6575
Sök

motorproblem efter motortvätt, saab 90

1 246 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Tvättade under min matrast på jobbet bilen, gjorde även en motortvätt. Dock ville inte bilen starta efter det.. Dock så kom ett ljud, typ som en förgasarsmäll.. Vad kan ha hänt, det är en förgasarmotor! Torkade rent i fördelarlocket och rotorn, men ville ändå inte starta. Så nu står den där i garaget på jobbet, sedan ca 3 timmar tillbaka och väntar på att jag ska komma tillbaka och försöka sparka liv i den igen.

Någon som har ett förslag på vad det kan vara?

Gorgilus addictus
4 782 Inlägg
6 april 2008
Hur låter den? Vill den dra runt riktigt? Kollat gnista?

Allt för den där jävla hatten!

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2008
Eftersom du har en så simpel bil så behöver du nog inte oroa dig. Den startar nog när den fått torka lite. Lyft på fördelaren så det får lufta ur.
Ett tips till nästa gång är att köra den lite varm innan du tvättar motorn och att inte spola så mycket på känsliga delar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

* Klåpare
1 718 Inlägg
6 april 2008
Använde du en högtryckstvätt på motorn? Kolla så du inte har spolat sönder jordflätor och sånt. I övrigt håller jag med caromania.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
6 april 2008
Motortvätt är av ondo på gamla bilar. Man bör helt enkelt undvika det!

Kolla så alla tändningsdetaljer är hela och rena. Inga sprickor i fördelarlocket, tändkablarna är inte gamla och tagit åt sig vatten eller ligger ihoptvinnade och orsakar krypströmmar. Kolla även jordpunkten nere på kylarbalken...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

1 246 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Det löste sig, bilen var varmkörd innan tvätten. Visade sig att en vakumslang har ploppat ut, det var den som lät som förgasarsmällen. Visade sig att slangen inte var tät, men det löstes snabbt med en jävla massa eltjep, vilket inte höll speciellet länge, så pallade mig över till verkstaden på jobbet och fick en ny bränsleslang till en buss, passade som handen i handsken.

Sök