Vilken bil är bäst,bmw 325 eller volvo 740??

Munkis
31 maj 2010 · 1 636 Inlägg

Är både Bmw:n och 740in i bra skick? Ta Bmw:n.
Är båda i sämre skick? Ta Volvon då delar till denna är lättare att hitta.
Är 740in fräschare? ta 740in
o.s.v tror du förstår hur jag menar smile

Bmw:n är garanterat roligare än en 740 -87 sugis med 115hk wink

Jimmy_N Makaronborrare
31 maj 2010 · 993 Inlägg

Dagens trådlyft

endorfinslaven
31 maj 2010 · 671 Inlägg

bmw pure power skrev:
Asså. det går inte ens att jämföra. är som att jämföra vem som hoppar högst en groda eller en snigel.. Bmw 325 är med hästlängder bättre

Denna länk beskriver mkt...
http://www.garaget.org/video/ufzqu0stp0ni
Idioti !
Jag har haft dessa skitbilar
BMWs från 80-90talet är skitbilar....
fan vad de var trasiga hela tiden det blev inga mil i ryggen....
Bättre blev det när jag bytte till Volvo

Vad är E30/E36 bättre på !
På snö is o asfalt eller på grus med gropigt underlag, aldrig med dessa skitbakvagnar !
Skitsnack att de är något att ha,,,, du ser inga E30 i skogen...
På isbana åker man ifrån dem trots sämre däck....
Åkte med min pystrimmade 940t(200hk) mot en 470hk e36 på isen.
Jag åkte aningen snabbare, m a o tog igen litegrann...
Nästa år blir det helt annan uppsättning på Volvon då kommer den gå bättre på isen.
Vad mysigt med kamaxlar som slits ner hela tiden
Än roligare med vippor som ska ställas in varje kvart eller bryts av vid varvande...
Ventiltätningar som skapar blårök och kräver renoveringar.
Toppar som måste planas hela tiden och är otroligt värmekänsliga..
Karosser som inte tål salt o snö utan rostar sönder och blir mjuka...
Elektronik som inte fungerar......

Fyfan vilken tid det var när man åkte 80tals BMW

Senast redigerat av endorfinslaven (31 maj 2010)

Rquired Allmänt envis
31 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Vilket trådlyft, det enda det tjänade till var att locka hit en Garaget´s största troll som hävdar att Bmw undantagslöst är skräp i alla sammanhang och att en gammal Volvo med en chassiuppgradering kör ifrån Bmw M3 med flera tyska prestandavagnar i alla sammanhang utom möjligtvis på Nurnburgring.

Endorfinslaven: När till och med sunt förnuft motbevisar en är det väl rimligtvis dags att sluta skriva skit?

Senast redigerat av Rquired (31 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volvo_Mannen Volvoskadad
31 maj 2010 · 6 017 Inlägg

Rquired skrev:
Vilket trådlyft, det enda det tjänade till var att locka hit en Garaget´s största troll som hävdar att Bmw undantagslöst är skräp i alla sammanhang och att en gammal Volvo med en chassiuppgradering kör ifrån Bmw M3 med flera tyska prestandavagnar i alla sammanhang utom möjligtvis på Nurnburgring.

Endorfinslaven: När till och med sunt förnuft motbevisar en är det väl rimligtvis dags att sluta skriva skit?

Fast det ligger ganska mycket i det han säger i de 7 sista raderna

Senast redigerat av Volvo_Mannen (31 maj 2010)

Jonas
lodiseN
31 maj 2010 · 806 Inlägg

volvo 740 vs bmw 325? är det på riktigt?

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
lodiseN
31 maj 2010 · 806 Inlägg

Rquired skrev:
Vilket trådlyft, det enda det tjänade till var att locka hit en Garaget´s största troll som hävdar att Bmw undantagslöst är skräp i alla sammanhang och att en gammal Volvo med en chassiuppgradering kör ifrån Bmw M3 med flera tyska prestandavagnar i alla sammanhang utom möjligtvis på Nurnburgring.

Endorfinslaven: När till och med sunt förnuft motbevisar en är det väl rimligtvis dags att sluta skriva skit?

Var det inte han som körde ikapp någon rallyförare med en 740 eller något sånt?lol

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
MR-P
31 maj 2010 · 135 Inlägg

lodiseN skrev:

Rquired skrev:
Vilket trådlyft, det enda det tjänade till var att locka hit en Garaget´s största troll som hävdar att Bmw undantagslöst är skräp i alla sammanhang och att en gammal Volvo med en chassiuppgradering kör ifrån Bmw M3 med flera tyska prestandavagnar i alla sammanhang utom möjligtvis på Nurnburgring.

Endorfinslaven: När till och med sunt förnuft motbevisar en är det väl rimligtvis dags att sluta skriva skit?

Var det inte han som körde ikapp någon rallyförare med en 740 eller något sånt?lol

Aaa hahahah, låt han tro vad han vill... han är antagligen hög eller har något problem.

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
Rquired Allmänt envis
31 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Rquired skrev:
Vilket trådlyft, det enda det tjänade till var att locka hit en Garaget´s största troll som hävdar att Bmw undantagslöst är skräp i alla sammanhang och att en gammal Volvo med en chassiuppgradering kör ifrån Bmw M3 med flera tyska prestandavagnar i alla sammanhang utom möjligtvis på Nurnburgring.

Endorfinslaven: När till och med sunt förnuft motbevisar en är det väl rimligtvis dags att sluta skriva skit?

Fast det ligger ganska mycket i det han säger i de 7 sista raderna

Citerar de sju sista raderna:

Endorfinslaven skrev:
Vad mysigt med kamaxlar som slits ner hela tiden
Än roligare med vippor som ska ställas in varje kvart eller bryts av vid varvande...
Ventiltätningar som skapar blårök och kräver renoveringar.
Toppar som måste planas hela tiden och är otroligt värmekänsliga..
Karosser som inte tål salt o snö utan rostar sönder och blir mjuka...
Elektronik som inte fungerar......

Fyfan vilken tid det var när man åkte 80tals BMW

1. Detta problemet gäller Bmw M40, fyrcylindrig motor som inte var en speciellt lyckad konstruktion. I denna tråd diskuterades sexcylindriga 325i, men visst har Bmw byggt dåliga motorer. Men det finns exempel på dåliga motorer i Volvo med, skall vi dra upp dem?

2. Skitsnack, klart det sker haverier på Bmw som alla andra bilar men med tanke på att det dels är avancerade konstruktioner jämfört med Volvo´s traktormoter och att dessa dels rent generellt körs rejält mycket hårdare än familjebilen Volvo gör är risken för haveri om man köper en normalskött Bmw knappast något att oroa sig för. På "den här tiden" var dessutom Bmw ännu mer sportbil, och Volvo ännu mer familjebil, vilket knappast bättrar på ovanstående faktum.

3. Se ovan, dessa problem beror på eftersatt service, service med lågprisolja, att man pressar motorn innan den nått drifttemperatur och liknande.

4.Det första är skicksnack, och det andra ett fenomen som hänger ihop med raka sexor oavsett tillverkare. Å andra sidan skall det koka rejält för att motorn skall vara i farozonen, och hinner motorn koka på detta vis får det närmre klassas som användarfel när föraren inte slår av bilen när motortemperaturen är på tok för hög.

5. Det ligger lite i det, E30 med flera var rostkänsliga karosser, men det var också Volvo 740 (för att ta exemplet ur denna tråd) med flera.

5. Här är det snarare tvärt om, visst kan exempelvis Check control visa fel  och så vidare men det räcker med att jag svarar "Bränslemätare" och "740" för att vi skall ha dragit upp något som är så gott som standard. Med tanke på hur pass lite elektronik det var i Volvo då är det förvånansvärt mycket elfel i dem.

Sammanfattat så krånglar naturligtvis Bmw, och Volvo med i allt från motorer till elektronik. Att en Bmw inte tål att misshandlas eller misskötas i samma utsträckning som gamla Volvo gör är ingen nyhet och det är ingen som har nekat till detta heller.

Så vill du hoppa över gärdsgårdar eller tömma motorn på olja och lägga en tegelsten är Bmw kanske inte rätt val, men en Bmw som fått den uppmärksamhet av ägaren en bil skall ha håller lika bra som en Volvo oavsett om det är gubbkörning eller buskörning som diskuteras.

Och framför allt, när de aktuella bilarna byggdes var väghållning och körglädje två punkter som var Volvos akilleshäl men något Bmw var kända för och erkänt duktiga på.

***********************************************************************************

gasolinbloood skrev:

lodiseN skrev:

Rquired skrev:
Vilket trådlyft, det enda det tjänade till var att locka hit en Garaget´s största troll som hävdar att Bmw undantagslöst är skräp i alla sammanhang och att en gammal Volvo med en chassiuppgradering kör ifrån Bmw M3 med flera tyska prestandavagnar i alla sammanhang utom möjligtvis på Nurnburgring.

Endorfinslaven: När till och med sunt förnuft motbevisar en är det väl rimligtvis dags att sluta skriva skit?

Var det inte han som körde ikapp någon rallyförare med en 740 eller något sånt?lol

Aaa hahahah, låt han tro vad han vill... han är antagligen hög eller har något problem.

Just densamme smile

Senast redigerat av Rquired (31 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volvo_Mannen Volvoskadad
31 maj 2010 · 6 017 Inlägg

M30 också, dessutom M30n kokar mycket lätt efter lite "hårdare" körning. Omöjlig att lufta. https://www1.garaget.org/archive/18/17197/144495/144495-1421178.jpg



Sen kan jag bara säga att jag har ägt 80-tals BMW och 80-tals volvo.
Volvon ger långt högre kvalitetskänsla, komfort, utrymme och mer problemfritt ägande.

Senast redigerat av Volvo_Mannen (31 maj 2010)

Jonas
Rquired Allmänt envis
31 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
M30 också, dessutom M30n kokar mycket lätt efter lite "hårdare" körning. Omöjlig att lufta. http://www1.garaget.org/archive/18/17197/144495/144495-1421178.jpg



Sen kan jag bara säga att jag har ägt 80-tals BMW och 80-tals volvo.
Volvon ger långt högre kvalitetskänsla, komfort, utrymme och mer problemfritt ägande.

Nej det är en stor skillnad, M40 kommer nästan oavsett vad du gör att bli sliten eftersom den är felkonstruerad. M30 tar skada vid felaktig skötsel, för att citera Autopower:

"knackande ventiler är inte så ovanligt, vilket oftast orsakas av sliten kamaxel som i sin tur beror på långa oljebytesintervaller/lågprisolja. För övrigt rätt hållbar motorkonstruktion. "

Kort sagt ett fel som beror på bilen ägare och inte konstruktionen i sig, skött en M30 och den är närmast skottsäker. Och "omöjlig att lufta" var nästan ett löjligt argument, klart motorn går i kok lättare om den inte reparerats ordentligt (vilket att inte lufta bilen ordentligt får räknas som).

Både M30 och ex. M52 i min E36 anses vara omöjliga att lufta, hävdar man detta är det egentligen "jag är för lat för att göra det ordentligt" man menar. Att lufta dessa motorer ordentligt är lite pilligt och kräver lite mer jobb, men är långt ifrån omöjligt ens för en glad amatör på området som undertecknad. Och gör man rätt är det inga problem.

Den sista meningen var näst intill ännu lite knepigare än den om att motorn är omöjlig att lufta. Varför? Jo;

1. Komfort är en smaksak, jag och många med mig tycker inte det är bekvämt att kastas runt som i en liten båt i storm varenda gång man kör över ett gupp eller genom en kurva i en Volvo och Volvos för mjuk stolar ger inte tillräckligt med stöd för ryggen för att klassas som bekväma.

2. Utrymmet är visserligen bättre, men långt ifrån alla är i behov av de utrymmen en Volvo bjuder på utan klarar sig gott och väl på de man finner i Bmw.

3. Högre kvalitetskänsla, vad baserar du detta på? Bmw känns mer välbyggd i allt, det kan många intyga och detta är det en barnlek att hitta exempelvis test och provkörningar från 80-talet som källa för. Dessutom är den i de flesta fallen betydligt mer genomtänkt i konstruktionen och i övrigt byggd med grova dimensioner, precis som Volvo.

Kort och gott så är de båda rejäla under skalet, men ytan på Bmw är överlägsen den på Volvo i allt från materialval till detaljlösningar.

4. Mer problemfritt ägande är också högst subjektivt, en buskörd Bmw jämfört med en gubbkörd Volvo så naturligtvis. Å andra sidan är en gubbkörd Bmw på samma sätt bättre än en buskörd (ungdomskörd är väl mer aktuellt idag?) Volvo. Men en välskött Volvo bjuder inte på mindre problem än en välskött Bmw, tvärt om vad jag erfar; Volvo bjuder på betydligt mer småfel (ex tankmätare) än vad Bmw gör.

***********************************************************************************
Part 2. Ingen direkt koppling till det ovan.

Min erfarenhet omfattar bland annat en Bmw E34 och en Volvo 740 köpta nya 1992 tror jag det var, båda dessa bilarna rullade nya i min släkt. Naturligtvis gick diskutionen varm kring vilken som var bäst, och kort och gott bestämdes det att det skulle jämföras utgifter och problem.
Lustigt nog hade ett par bekanta två år tidigare köpt en Volvo 745 Glt 16 valve.

År 2006 efter lång och trogen tjänst, såldes E34an. En 525i Touring som då rullat 30.000mil, och så här i efterhand skall sägas att dessa tre var otroligt bra rent generellt.

Aantalet större incidenter var lika många som Volvon (Tror den hade ett fel mer eller nått sådant) och antalet småfel var avsevärt fler i Volvon. Förbrukningen i 116hp Volvo var 2dl högre i snitt än den 192hp starka Bmwn, och räknade man samman totalkostnaden per mil var Bmwn marginellt billigare. Deras Volvo 740, som de för övrigt har kvar idag, hade vid tillfället rullat 18.000mil.

GLT 16v hade däremot lagt 36.000mil bakom sig, även denna med avsevärt mer småfel men något färre större incidenter. Däremot drog 159hp Volvo ungefär en deciliter mer bensin i snitt, märk väl att 16v gick enbart långmil medan 525an lade de sista 10.500milen bakom sig mellan 2004 och 2006.

Och även om E34T kanske var mindre praktisk än 745 vågar jag påstå att vi, till samma pris, hade betydligt mer, roligare, bekvämare och lyxigare bil under dessa åren utan att ha fler fel.

Och för att förtydliga, jag menar inte att Bmw är en bättre och mer driftsäker bil än Volvo utan att de ligger på samma nivå. Däremot skriver "ni" att Bmwn är mycket sämre, och det strider mot både min och många andras erfarenheter.

*För övrigt, med större incidenter syftas egentligen på slitdelar. Ingen av dessa tre bilarna, med undantag för tomma batterier och en kokning i alperna för 745an, stannade eller rasade utan det var just slitdelar som hjulager, bromsar och allt vad det kan ha varit som bytes.*

Förhoppningsvis lite intressant kuriosa, naturligtvis innebär inte detta att alla som köpte en Bmw hade samma totalkostnad som de som köpte Volvo. I och med att bilarna ägdes så länge han Bmwns högre inköpspris jämnas ut, å andra sidan hade den även efter 16år ett högre andrahandsvärde.

Men jag tycker det är betydligt mer exakt än en jämförelse av någon som i modern tid köpt två äldre bilar, varav historiken är okänd och risken för att Bmwn varit hårdkörd är ett par gånger större än att Volvon varit så.

Senast redigerat av Rquired (31 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volvo_Mannen Volvoskadad
31 maj 2010 · 6 017 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo_Mannen skrev:
M30 också, dessutom M30n kokar mycket lätt efter lite "hårdare" körning. Omöjlig att lufta. http://www1.garaget.org/archive/18/17197/144495/144495-1421178.jpg



Sen kan jag bara säga att jag har ägt 80-tals BMW och 80-tals volvo.
Volvon ger långt högre kvalitetskänsla, komfort, utrymme och mer problemfritt ägande.

Nej det är en stor skillnad, M40 kommer nästan oavsett vad du gör att bli sliten eftersom den är felkonstruerad. M30 tar skada vid felaktig skötsel, för att citera Autopower:

"knackande ventiler är inte så ovanligt, vilket oftast orsakas av sliten kamaxel som i sin tur beror på långa oljebytesintervaller/lågprisolja. För övrigt rätt hållbar motorkonstruktion. "

Kort sagt ett fel som beror på bilen ägare och inte konstruktionen i sig, skött en M30 och den är närmast skottsäker. Och "omöjlig att lufta" var nästan ett löjligt argument, klart motorn går i kok lättare om den inte reparerats ordentligt (vilket att inte lufta bilen ordentligt får räknas som).

Både M30 och ex. M52 i min E36 anses vara omöjliga att lufta, hävdar man detta är det egentligen "jag är för lat för att göra det ordentligt" man menar. Att lufta dessa motorer ordentligt är lite pilligt och kräver lite mer jobb, men är långt ifrån omöjligt ens för en glad amatör på området som undertecknad. Och gör man rätt är det inga problem.

Den sista meningen var näst intill ännu lite knepigare än den om att motorn är omöjlig att lufta. Varför? Jo;

1. Komfort är en smaksak, jag och många med mig tycker inte det är bekvämt att kastas runt som i en liten båt i storm varenda gång man kör över ett gupp eller genom en kurva i en Volvo och Volvos för mjuk stolar ger inte tillräckligt med stöd för ryggen för att klassas som bekväma.

2. Utrymmet är visserligen bättre, men långt ifrån alla är i behov av de utrymmen en Volvo bjuder på utan klarar sig gott och väl på de man finner i Bmw.

3. Högre kvalitetskänsla, vad baserar du detta på? Bmw känns mer välbyggd i allt, det kan många intyga och detta är det en barnlek att hitta exempelvis test och provkörningar från 80-talet som källa för. Dessutom är den i de flesta fallen betydligt mer genomtänkt i konstruktionen och i övrigt byggd med grova dimensioner, precis som Volvo.

Kort och gott så är de båda rejäla under skalet, men ytan på Bmw är överlägsen den på Volvo i allt från materialval till detaljlösningar.

4. Mer problemfritt ägande är också högst subjektivt, en buskörd Bmw jämfört med en gubbkörd Volvo så naturligtvis. Å andra sidan är en gubbkörd Bmw på samma sätt bättre än en buskörd (ungdomskörd är väl mer aktuellt idag?) Volvo. Men en välskött Volvo bjuder inte på mindre problem än en välskött Bmw, tvärt om vad jag erfar; Volvo bjuder på betydligt mer småfel (ex tankmätare) än vad Bmw gör.

Det är väl ingen bra konstruktion om den inte tål annat än bästa oljan eller täta oljebyten?

Med "omöjligt" menade jag naturligtvis inte att det inte går att lufta, men att pilla fram och tillbaka med luftskruven till förbannelse är ju bara en sån lustig konstruktion. När volvon luftar sig helt själv.
Sen har jag aldrig fått en volvo att koka trots väldigt hård körning i väldigt långa perioder.

1. Det var bmwn min som inte alls gav stöd för ryggen, precis som jettan min. Klarar max 20 min i de bilarna. Sen vet jag inte om stolarna är mjuka, de är lagom. Sen angående svajiga känslan så är det bara att kapa på fjädrarna så blir den mer följsam på vägen samt ser bättre ut.

2. Ja jag tyckte kupén i Bmw var påtagligt mindre, inte helt bra.

3. Ja baserar detta på egna erfarenheter; bla kupéfläkt som ger upp, glapp i styrning, reglage och knappar som inte känns riktigt bra. Glappande och och trasiga instrumenthus. Sen att dra upp 80-talet, när det faktiskt är idag som räknas. För kvalitet ska ju hålla under lång tid.

4. Jag talar som sagt av egna erfarenheter, har flera gånger funderat på att skaffa en gammal bmw men det faller på att jag inte tycker de verkar vara så problemfritt.

Jonas
Rquired Allmänt envis
31 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Rquired skrev:

Volvo_Mannen skrev:
M30 också, dessutom M30n kokar mycket lätt efter lite "hårdare" körning. Omöjlig att lufta. http://www1.garaget.org/archive/18/17197/144495/144495-1421178.jpg



Sen kan jag bara säga att jag har ägt 80-tals BMW och 80-tals volvo.
Volvon ger långt högre kvalitetskänsla, komfort, utrymme och mer problemfritt ägande.

Nej det är en stor skillnad, M40 kommer nästan oavsett vad du gör att bli sliten eftersom den är felkonstruerad. M30 tar skada vid felaktig skötsel, för att citera Autopower:

"knackande ventiler är inte så ovanligt, vilket oftast orsakas av sliten kamaxel som i sin tur beror på långa oljebytesintervaller/lågprisolja. För övrigt rätt hållbar motorkonstruktion. "

Kort sagt ett fel som beror på bilen ägare och inte konstruktionen i sig, skött en M30 och den är närmast skottsäker. Och "omöjlig att lufta" var nästan ett löjligt argument, klart motorn går i kok lättare om den inte reparerats ordentligt (vilket att inte lufta bilen ordentligt får räknas som).

Både M30 och ex. M52 i min E36 anses vara omöjliga att lufta, hävdar man detta är det egentligen "jag är för lat för att göra det ordentligt" man menar. Att lufta dessa motorer ordentligt är lite pilligt och kräver lite mer jobb, men är långt ifrån omöjligt ens för en glad amatör på området som undertecknad. Och gör man rätt är det inga problem.

Den sista meningen var näst intill ännu lite knepigare än den om att motorn är omöjlig att lufta. Varför? Jo;

1. Komfort är en smaksak, jag och många med mig tycker inte det är bekvämt att kastas runt som i en liten båt i storm varenda gång man kör över ett gupp eller genom en kurva i en Volvo och Volvos för mjuk stolar ger inte tillräckligt med stöd för ryggen för att klassas som bekväma.

2. Utrymmet är visserligen bättre, men långt ifrån alla är i behov av de utrymmen en Volvo bjuder på utan klarar sig gott och väl på de man finner i Bmw.

3. Högre kvalitetskänsla, vad baserar du detta på? Bmw känns mer välbyggd i allt, det kan många intyga och detta är det en barnlek att hitta exempelvis test och provkörningar från 80-talet som källa för. Dessutom är den i de flesta fallen betydligt mer genomtänkt i konstruktionen och i övrigt byggd med grova dimensioner, precis som Volvo.

Kort och gott så är de båda rejäla under skalet, men ytan på Bmw är överlägsen den på Volvo i allt från materialval till detaljlösningar.

4. Mer problemfritt ägande är också högst subjektivt, en buskörd Bmw jämfört med en gubbkörd Volvo så naturligtvis. Å andra sidan är en gubbkörd Bmw på samma sätt bättre än en buskörd (ungdomskörd är väl mer aktuellt idag?) Volvo. Men en välskött Volvo bjuder inte på mindre problem än en välskött Bmw, tvärt om vad jag erfar; Volvo bjuder på betydligt mer småfel (ex tankmätare) än vad Bmw gör.

Det är väl ingen bra konstruktion om den inte tål annat än bästa oljan eller täta oljebyten?

Med "omöjligt" menade jag naturligtvis inte att det inte går att lufta, men att pilla fram och tillbaka med luftskruven till förbannelse är ju bara en sån lustig konstruktion. När volvon luftar sig helt själv.
Sen har jag aldrig fått en volvo att koka trots väldigt hård körning i väldigt långa perioder.

1. Det var bmwn min som inte alls gav stöd för ryggen, precis som jettan min. Klarar max 20 min i de bilarna. Sen vet jag inte om stolarna är mjuka, de är lagom. Sen angående svajiga känslan så är det bara att kapa på fjädrarna så blir den mer följsam på vägen samt ser bättre ut.

2. Ja jag tyckte kupén i Bmw var påtagligt mindre, inte helt bra.

3. Ja baserar detta på egna erfarenheter; bla kupéfläkt som ger upp, glapp i styrning, reglage och knappar som inte känns riktigt bra. Glappande och och trasiga instrumenthus. Sen att dra upp 80-talet, när det faktiskt är idag som räknas. För kvalitet ska ju hålla under lång tid.

4. Jag talar som sagt av egna erfarenheter, har flera gånger funderat på att skaffa en gammal bmw men det faller på att jag inte tycker de verkar vara så problemfritt.

Nu är det knappast täta oljebyten eller svindyr olja det handlar om, Bmw rekommenderar Castrol och den köper man billigt på mekonomen om man vill och den är nästan lite överdriven till en gammal Bmw. Finns billigare "sämre" olja som inte håller samma nivå att köpa och de duger alldeles utmärkt för att undvika problem med en Bmw-motor, däremot bör man hålla sig borta från billig skitolja.

Menar du på fullaste allvar att en konstruktion inte är bra bara för att den inte tål att misskötas under en lång tid i samma utsträckning som en Volvo gör?

Då är du helt fel ute, när man utvecklar en produkt skall man naturligtvis inte ta hänsyn till alla möjliga sätt att missköta den. Självklart går det ursprungliga syftet före misskötsel, annars blir man sittandes med gamla tråkiga traktormotorer (och alla dess nackdelar) som Volvo gjorde.

Visst tål den att misshandlas bättre än Bmw, men tror du 99% av ägarna som följde serviceintervallerna bryr sig? Troligen inte, däremot tror jag de störde sig på den urtråkiga och törstiga motorn. Däremot tror jag dessa 99% som skötte service och körde Bmw var kanon nöjda med Bmw´s erkänt trevliga motorer.

Sedan fanns det förstås den där 1% som buskörde, inte "hann med" att byta olja och som klagade högljutt över tickande motorer efter ett par år. Men är det denna idioten man skall anpassa bilen för när man utvecklar den?

1. Smaken är som baken, som du nyss läst är det många som tycker och upplever tvärt om.

2. Åter igen en smakfråga, de räcker till för de flesta. Tycker du Bmw är dåliga på grund av sitt kupéutrymme är det ett mysterium att folk klarar sig med bilar som Golf, Fiesta 343 etc. roll

3. Du har nyss läst mina erfarenheter, och dessutom tycker jag som sagt det är min lilla historia som tyder på kvalité under lång tid. Du kan knappast hävda att du har bättre koll på historiken för de 80-tals bilar du köpt än de bilar med en ägare i mitt exempel? Dessutom är det som sagt ingen nyhet att Bmw, speciellt de motorstarkare, lever hårda liv.

Betydligt hårdare sådana än vad familjebilen Volvo 740 gjorde fram tills modern tid då priset och tillgången på delar gjorde det till en populär vinter/busbil.

4. Se ovan, och du kan utan att behöva oroa dig skaffa dig en 80-tals Bmw. Men tar du dig inte tid att kolla upp exemplaret, lufta den ordentligt etc. finns naturligtvis risken att du råkar på ett dåligt exemplar. Men det tycker jag knappast kan anses vara Bmw´s fel.

Senast redigerat av Rquired (31 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Munkis
1 juni 2010 · 1 636 Inlägg

Rquired skrev:
5. Här är det snarare tvärt om, visst kan exempelvis Check control visa fel  och så vidare men det räcker med att jag svarar "Bränslemätare" och "740" för att vi skall ha dragit upp något som är så gott som standard. Med tanke på hur pass lite elektronik det var i Volvo då är det förvånansvärt mycket elfel i dem.

Vill inte verka petig eller något men jag vill att du nämner ETT elfel som är vanligt i en 740 smile

Tankmätaren fungerar sällan som du säger men det är inte ett elfel utan ett mekaniskt (oftast) Felet är att man kör med förlite bensin vilket gör att det blir kondens på tankarmaturen som i sin tur börjar rosta/oxidera och flottören fastnar.

Det enda elfelet som är relativt vanligt (har inte hänt på mina 7 volvosar) är att motståndet till kupéfläkten går sönder, vilket medför att fläkten endast kan köras på högsta effekt. smile

/David

Senast redigerat av Munkis (1 juni 2010)

endorfinslaven
1 juni 2010 · 671 Inlägg

Required är du på riktigt eller ?

Släpp det du inte har någon aning om...

Som jag tidigare nämnt att jag hade en Alpina B7
RENT SKIT !
RENT SKIT !
RENT SKIT !
RENT SKIT !
RENT SKIT !
Bränslesidan bestod utav Pierburg, den totalrasade
Tändsidan Hartge
När vipporna gick av och toppen renoverades så såg jag deras specialtopp !
Den såg bra annorlunda ut men va fan vilken spikbomb man skapat för en överladdad maskin..
Grenröret bestod av 3 delar vilket ömtåligt skräp
Väghållning var då ?
Djävla gunghäst Alpina med skiftande cambervinklar i bakvagnen, det gjör en 740 överlägsen,,,
Varför tror ni BMW idioter att under denna 80talsera piskades BMW av 240 grupp A, 
på banorna nere i Europa

Har du kört heldagar på isen ?
Ralllybilarna tas inte ut på denna misshandel då de slits hårt på isen.

Varför åker BMWåkarna bara halvdagar på isen och de som åker heldagar får kokande maskiner.
Får nog ta o filma dessa händelser i framtiden istället för att flina åt deras underbara BMWkultur...
Åkte på en ny okänd isbana utanför Avesta där BMW was it
Jag åkte ifrån allihop det lär de nog komma ihåg .... 
Det var jag i röda 940n....
Nästa år blir den snabbare...

Jag har haft flera 80tals bmwn under en 10 års period och kompisar körde oxå runt i skiten.
FYFAN VAD MÅNGA MIL JAG ÅKT RUNT MED OLJE o BENSINLUKT I KUPEN.....

Jag har renoverat toppar på dessa bilar trots att jag aldrig kört längre än 500mil på oljan.

NÄ det var ett tufft uppvaknande för mig som var känd som BMWmannen nr 1. 
Det var svårt att erkänna att det finns andra bilmärken som passade mig bättre...

Jag gillar att ligga på fullt på svenska landsvägar under mina fiskeresor på 10-100mil.
Då kör man ibland 20-40mil i sträck med öppna spjällhus uppe i norr nattetid, utan att sakta ner.
För denna körning passar inte en BMW
1 Gamla BMWs skiftar mellan över o understyrning pga bakvagnen
2 Nya BMW/Porsche o de flesta nya bilar har för liten slaglängd på fjädringen för att ta tjälskott i +200kmh. De klarar inte länsmansryggar heller för den delen. Kommer du in på en stor fin kurvig grusväg så är bilen jobbig att hantera över gropar o lösgrus kombinerat med packat grus.

Klart BMW går fint på salsgolv men sådana vägar har vi inte många på landsbygden...

JAG BOR I SVERIGE OCH KÖR BIL I SVERIGE DÄRAV BILVALET !
Jag är inte så dum o köper mig en Autobahnräser och tror den funkar över tjälskotten...
Idag är jag utanför landets gränser o jobbar och har en Mercedes E klass som hyrbil.
Jag har plågat de mesta hyrbilar och kan inte förstå varför det klagas på 940 
Har inte själv kört M3 eller porsche men åkt ifrån dem på skruttig svensk landsväg..
Så varför då eftersträva dessa bilar...

Tro mig jag har råd att köpa en hyfsat fin sportbil men inget är så kul som att köra ifrån en inskränkt idiot i en sportbil som tror han köpt värsta räsern.... 
Underdog in my blood...

Idag kanske BMW är bra bilar jämfört med Volvo men Volvo har inte varit svenskkonstruerad på länge.
Så klart om Volvo blir sämre så går andra märken om Volvo...

Tagga ner lilla required !

Förresten BMW mer välbyggd överlag var får du det ifrån ?

Den förbannade Styrsnäckan som glappade och som man fick dra åt om o om igen.
Bilen tålde inte att svänga med tacka vet jag volvos styrväxel.
Dörrlås vintertid hur mkt låsolja gick åt för att kunna öppna dörrarna.
Hängande dörrar !
Elhissar som inte tål vinterklimat, det var bara o ta ur dem !
Läckande takluckor.
Förarstolar som glappar så man tror det är en gungstol.
Säkringar som går i ett
H1 lampor som gick i ett... fyfan för de ggr lagret i handskfacket tog slut i höstmörkret.
Kul o ta sig hem från fiskemarkerna som inte ligger centralt direkt.
Dessa förbannade slavcylindrar som man bytte konstant.
Att ständigt kolla kylvätskan ett fenomen som gick genom alla mina BMW bilar.

HUR KAN MAN TYCKA ATT DETTA VAR BRA BILAR !
ÄN KONSTIGARE HUR KAN MAN FÖRSVARA DETTA ?
BYT BIL FÅ ETT LIV !

Senast redigerat av endorfinslaven (1 juni 2010)

sk8ville
1 juni 2010 · 653 Inlägg

Hahaha

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Mack Forum- och sitemoderator
1 juni 2010 · 26 149 Inlägg

Vill bara flika in att "endorfinslaven" är i alla fall väldigt underhållande i sitt novellskrivande tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Crl
1 juni 2010 · 194 Inlägg

helt sjukt att man kan få fart på en sån här tråd på detta viset! det enda som tydligen behövs är rquired och ett troll.

jag tror jag ska skapa bmw m3 vs volvo s60 r, då blir det ytterliggare underhållning.


Så helt seriöst.. jag vet inte ens om TS har fått svar eller sett vad ni skrivit men är det verkligen lönt att diskutera tankmätarproblem mellan dessa två bilar när TS vill ha en helhetsbedömning, han  har ju inte ens specificerat sig heller.

BMW 320i Touring "Bruksbilen" (1998)
Tom Darth Vader
1 juni 2010 · 1 644 Inlägg

Rquired skrev:
1. Detta problemet gäller Bmw M40, fyrcylindrig motor som inte var en speciellt lyckad konstruktion. I denna tråd diskuterades sexcylindriga 325i, men visst har Bmw byggt dåliga motorer. Men det finns exempel på dåliga motorer i Volvo med, skall vi dra upp dem?

Gärna smile

Den enda jag kan komma på, av volvos motorer som hade märkvärda akilleshälar är prv-6an.

I övrigt, b23(0)a/f/ft/fk/e, b234f, b204ft, b6254f samt b6304f är alla motorer som enligt mig tål otroligt mycket. Utan sjukdomar som att de kokar, har känsliga toppar osv. Trots dålig skötsel med oljebyten, vårdslös körning m.m.

Jag säger inte att detta gör hela bilen bättre, men jag vill gärna veta vilka av volvos motorer som var "dåliga" under denna tiden. Likt bmws m40 med toppen, oljepumpsbultarna på m60/m62/m70/m73, krångel för garagemeckaren med luftning på m30 osv.

Senast redigerat av Tom (1 juni 2010)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
lodiseN
1 juni 2010 · 806 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Required är du på riktigt eller ?

Släpp det du inte har någon aning om...

Som jag tidigare nämnt att jag hade en Alpina B7
RENT SKIT !
RENT SKIT !
RENT SKIT !
RENT SKIT !
RENT SKIT !
Bränslesidan bestod utav Pierburg, den totalrasade
Tändsidan Hartge
När vipporna gick av och toppen renoverades så såg jag deras specialtopp !
Den såg bra annorlunda ut men va fan vilken spikbomb man skapat för en överladdad maskin..
Grenröret bestod av 3 delar vilket ömtåligt skräp
Väghållning var då ?
Djävla gunghäst Alpina med skiftande cambervinklar i bakvagnen, det gjör en 740 överlägsen,,,
Varför tror ni BMW idioter att under denna 80talsera piskades BMW av 240 grupp A, 
på banorna nere i Europa

Har du kört heldagar på isen ?
Ralllybilarna tas inte ut på denna misshandel då de slits hårt på isen.

Varför åker BMWåkarna bara halvdagar på isen och de som åker heldagar får kokande maskiner.
Får nog ta o filma dessa händelser i framtiden istället för att flina åt deras underbara BMWkultur...
Åkte på en ny okänd isbana utanför Avesta där BMW was it
Jag åkte ifrån allihop det lär de nog komma ihåg .... 
Det var jag i röda 940n....
Nästa år blir den snabbare...

Jag har haft flera 80tals bmwn under en 10 års period och kompisar körde oxå runt i skiten.
FYFAN VAD MÅNGA MIL JAG ÅKT RUNT MED OLJE o BENSINLUKT I KUPEN.....

Jag har renoverat toppar på dessa bilar trots att jag aldrig kört längre än 500mil på oljan.

NÄ det var ett tufft uppvaknande för mig som var känd som BMWmannen nr 1. 
Det var svårt att erkänna att det finns andra bilmärken som passade mig bättre...

Jag gillar att ligga på fullt på svenska landsvägar under mina fiskeresor på 10-100mil.
Då kör man ibland 20-40mil i sträck med öppna spjällhus uppe i norr nattetid, utan att sakta ner.
För denna körning passar inte en BMW
1 Gamla BMWs skiftar mellan över o understyrning pga bakvagnen
2 Nya BMW/Porsche o de flesta nya bilar har för liten slaglängd på fjädringen för att ta tjälskott i +200kmh. De klarar inte länsmansryggar heller för den delen. Kommer du in på en stor fin kurvig grusväg så är bilen jobbig att hantera över gropar o lösgrus kombinerat med packat grus.

Klart BMW går fint på salsgolv men sådana vägar har vi inte många på landsbygden...

JAG BOR I SVERIGE OCH KÖR BIL I SVERIGE DÄRAV BILVALET !
Jag är inte så dum o köper mig en Autobahnräser och tror den funkar över tjälskotten...
Idag är jag utanför landets gränser o jobbar och har en Mercedes E klass som hyrbil.
Jag har plågat de mesta hyrbilar och kan inte förstå varför det klagas på 940 
Har inte själv kört M3 eller porsche men åkt ifrån dem på skruttig svensk landsväg..
Så varför då eftersträva dessa bilar...

Tro mig jag har råd att köpa en hyfsat fin sportbil men inget är så kul som att köra ifrån en inskränkt idiot i en sportbil som tror han köpt värsta räsern.... 
Underdog in my blood...

Idag kanske BMW är bra bilar jämfört med Volvo men Volvo har inte varit svenskkonstruerad på länge.
Så klart om Volvo blir sämre så går andra märken om Volvo...

Tagga ner lilla required !

Förresten BMW mer välbyggd överlag var får du det ifrån ?

Den förbannade Styrsnäckan som glappade och som man fick dra åt om o om igen.
Bilen tålde inte att svänga med tacka vet jag volvos styrväxel.
Dörrlås vintertid hur mkt låsolja gick åt för att kunna öppna dörrarna.
Hängande dörrar !
Elhissar som inte tål vinterklimat, det var bara o ta ur dem !
Läckande takluckor.
Förarstolar som glappar så man tror det är en gungstol.
Säkringar som går i ett
H1 lampor som gick i ett... fyfan för de ggr lagret i handskfacket tog slut i höstmörkret.
Kul o ta sig hem från fiskemarkerna som inte ligger centralt direkt.
Dessa förbannade slavcylindrar som man bytte konstant.
Att ständigt kolla kylvätskan ett fenomen som gick genom alla mina BMW bilar.

HUR KAN MAN TYCKA ATT DETTA VAR BRA BILAR !
ÄN KONSTIGARE HUR KAN MAN FÖRSVARA DETTA ?
BYT BIL FÅ ETT LIV !

Du är ju bara ett jävla troll, 16 bast åker runt med din epa traktor, du har aldrig kört bmw och ISF så är du bara helt dum i huvudet eftersom du inte kan märka skillnad på en bmw och volvo i körglädje och kvalitets mässigt. Ännu en gång av många ggr har du bevisat att din ärt hjärna inte fungerar, allt du skriver är bara skit snack som du kan sparka upp i prutten^^

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang