4357
Sök

Problem med monsterbygge i volvo 940!

Snabb jävel
57 Inlägg
6 april 2008
hanomag skrev:
klippt från dbakutens sida:

Rekommenderade lådor.

Sluten låda: 25-57L
Portade lådförslag:
1st 12"L7 Liten musiklåda 50L netto 1st port på 221cm² 57cm lång
1st 12"L7 SPL/Djupbas låda 92L netto 1st port på 272cm² 37cm lång

Jo och vi har en låda på 173L så alltså borde vi ha portar på 37cm eller lite kortare?

8 156 Inlägg
6 april 2008
Prova med längre basportar och låt dom sticka ut ur lådan?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

410 Inlägg
6 april 2008
COTN skrev:
hanomag skrev:
klippt från dbakutens sida:

Rekommenderade lådor.

Sluten låda: 25-57L
Portade lådförslag:
1st 12"L7 Liten musiklåda 50L netto 1st port på 221cm² 57cm lång
1st 12"L7 SPL/Djupbas låda 92L netto 1st port på 272cm² 37cm lång

Jo och vi har en låda på 173L så alltså borde vi ha portar på 37cm eller lite kortare?

Japp smile

Copyright @ Rybbs Production

Snabb jävel
57 Inlägg
6 april 2008
Phaetoon skrev:

Om vi kör med 37cm basportar så finns det GÅTT om platts i lådan för att få platts med det. Vi ska nog testa med en "låda" som basport som är 40cm lång till och börja med och sedan får vi korta av tills vi märker att det händer lite grejor. Men då måste det vara samma vinkel både "fram" vid baffeln och "bak" för att det ska bli rätt?

Återigen tack för all hjälp.

8 156 Inlägg
6 april 2008
COTN skrev:
Phaetoon skrev:

Om vi kör med 37cm basportar så finns det GÅTT om platts i lådan för att få platts med det. Vi ska nog testa med en "låda" som basport som är 40cm lång till och börja med och sedan får vi korta av tills vi märker att det händer lite grejor. Men då måste det vara samma vinkel både "fram" vid baffeln och "bak" för att det ska bli rätt?

Återigen tack för all hjälp.

Jag tänkte snarare på 40-50cm. Röret i sig kan vara vinklat.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

med lem
1 925 Inlägg
6 april 2008
testa spela med bara ena basen inkopplad..
alså ni har det som det är nu, med båda basarna i lådan men använder bara den ena,, kolla hur det spelar då

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

21 761 Inlägg
6 april 2008
App app, vänta här nu. Kolla noga vad som står i rekommendationen, det står "272cm2 37cm lång". Den portarean motsvarar ungefär 3 st 4" rör.

Om ni sätter i 2 st 4" rör som är 37cm långa i eran nuvarande låda så kommer avstämningen att hamna på neråt 25 Hz, dvs betydligt lägre än vad ni har nu.

Ni ska i n t e ha längre rör i eran nuvarande låda, prova själva att mata in dessa uppgifter i vilket program som helst så ser ni att avstämningen blir alldeles för låg.

Gå gärna in på www.realmofexcursion.com  Klicka på "Downloads" och ladda ner olika sinustoner. Ladda även ner "Bass, I love you" också, den har ruskigt djup bas (var dock försiktig så att basarna inte bottnar) som borde ge ordentligt drag i rören om allt är som det ska.
Senast redigerat av Drönirettab (6 april 2008)

Proffs
222 Inlägg
6 april 2008
jag har alltid lært mig nær jag byggde lådor førr att Portarna ska vara hæften så långa som lådan e djup..
så en låda på 40cm djup har 20cm port osv..

21 761 Inlägg
6 april 2008
Nej, det stämmer tyvärr inte. Portlängden har med lådvolym+avstämning+portarea att göra.

1 688 Inlägg
6 april 2008
2 st L7S12 med ett DLS A6 som matar i 1 ohm poppar på bra i en 120liters låda med en 28-30cm 6" port smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

400 Inlägg
6 april 2008
Orkade inte läsa igenom allt....
Men, provat att fasvända basarna?
Provat annat steg?

Ride Like You´ve Never Been Hurt

8 156 Inlägg
6 april 2008
Drönirettab skrev:
Nej, det stämmer tyvärr inte. Portlängden har med lådvolym+avstämning+portarea att göra.

Jo, fast man kanske ska bygga lådan på ett sätt som gör att det finns tillräckligt med fritt utrymme bakom portarna så att luften kan flöda fritt? Så tänket är ju inte helt fel, även om portlängden är bestämd på förhand.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

260 Inlägg
6 april 2008
Det är ju en fördel med slotport istället mot rör om man ska vara noga...
ta det ex som porten ska vara 37djup o man inte gillar det ljudet så stoppar man in en skiva till som är lika stor som porten 37djup, sen breddenpå skivan kan man ju ha allt från 6mm till 22mm var gång man vill testa avstämmningen.

Där emot om du har rör så ändrar ju du 2 saker när du kortar el stoppar i längre rör du ändrar både avstämming o volymen i lådan..
Bara en tanke från min sida...

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

1 631 Inlägg
6 april 2008
COTN skrev:
Sen så är det väll inte bara Watt som gäller utan det här steget levererar en JÄVA massa ström har jag hört och det har jag ju sätt nu också när 24farads kondensatorn börjat blinka riktigt jäkligt.

Kondensatorn blinkar? Vad menas?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

2 911 Inlägg
7 april 2008
gurenius skrev:
COTN skrev:
Sen så är det väll inte bara Watt som gäller utan det här steget levererar en JÄVA massa ström har jag hört och det har jag ju sätt nu också när 24farads kondensatorn börjat blinka riktigt jäkligt.

Kondensatorn blinkar? Vad menas?

Antagligen nån såndär 500-kronorsgrej som visar volt o har 52 dioder som blinkar i takt med musiken tongue

46 Inlägg
7 april 2008
_fillan_ skrev:
alså ni har det som det är nu, med båda basarna i lådan men använder bara den ena,, kolla hur det spelar då

slavbas alltså:P

Snabb jävel
57 Inlägg
7 april 2008
Hej igen allihopa.

Vi Har testat att köra bara 1 bas och det var samma problem.

Antagligen nån såndär 500-kronorsgrej som visar volt o har 52 dioder som blinkar i takt med musiken

Njae den var väll inte överdrivet dyr men den verkar ju funka bra. Det som "blinkade" (som kanske var fel beskrivet) var mätarna den har Amp mätare och volt mätare.

jag tror A6an kommer räcka mer än väl.

Det är ju en fördel med slotport istället mot rör om man ska vara noga...
ta det ex som porten ska vara 37djup o man inte gillar det ljudet så stoppar man in en skiva till som är lika stor som porten 37djup, sen breddenpå skivan kan man ju ha allt från 6mm till 22mm var gång man vill testa avstämmningen.

Jag tänker exakt likadant just nu och vi ska nog testa det.

Orkade inte läsa igenom allt....
Men, provat att fasvända basarna?
Provat annat steg?

ja vi har provat fasvända basarna och skillnaden blev minimal. Sånna kraftiga steg har vi inte diekt i högar hemma.

2 st L7S12 med ett DLS A6 som matar i 1 ohm poppar på bra i en 120liters låda med en 28-30cm 6" port

Ok det låter bra:D men då är ju frågan hur man ska koppla så att det blir 1 ohm? jag får inte riktigt ihop det.

App app, vänta här nu. Kolla noga vad som står i rekommendationen, det står "272cm2 37cm lång". Den portarean motsvarar ungefär 3 st 4" rör.

Om ni sätter i 2 st 4" rör som är 37cm långa i eran nuvarande låda så kommer avstämningen att hamna på neråt 25 Hz, dvs betydligt lägre än vad ni har nu.

Ni ska i n t e ha längre rör i eran nuvarande låda, prova själva att mata in dessa uppgifter i vilket program som helst så ser ni att avstämningen blir alldeles för låg.

ok hmmmm.......... Hur ska vi i sådanna fall designa en låda som basport för att det ska bli bra tror ni? Om man kollar i olika program så finns ju inte den komfigurationen med:(

Vi ska nog även ringa db akuten och be om en lådritning. Fan vi har ju köpt grejor för MÅNGA 1000 där så det kan dom väll bjuda på.

Mvh COTN

719 Inlägg
7 april 2008
Har läst igenom allt nu lådan i sig ska det inte vara några problem på enligt program avstämning på 35hz utan dämpning.

Det låter som att ena basen skulle vara fasvänd 180 grader då tar ja basarna ut varann, men o andra sidan ska väl det inte gå att få till det om man kör med monoblock?

Har ni testat steget på en annan låda? låter det inte bra kan det ju vara steget som spökar eller strömmen! Testa felsöka så kan ni ju elminera vissa faktorer. Testa utan kondensator mm allt för att kunna utesluta vissa delar!

Hoppas ni får ihop det! /// boman

live free, die young.

782 Inlägg
7 april 2008
jag skulle provat o stoppa i lådan i någon kombibil (för o testa om det verkligen är lådan det är problem med) och rikta basarna bakåt för som jag fattar det så kör ni basarna rakt in i baksätet och ibland funkar det o ibland funkar det riktigt dåligt.

1 631 Inlägg
7 april 2008
COTN skrev:
Det som "blinkade" (som kanske var fel beskrivet) var mätarna den har Amp mätare och volt mätare.

Vad menar du egentligen då? När något blinkar betyder som regel alltid att det inte finns tillräckligt med ström.

Ett par saker att kolla för att reda ut var problemet egentligen ligger:
- Vilken spänning har du vid strömplintarna på steget när ni krämar på? Svajar det?
- Spelar det som det ska med annan bas/låda i bilen?

Era problem behöver ju inte nödvändigtvis ha med lådan/portarna att göra.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök