3283
Sök

Problem med monsterbygge i volvo 940!

21 761 Inlägg
6 april 2008
Vilken sorts musik har ni testat?

15 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Ställ upp subsonic filtret lite. Kanske till 30? Sen kan du sänka LP-filtret till 80hz och se om det blir någon skillnad?

Sub sonic filtret är låst på 25 och kan inte ändras på det här steget.

"Vilken sorts musik har ni testat?"
Det är sådan musik som det ska vara bra tryck i och som dundrar på bra i andra instalationer.
Senast redigerat av Bubbenxxx (6 april 2008)

21 761 Inlägg
6 april 2008
Om man spelar "negerdunk" så ska luften röra sig ordentligt i rören iaf, i den typen av musik så brukar det vara riktigt djup bas. Lådan är ju som sagt ganska lågt avstämd.
Senast redigerat av Drönirettab (6 april 2008)

1 045 Inlägg
6 april 2008
sen har du ju inte över drivet med effekt till basarna heller,

och med avstämningnen samt lådstorlek så borde den gilla djupbas, så testa lite hiphop musik och se vad som händer,

2 911 Inlägg
6 april 2008
Drönirettab skrev:
Decibel skrev:
Prova med 20-25cm och kapa lite eftersom och lyssna, skriv ner vart du tyckte de lät bra.
Sen limmar du tillbaka eller sätter i 2 nya portar i rätt längd wink

Nja, avstämningen ligger ju redan ganska lågt smile.

Ops, tänkte baklänges där, haha

260 Inlägg
6 april 2008
Känns som lådan är väldigt stor o den är väldigt lågt avstämd var under 30hz ,, här kommer några tips om du känner för att bygga en ny låda,,
Förmodar att du har 940 sedanen,,
Bygg en bandpass 3-kammarlåda var av dom slutna lådorna ska vara på  23 lit st o den portade i mitten ska vara på 26lit + 1 port 20cm o längden ska vara 22cm som du antingen tar upp i hatthyllan el genom skidluckan,,
Skal du ha en högre avsämning så ska dom slutna vara 20 lit o mitten kammaren ska vara på 25+ porten 1 st 20cm o längden ska vara 26cm...
Stor port jag vet men dessa pjäser flyttar luft..

lycka till...

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 april 2008
basarna måste spelas in innan dom ger rätt tryck..portarna kan va lite för korta..

är lådan delad me vägg inuti?

koppla om basarna..
till 1ohm..

dls steget är ju 1ohms....

dvs
plus fr bägge basarna rakt i plus på steget samma me minus inga mellan kopplingar alls...

då lär de låta iaf:D

Snabb jävel
57 Inlägg
6 april 2008
Hej det är jag är "polaren" som är med och bygger allt. Det är svårt att förklara hur det låter men det är långt ifrån något bra tryck i grejorna och vi spelar redigt högt ändå. Lådan är anpassad för det utrymmet som finns i skuffen så det är därför som måtten är lite speciella.

Jag svarar på lite frågor:

"är lådan delad me vägg inuti?"
Nej.

"koppla om basarna..
till 1ohm..

dls steget är ju 1ohms...."

Det kan vi ju iofs göra men det ska inte gör så stor skillnad iom att dom där basarna har jag sätt drivas med ett mycket mindre steg och det dundrar på så in i helvete ändå.

"Black-Angel"
Vi har funderat på en bandpass men enligt dom som har byggt med kicker basar så abetar dom bäst i en portad låda och sedan har vi haft problem med utrymmet när jag har ritat en bandpass.

Vi vet även att dom måste spelas in men av erfarenhet så är skillnaden inte enorm.

Just nu så funderar vi på att vi ska bygga om portarna till en enda stor "port" med skiljeväggar. Enligt Kickers manual är det den bästa lådkonstruktionen för dom basarna. Men då är ju frågan hur lång den ska vara?

Efekten på steget måste ju vara tillräckligt eller rekomenderar ni att vi ska koppla i 1 ohm?

Tackar för all hjälp hitills!
Senast redigerat av COTN (6 april 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 april 2008
COTN skrev:
Hej det är jag är "polaren" som är med och bygger allt. Det är svårt att förklara hur det låter men det är långt ifrån något bra tryck i grejorna och vi spelar redigt högt ändå. Lådan är anpassad för det utrymmet som finns i skuffen så det är därför som måtten är lite speciella.

Jag svarar på lite frågor:

"är lådan delad me vägg inuti?"
Nej.

"koppla om basarna..
till 1ohm..

dls steget är ju 1ohms...."

Det kan vi ju iofs göra men det ska inte gör så stor skillnad iom att dom där basarna har jag sätt drivas med ett mycket mindre steg och det dundrar på så in i helvete ändå.

"Black-Angel"
Vi har funderat på en bandpass men enligt dom som har byggt med kicker basar så abetar dom bäst i en portad låda och sedan har vi haft problem med utrymmet när jag har ritat en bandpass.

Vi vet även att dom måste spelas in men av erfarenhet så är skillnaden inte enorm.

Just nu så funderar vi på att vi ska bygga om portarna till en enda stor "port" med skiljeväggar. Enligt Kickers manual är det den bästa lådkonstruktionen för dom basarna. Men då är ju frågan hur lång den ska vara.

Efekten på steget måste ju vara tillräckligt eller rekomenderar ni att vi ska koppla i 1 ohm?

koppla basarna så dom spelar i 1 ohm menar jag dls steget ger ju ut full effekt då.....
nog fan ska de spela på i lådan om ni kopplat rätt o möjligen trixar me portarna..
va e hz på steget för basarna??
kan ju inte kanske spela på 25hz om portarna e av stämda för ??

592 Inlägg
6 april 2008
pattilatti2 skrev:
basarna måste spelas in innan dom ger rätt tryck..portarna kan va lite för korta..

är lådan delad me vägg inuti?

koppla om basarna..
till 1ohm..

dls steget är ju 1ohms....

dvs
plus fr bägge basarna rakt i plus på steget samma me minus inga mellan kopplingar alls...

då lär de låta iaf:D

Hur ska de koppla för att få ner impedansen till 1ohm om talspolarna är 2x2ohm?

2much.fi
Accessories for your DSLR

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 april 2008
hmm..
de blir ju 0.5ohm om du kopplar samman dom plus plus i steget samma me minus nu elr??

vette fan om de går o koppla dom t 1ohm..måste köra på ett starkare steg i 2ohm..tex sinus varianten för samma pris som a6

den ger 2500w rms typ i 2ohm...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 april 2008
pattilatti2 skrev:
hmm..
de blir ju 0.5ohm om du kopplar samman dom plus plus i steget samma me minus nu elr??

vette fan om de går o koppla dom t 1ohm..måste köra på ett starkare steg i 2ohm..tex sinus varianten för samma pris som a6

den ger 2500w rms typ i 2ohm...

elr så kör ni 2 a6 steg..då ger dom 1ohm per bas:D
en bas per steg:)

21 761 Inlägg
6 april 2008
Black-Angel skrev:
Känns som lådan är väldigt stor o den är väldigt lågt avstämd var under 30hz

Kikar man på rekommendationerna hos Kicker så är lådan ganska "normalstor", sedan är avstämningen knappast under 30 Hz utan snarare runt 33-34 Hz enligt beräkningsprogram.

260 Inlägg
6 april 2008
Allt beror ju på vad man menar med normalstor 180lit för 2st 12 roll
sen tittade jag lite snabbt bara o det är rätt djupt,, men nåt är ju fel då dom saknar trycket skulle tro att det har med avstämningen o göra.
Har ju själv haft 2st L715 med ett jävla tryck i ... cool

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Snabb jävel
57 Inlägg
6 april 2008
hmm Ni som har erfarenhet av dom här basarna kan kanske (om ni orkar och har lust) göra en lådritning i något program. Som ni vet kommer spela på så in i helvete. Begränsningarna på mått är dom mått som är på lådan nu. Den är så stor som det någonsin kommer gå in i den bilen. Allt under dom måtten går in.

mvh COTN

21 761 Inlägg
6 april 2008
Black-Angel skrev:
Allt beror ju på vad man menar med normalstor 180lit för 2st 12 roll
sen tittade jag lite snabbt bara o det är rätt djupt,, men nåt är ju fel då dom saknar trycket skulle tro att det har med avstämningen o göra.

Jo, lådan har en djup avstämning, det håller jag med om smile. Egentligen skulle den nog vara runt 40 Hz som utgångspunkt, det är en ganska vanlig avstämning för många basar.

Kikar man i manualen till basarna så står det att den största rekommenderade volymen är 92 liter, den här lådan ligger inom de gränserna men inte mycket mer. Jag kanske överdrev litegrann när jag skrev "normal", men lådan borde fungera ändå.

21 761 Inlägg
6 april 2008
COTN skrev:
hmm Ni som har erfarenhet av dom här basarna kan kanske (om ni orkar och har lust) göra en lådritning i något program. Som ni vet kommer spela på så in i helvete. Begränsningarna på mått är dom mått som är på lådan nu. Den är så stor som det någonsin kommer gå in i den bilen. Allt under dom måtten går in.

mvh COTN

Jag har ingen erfarenhet av de där basarna, men kan ändå ge ett lådförslag.

Bygg lådan på 160 liter, då är både basar och rör inräknade. Sätt 3 st 4" rör (kom ihåg konade trattar) som är 20cm långa, då blir avstämningen omkring 40 Hz. Annars gav ju Black-Angel ett förslag på bandpass också.

Fast du borde även försöka få tag i testmusik med toner för att se mer exakt vad lådans avstämning är, när frekvenser nära avstämningen spelas så ska det blåsa ordentligt ur portarna.
Senast redigerat av Drönirettab (6 april 2008)

1 045 Inlägg
6 april 2008
eller om dom kör på denna låda, med kortare rör, borde bli lätt drivna då, men kan nog få en bra peak tyvärr, nu har jag itne orkat kolla denna i programmet,

men jag tror dom har för lite effekt, typ 400wrms st, visst det räcker nog till normalt lyssnande men dom verkar vilja spela högt smile

och bygger dom mindre låda blir dom ju inte lika lätt drivna heller,

men bästa är ju att svara nån som säljer dessa basar och vet lite mer om dom,
har bara hört dom nån gång, och jag vet ju va jag tycker...

ni skulle prova en av  basarna i en portad låda, och köra 1 ohm, för då börjar den få lite effekt och tror nog det kan spela mer en vad dessa 2 gör med effekten ni ger den.

Snabb jävel
57 Inlägg
6 april 2008
NMI skrev:
eller om dom kör på denna låda, med kortare rör, borde bli lätt drivna då, men kan nog få en bra peak tyvärr, nu har jag itne orkat kolla denna i programmet,

men jag tror dom har för lite effekt, typ 400wrms st, visst det räcker nog till normalt lyssnande men dom verkar vilja spela högt smile

och bygger dom mindre låda blir dom ju inte lika lätt drivna heller,

men bästa är ju att svara nån som säljer dessa basar och vet lite mer om dom,
har bara hört dom nån gång, och jag vet ju va jag tycker...

ni skulle prova en av  basarna i en portad låda, och köra 1 ohm, för då börjar den få lite effekt och tror nog det kan spela mer en vad dessa 2 gör med effekten ni ger den.

Basarna är specade med 750Wrms

Slutsteget ger 1200Wrms vid 1 ohm + att detta är vid 13,8V

vid 2 ohm är det 870W

Sen så är det väll inte bara Watt som gäller utan det här steget levererar en JÄVA massa ström har jag hört och det har jag ju sätt nu också när 24farads kondensatorn börjat blinka riktigt jäkligt.

Men Jag kollade nu i probox 2000 och om portarna är 8cm så får man en JÄKLA peak vid 60hz avstämningen blir runt 34hz.

Vi får nog ringa dom där vi köpte basarna och be om en lådritning av dom så att det blir riktigt bra. Men det är ju rätt märkligt det här ändå. För mina 2 12" pioneer basar i en SKITLÅDA spelar på mycket bättre än vad dom här gör just nu.

410 Inlägg
6 april 2008
klippt från dbakutens sida:

Rekommenderade lådor.

Sluten låda: 25-57L
Portade lådförslag:
1st 12"L7 Liten musiklåda 50L netto 1st port på 221cm² 57cm lång
1st 12"L7 SPL/Djupbas låda 92L netto 1st port på 272cm² 37cm lång

Copyright @ Rybbs Production

Sök