Timning till v40?

HO
8 april 2008 · 2 Inlägg

Hej!
har en fråga som jag undrar om ni skulle vilja svara på?
Vad är det som skilljer en volvo V40 2,0t och en V40 t4?
givetvis är det skillnad rent prestandamässigt, men hur är det med motor,turbo,koppling mm?
är drivaxlar och likn, byggda på samma bas?
Har själv en chiptrimmad 2,0t med 205 hk och undrar vad den tål utan att allt annat tar stryk i motor osv. Funderar på att byta till en större turbo som sitter i t4:an men vet inte om man måste byta mycket i övrigt för att den ska klara av det?
Hade varit väldigt glad om ni skulle vilja hjälpa mig med denna fråga eller rekomendera någon som kan det.
tack på förhand!

You only live once....
-S40- Livsnjutare
13 april 2008 · 403 Inlägg

t4 tubron ska passa direkt på en 2.0t, bara att mappa den efteråt på ATM.

om du bara ska köpa 14t turbo så räcker det med 3" downpipe och 2.5" eller 3" bakreröret, så har du ca 250hk .. byte av koppling lär bli aktuellt med, annars kommer det att slira. det lär du märka efterhand

Tycker du ska nöjja dig med steg4 trim. om du inte vill slänga ut allt för mycket pengar. trycker på rätt gott ändåsmile

Senast redigerat av -S40- (13 april 2008)

Gta Iv 31april
JoKKe Fortkörare
13 april 2008 · 99 Inlägg

2,0t tål ca 220-230hk sen ger kolvarna upp, kopplingen klarar ca 330-350nm och behövs nog bytas förr eller senare om man ligger på gränsen....har för mig att fas2 e lite känsligare än fas1.

www.x40nordic.com är annars en suverän sida där dom vet det mesta.

Senast redigerat av JoKKe (13 april 2008)

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon
Andreas_o_r
13 april 2008 · 229 Inlägg

Sen beror det lite vad du har för års-modell oxå fas 2 har mkt sämre hållbarhet än fas 1. En Fas 1 tål betydligt mer hk beronde på bättre foder osv. Fas 2 motorerna håller väl till nånstans runt 260 hk sen får du nog leta efter nya kolvar, dom är nämligen gjorda av wellpapp. Den mest tåliga motorn av dom alla är -00 motorn, bla pga uppfräst vevhusventilation.
Finns många trådar om just trimmning till S/V40 sök lite... wink

Senast redigerat av Andreas_o_r (13 april 2008)

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--
Volvo V70 2,5 FT "Polestar" (2009)
Kia Picanto "Special Edition II" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang