Audi A3 1.8TS/FWD vs Volvo S40 T4

Antejoh
6 april 2008 · 67 Inlägg

Satsa på en 1,8TS..Ska du trimma bilen så kan det vara bra med 4x4..

Är grymt nöjd med min bil men hade inte haft ngt emot 4x4 eftersom det är grymt svårt att få fäste om man vill leka lite smile

Sen tycker jag det är ljusår mellan inredningarna i dom olika bilarna med. S40 känns gammal och tråkig invändigt medans A3:an känns mycket fräschare och mer påkostad.

Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Jodå jag har planer på att trimma bilen mellan 250-300hk så då kanske det är bra med fyrhjulsdrift.
Kan tänka mig att det är svårt att få fäste med fwd som du har och med din motor smile

Tycker faktiskt att inredningen i S40 T4 Fas 2 inte är några fel alls, men visst har Audi fräschare inredning big_smile

Antejoh skrev:
Satsa på en 1,8TS..Ska du trimma bilen så kan det vara bra med 4x4..

Är grymt nöjd med min bil men hade inte haft ngt emot 4x4 eftersom det är grymt svårt att få fäste om man vill leka lite smile

Sen tycker jag det är ljusår mellan inredningarna i dom olika bilarna med. S40 känns gammal och tråkig invändigt medans A3:an känns mycket fräschare och mer påkostad.

Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Kollade lite på Vägverket om just vikt på båda bilarna. Här är lite info nedan

Audi A3 1.8TS
Skattevikt: 1520
Totalvikt: 1870

Volvo S40 T4 FAS2
Skattevikt: 1380
Totalvikt: 1780

Skiljer ju sig en hel del faktiskt mellan Audin och Volvon hmm

Senast redigerat av Jevlaranamma (6 april 2008)

Antejoh
6 april 2008 · 67 Inlägg

Jevlaranamma skrev:
Jodå jag har planer på att trimma bilen mellan 250-300hk så då kanske det är bra med fyrhjulsdrift.
Kan tänka mig att det är svårt att få fäste med fwd som du har och med din motor smile

Tycker faktiskt att inredningen i S40 T4 Fas 2 inte är några fel alls, men visst har Audi fräschare inredning big_smile

Jo det spinner rätt bra tyvärr, hehe!

Då ska du ju verkligen satsa på en 1,8TS. Men varför köper du inte en S3:a istället? Om du ändå ska upp i så höga siffror så är ju S3:an vettigare att satsa på, eller?

Väger verkligen Audin så mycket? Min väger 1290kg tror jag det var...

Edge EVOLUTION GARAGE
6 april 2008 · 1 837 Inlägg

Skall du upp i den effekten 250-300hk, så får du nog tänka dig hur mycket du vill lägga också.
Kolla så att det inte är kkk03 turbon, vilket det förmodligen är iaf. på 150hk varianten. Den turbon är tyvärr för liten för att ge dig den effekten, det samma gäller original IC och spridare, och då snackar vi inte vanligt chip utan en mappning, och då snackar vi en annan summa pengar bara för trim.
Kan ju vara en tanke tongue

//Edge
Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Kan tänka mig att den spinner riktigt bra faktiskt big_smile

Jo 1.8TS är jag ju mer sugen på än en vanlig 1.8T, S3 hade jag köpt direkt om den skulle finnas med 5dörrar, visst finns det 5dörrar på dom senaste årsmodellen men de kostar ju över 200.000:- och det har jag inte råd med.

Ja enligt Vägverket så väger den så mycket tyvärr, din väger så lite för att du har FWD.
Haldex väger ju en hel del tyvärr hmm


Antejoh skrev:
Jo det spinner rätt bra tyvärr, hehe!

Då ska du ju verkligen satsa på en 1,8TS. Men varför köper du inte en S3:a istället? Om du ändå ska upp i så höga siffror så är ju S3:an vettigare att satsa på, eller?

Väger verkligen Audin så mycket? Min väger 1290kg tror jag det var...

Antejoh
6 april 2008 · 67 Inlägg

Jo jag såg det på vv.se nu..Sen skiljer det ca 20kg mellan 3d och 5d.

Men som Edge83 skrev så kommer det kosta duktigt med pengar att komma upp i dom siffrorna!Har för mig att K03 orkar med upp till 230hk, rätta mig om jag har fel!

Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Jo kan tänka mig att de skiljer sig 20kg mellan 3d och 5d, men ja tycker 5d är smidigare, så det är alltid krav när det gäller bilköp för min de smile

Jo jag förstår att det kostar en hel del att trimma och mappa bilen till 250-300hk, men man kan ju ta lite i taget, räcker ju till en början att köra Ace Competition eller Dahlbäck Racing Steg 3 tongue

Edge EVOLUTION GARAGE
6 april 2008 · 1 837 Inlägg

K03 är enligt alla som säger sig veta vara för liten redan för steg 3 chippet, och när tubon går varm vid riktigt plågande så orkar den inte riktigt ge sina 214 utlovade chippade hästar. Det märks faktiskt lite.
Det är på gränsen helt enkelt. IC och Spridare klarar inte heller mer. Däremot skall man klara 300hk utan att byta kolvar och stakar vad  jag hört. Men sen åker du på att byta allt i motorn om du skall ha mer.

Har kollat en del då jag själv skall upgradera till lite högre effekt. wink
250-280hk är nog ganska rimligt. Har en K04 hemma redan.
Men man skall ju ha tid/plats/andra delar också innan det kan bli verklighet..

Senast redigerat av Edge83 (6 april 2008)

//Edge
Antejoh
6 april 2008 · 67 Inlägg

Finns ju ett par st A3or här på garaget som har uppemot eller strax över 300hk, kika med dom och hör dig för hur mycket dom har lagt ut..

Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Ok jag förstår, men då får jag väl satsa på en K04 eller finns det någon bättre som just passar Audi A3?
Frontmonterad IC är ju ett självklart val, ser även riktigt snyggt ut så big_smile spridare får man ta och fixa då med. Finns en tråd på NordicAudi om just trimning för 1.8T motorn, men hemsidan funkar inget vidare nu så jag kan inte ta fram tråden big_smile

Hur mycket har du som mål för din Golf när det gäller trimning? Jo tid och plats måste man ju har, men allt går bara man prioriterar rätt smile

Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Är du då inte en av dom som har uppemot 300hk eller vad har du i din Audi big_smile

Antejoh skrev:
Finns ju ett par st A3or här på garaget som har uppemot eller strax över 300hk, kika med dom och hör dig för hur mycket dom har lagt ut..

MrInfinity Pulverlackerare/Taxichaffuör
6 april 2008 · 455 Inlägg

Jevlaranamma skrev:
Tackar för infon. Kul att höra att du är nöjd hitils med din Audi så big_smile
Jo fyrhjulsdrift är väl både bra att ha på vintern och sommaren. Jo jag ser inge fel i Fwd heller faktiskt så.
Men om det nu blir en Quattro som kommer jag göra Haldex uppgraderingen som finns på Ace Competition. Har du någon erfarenhet om Haldex brukar vara ostabilt samt krångla mycket eller?
Ja TS har ju 180hk så den borde ju röra på sig ganska så ok ändå. Tack du smile

MrInfinity skrev:
Jag röstar på audin smile jag har ägt min a3 1.8ts quattro i en månad nu och jag är helnöjd big_smile fyrhjulsdriften är bra att ha på vintern, men då du tänkte ha bilen som sommarbil som jag förstått så kan du åka FWD. Drar mindre bensin och är mindre som kan krångla då wink Tycker min TS går helt okej, den ska chippas så småningom så då lär det bli roligare smile en vanlig 1.8t går inte bra original enligt mig, ganska slö tyvärr hmm Lycka till i valet! smile

//Hans

Uppgraderingen som finns på ace competition är jag också sugen på wink Jag har inte så mkt erfarenhet av haldex, det här är min första fyrhjulsdrivna bil.. men jag har aldrig hört någon som haft problem. Men den frågan kan nog nån annan svara på bättre. Som någon skrev tidigare så är ju s3 ett alternativ också, men finns dock ej 5 dörrars vad jag vet. Sen är a3 billigare att äga också smile

Stjernfelt Volvo performance for life !
6 april 2008 · 183 Inlägg

Mycket snack om trimm till audin! Kör vi lite info till S40 då också smile I med 19T turbo byta spridare, sportavgass samt mappa bilen så har du en 300hk+ bil med cirka 440Nm! Kostnad för detta beroende på man  sköter monteringen själv eller lämnar iväg den cirka 30000-40000 men då har du en riktigt vass motorvägs/lansdsvägs sleeper med 300hk minst / 1300kg bil!
Annars finns det ju enkla steg 3 med rostritt sportavgass hela vägen samt programvara från 13000-14000 ger 250-260hk samt 380Nm! Bilen håller dessutom riktigt bra till detta!

Powered by autotech.
Volvo V70 2,5FT "ATM300" (2009)
Ford Focus ST "ATM" (2007)
Antejoh
6 april 2008 · 67 Inlägg

Jevlaranamma skrev:
Är du då inte en av dom som har uppemot 300hk eller vad har du i din Audi big_smile

Antejoh skrev:
Finns ju ett par st A3or här på garaget som har uppemot eller strax över 300hk, kika med dom och hör dig för hur mycket dom har lagt ut..

Hehe, nej jag är ju inte det. Sitter originalturbo i min och så kommer det att förbli. Känns onödigt att trimma vidare med fwd när man inte kan få ner kraften. Runt 220 ska det vara i min +-

Edge EVOLUTION GARAGE
6 april 2008 · 1 837 Inlägg

Jevlaranamma skrev:
Ok jag förstår, men då får jag väl satsa på en K04 eller finns det någon bättre som just passar Audi A3?
Frontmonterad IC är ju ett självklart val, ser även riktigt snyggt ut så big_smile spridare får man ta och fixa då med. Finns en tråd på NordicAudi om just trimning för 1.8T motorn, men hemsidan funkar inget vidare nu så jag kan inte ta fram tråden big_smile

Hur mycket har du som mål för din Golf när det gäller trimning? Jo tid och plats måste man ju har, men allt går bara man prioriterar rätt smile

Nja, prioteringen är faktiskt inte riktigt på min sida.
Jag har inget garage tyvärr. Dessutom använder jag bilen så gott som varje dag. Dvs. jag kan inte ha den stående en längre tid. Vilket betyder att det blir lite svårt att hinna med att bygga om.
Ang. Garage så har min kompis sin plats i ett större garage.
Han kommer även hjälpa mig bygga om bilen.
Men han måste bli klar med sin egen och hans tjejs bil innan han har tid att hjälpa mig.
Dessutom har jag inga fel på min bil så jag har inte brottom att fixa något för att kunna använda bilen om man säger så.
Andra saker som man kan göra är ju styling och småfix som man inte behöver ha garage för.
Ev. mindre saker, byta ICn till frontmonterad etc. tar ju inte så lång tid att bilen behöver bli ståendes, man kan ju måtta och bygga vid sidan och sedan slänga upp allt och åka hem. tongue
(Med reservation för en massa tid då all jävelskap jävlas).. haha

Målet är annars nånstans mellan 250-280hk.

//Edge
Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Haha ja det har ju varit snack mest om Audi, tur att du tog Volvo delen då big_smile
Jo vad jag förstått och även läst så ska T4 inte vara så svårta att få upp i 300hk. Skulle de nu bli Volvo så kommer jag att lämna in bilen till Autotech, de är ju experter på just Volvo trimning. Problemet är ju bara att få dom 300hk i backen med en fwd, det är därför 4wd har mer fördelar. Men jag har inte bestämt mig något ännu, vill hitta väldigt fint exemplar oavsett bilval innan jag gör ett köp smile


Stjernfelt skrev:
Mycket snack om trimm till audin! Kör vi lite info till S40 då också smile I med 19T turbo byta spridare, sportavgass samt mappa bilen så har du en 300hk+ bil med cirka 440Nm! Kostnad för detta beroende på man  sköter monteringen själv eller lämnar iväg den cirka 30000-40000 men då har du en riktigt vass motorvägs/lansdsvägs sleeper med 300hk minst / 1300kg bil!
Annars finns det ju enkla steg 3 med rostritt sportavgass hela vägen samt programvara från 13000-14000 ger 250-260hk samt 380Nm! Bilen håller dessutom riktigt bra till detta!

Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Hehe ok jag förstår, men det är ju sant egentligen. Det är väldigt svårt att få ner hästarna i backen med en fwd bil, men hjälper det inte om du skulle sätta på en diff eller så? Annars så lär det duga med 220hk också big_smile

Antejoh skrev:
Hehe, nej jag är ju inte det. Sitter originalturbo i min och så kommer det att förbli. Känns onödigt att trimma vidare med fwd när man inte kan få ner kraften. Runt 220 ska det vara i min +-

Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Aha okej jag förstår, utan ett bra garage så är det rikigt svårt att hålla på med bilen kan jag förstå. Har du inte funderat på att köpa någon billig skitbil som du kan ha undertiden medans du fixar med din om du skaffar något garage? Ok men de var ju i allafall bra att du har någon polare med garage som kan hjälpa dig att fixa med bilen så smile Det stämmer där du säger att man kan småstyla bilen utan att ha något garage eller så. 250-280hk duger gott och väl, har du tänkt skaffa diff också eller?


Edge83 skrev:
Nja, prioteringen är faktiskt inte riktigt på min sida.
Jag har inget garage tyvärr. Dessutom använder jag bilen så gott som varje dag. Dvs. jag kan inte ha den stående en längre tid. Vilket betyder att det blir lite svårt att hinna med att bygga om.
Ang. Garage så har min kompis sin plats i ett större garage.
Han kommer även hjälpa mig bygga om bilen.
Men han måste bli klar med sin egen och hans tjejs bil innan han har tid att hjälpa mig.
Dessutom har jag inga fel på min bil så jag har inte brottom att fixa något för att kunna använda bilen om man säger så.
Andra saker som man kan göra är ju styling och småfix som man inte behöver ha garage för.
Ev. mindre saker, byta ICn till frontmonterad etc. tar ju inte så lång tid att bilen behöver bli ståendes, man kan ju måtta och bygga vid sidan och sedan slänga upp allt och åka hem. tongue
(Med reservation för en massa tid då all jävelskap jävlas).. haha

Målet är annars nånstans mellan 250-280hk.

Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

MrInfinity skrev:
Uppgraderingen som finns på ace competition är jag också sugen på wink Jag har inte så mkt erfarenhet av haldex, det här är min första fyrhjulsdrivna bil.. men jag har aldrig hört någon som haft problem. Men den frågan kan nog nån annan svara på bättre. Som någon skrev tidigare så är ju s3 ett alternativ också, men finns dock ej 5 dörrars vad jag vet. Sen är a3 billigare att äga också smile

Hehe ja uppgraderingen kommer bli nästan prio för min del om jag köper mig nu en Audi vill säga big_smile
Aha okej jag förstår, och du har inte märkt något negativt med det ännu eller? Ja S3 hade ja köpt direkt men som ja skrev förut så finns inte dom äldre versionerna i 5 dörrars vilket är riktigt synd tycker jag. Dålig tabbe av Audi där tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang