6278
Sök

Ford Mondeo '93 2.0i GLX, susande ljud vid acceleration

2 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
Goddag

När min ford accelererar hörs ett tjutande ljud från bak och fram där motorn sitter. Jag har även känt att när detta började så är den mycket segare än normalt, jag var nyss ute och körde en lång sträcka och efter det började den låta konstigt. Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand

Johan

* Klåpare
1 718 Inlägg
6 april 2008
Hmm.. Tjuter det bara när du ger den gas, eller tjuter den så länge den rullar?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

2 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Det tjuter endast när man ger gas. Och det känns som om tjutandet ökar i proportion mot mängden gas, alltså mer gas mer tjut... Inte att förglömma är ju att jag upplever det som om bilen blivit bra mycket segare sen detta problem uppstod :S

* Klåpare
1 718 Inlägg
7 april 2008
Ok. Lite konstigt att det låter både fram och bak? Men det kan vara ett litet hål i avgassystemet som tjuter, men det borde inte påverka motoreffekten negativt.

På tidiga Mondeo sitter det en keramisk stos mellan grenröret och avgasröret före kat som kan ge ifrån sig lustiga ljud om den har spruckit, men det är bäst att en Fordverkstad kollar just den delen.

Annars kan det ju vara nåt lager som tjuter vid höga varv, till vevaxeln eller kamaxeln eller så. Luftfiltret kanske är igensatt så det suger tjuvluft nånstans?
Senast redigerat av Gulmun (7 april 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Sök