4477
Sök

hur kopplar jag med två steg mot en bas, vad är rätt?

284 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#1
har en  bas med dubbla talspolar på 2 ohm vardera  samt 2 st slutsteg som är 4 och stabilt när det är bryggat    ska brygga bägge och koppla dem på basen    vilket av altenativen är bäst  rätt lr fel

https://www1.garaget.org/gallery/archive/83508/308825_9uwe4s.jpg
vad är bäst rätt lr fel ?


Volvonörd
1 187 Inlägg
8 april 2008
#2
Va fan vet du inte det? Det är ju bara att läsa sig till... SÖK winkwink RETAS!!!

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

10 287 Inlägg
8 april 2008
#3
Om steget är 4 ohm stabilt i bryggat läge och du har två spolar med vardera 2 ohm så måste du seriekoppla spolarna och köra dom mot ett steg.
Dom som installerar mycket vet nog bättre men i min värld är det sällsynt med servosteg som går att parallellkoppla.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

284 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#4
grejen är den att jag försöker få fram om det går att koppla 2 separata  steg till samma spole utan att det skulle ta någon skada av det


10 287 Inlägg
8 april 2008
#5
Det var precis det jag skrev, dvs om moderna steg i någon större omfattning klarar så kallad servokoppling, dvs koppla ihop två steg mot en spole. Någon erfaren installatör för svara på det.

/Göran

ziderbeat skrev:
grejen är den att jag försöker få fram om det går att koppla 2 separata  steg till samma spole utan att det skulle ta någon skada av det

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

284 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#6
ok då förstår jag vad du mena  tongue


Team Autohifi!
865 Inlägg
8 april 2008
#7
Om du kopplar 2 steg till samma talspole så kommer dina slutsteg brinna.... du ställer nämligen stegen motvarandra och inget att rekomendera.
Seriekoppla då basen till ETT bryggat slutsteg...... så slipper du en brand.


1 892 Inlägg
8 april 2008
#8
http://www.geting.se/image.php/96098-brygg.jpg
har jag gjort bilden rätt? är det inte så här han ska göra då?? Mvh/ Englund


284 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#9
spelar det någon roll på viket sätt man seriekopplar spolarna?


Volvonörd
1 187 Inlägg
10 april 2008
#11
Nån som vet hur han ska göra? Vi vill få fart på hans bas ordentligt eftersom det är för att få ut max effekt ur detta bygge....

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

21 761 Inlägg
10 april 2008
#12
Koppla som krutmats har visat, det är mest troligt på det sättet som MrCalle också menar smile. Den ihopkopplingen är korrekt.

6 851 Inlägg
10 april 2008
#13
krutmats skrev:
http://www.geting.se/image.php/96098-brygg.jpg
har jag gjort bilden rätt? är det inte så här han ska göra då?? Mvh/ Englund

Jopp..rätt.


284 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#14
ok tack


1 892 Inlägg

Sök