars tror jag det nog skulle räcka med att bara köra med ett batteri och ha en kondensator. Det räcker i vilket fall till till mitt ljudbygge. och det finns väldigt bra beskrivet om ni kollar in hos mig. Jag skulle sattsa på ett bra märkesbatteri iaf och varför inte ett gelebatteri ;-)

Anlednigen till att ja ska ha dubbla är att ja har haft problem me att den inte startar efter man spelat lite så darför vill ja vara säker på att den startar.

Audi A4 "aahudin" (1998)
Strrid
4 april 2008 · 18 Inlägg

Drönirettab skrev:

Danne___ skrev:
Vad jag har fått lära mig genom att läsa olika trådar angående detta ämne är det att man aldrig ska blanda olika batterier, pga att ena batteriet kommer dra ur det andra.

jonatk skrev:
Har läst hans svar oändligt många gånger och kan intyga att även han säger att det inte skall vara några problem att koppla ihop två olika batterier, oavsett ålder. Då flera bilstereo byggare gör detta

Det är möjligt att jag har skrivit lite olika i flera trådar så att man blir förvirrad, men jag brukar skriva dels vad batteritillverkarna själva rekommenderar och dels vad flera bilstereobyggare i praktiken gör med sina byggen.

Batteritillverkarna brukar rekommendera att inte ha olika batterier eller olika ålder på dem när man parallellkopplar flera batterier med varandra, anledningen är att batterierna kan dra ur varandra ifall tex det ena är i betydligt sämre skick eller att något av dem har lägre inre resistans.

Samtidigt vet jag att flera tävlande bilstereobyggare har olika batterier i parallellkoppling, tex "vanligt" batteri i motorrummet och kraftigare batterier i skuffen. Enligt stereobyggarna så har de inga problem med sina batterier, men då får man också tänka på att de laddar sina batterier ganska ofta eftersom de spelar med avslagen motor på tävlingarna.

Så det bästa är att ha 2 likadana?
Om det är så så kommer ja få problem får det ja har i motor rummet få inte plats i kupen ska nämligen ha det under förarstolen.

Audi A4 "aahudin" (1998)
Drönirettab
4 april 2008 · 21 761 Inlägg

Strrid skrev:
Så det bästa är att ha 2 likadana?
Om det är så så kommer ja få problem får det ja har i motor rummet få inte plats i kupen ska nämligen ha det under förarstolen.

Håller med Swedenrockers, ha kvar ditt 62Ah batteri. På det sätt du vill att grejorna ska fungera så är ett skiljerelä ett perfekt hjälpmedel, då har du alltid kräm i batteriet i motorrummet och kan alltså starta bilen. Antagligen tål inte det batteriet riktigt djupa urladdningar heller, då går det sönder ganska lätt.

Men ungefär vilka mått får det vara på batteriet som ska sitta under förarstolen?

Jag gillar inte den placeringen om jag får påpeka litegrann, i så fall ska batteriet vara väl skyddat mot kortslutning och det ska vara ett slutet batteri. Olika typer av AGM batterier (Optima, Tudor/Exide Maxxima, osv) är lämpligt där.

Senast redigerat av Drönirettab (4 april 2008)

Strrid
4 april 2008 · 18 Inlägg

Drönirettab skrev:

Strrid skrev:
Så det bästa är att ha 2 likadana?
Om det är så så kommer ja få problem får det ja har i motor rummet få inte plats i kupen ska nämligen ha det under förarstolen.

Håller med Swedenrockers, ha kvar ditt 62Ah batteri. På det sätt du vill att grejorna ska fungera så är ett skiljerelä ett perfekt hjälpmedel, då har du alltid kräm i batteriet i motorrummet och kan alltså starta bilen. Antagligen tål inte det batteriet riktigt djupa urladdningar heller, då går det sönder ganska lätt.

Men ungefär vilka mått får det vara på batteriet som ska sitta under förarstolen?

Jag gillar inte den placeringen om jag får påpeka litegrann, i så fall ska batteriet vara väl skyddat mot kortslutning och det ska vara ett slutet batteri. Olika typer av AGM batterier (Optima, Tudor/Exide Maxxima, osv) är lämpligt där.

Det är mest höjdensom är problemet det får inte vara högre än 20cm och då är det väldigt nära stolen. om ja sätter det i nån slags låda eller nåt då äre väll inte några problem och om man har ett slutet eller?

Audi A4 "aahudin" (1998)
Drönirettab
4 april 2008 · 21 761 Inlägg

Ja, någon sorts låda ska väl fungera bra tycker jag. Man kan ju plasta en enkel låda tex.

Danne___ Besserwisser
5 april 2008 · 56 Inlägg

Köper du ett slutet batteri så kan man väl ändå lägga det ner? Eller är jag helt ute och cyklar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang