Vad är Remote och jordnings kabel ?

bumpe Lastbilsmekaniker
15 maj 2008 · 3 878 Inlägg

Nu är det ju säkert inte bältessträckare om det gäller din colt men man ska inte gjorda i samma punkt som sträckaren...
Smarta människor förstår varför...

Sharky
16 maj 2008 · 10 287 Inlägg

NEEEEEEEEEEJJJJJJJJ.......roll

Aldrig råda någon att dra plus FÖRE jord. Börja alltid med jord.

/Göran


Robospine skrev:
en bra arbetsordning brukar vara:
dra en kabel från batteriets plus till steget, sätt en säkring så nära batteriet som möjligt, den beräknas efter kabelns area. plus brukar man dra på vänster sida eftersom batteriet ofta sitter där.

dra en kabel från en bra jordpunkt, t.ex. den kraftiga bulten för bältesjojogrejen som ofta sitter i bagageutrymmet (om det nu är i bagaget man ska ha steget) till steget. det är viktigt att det sitter ordentligt och blir bra kontakt mot karossen. rugga lite med slippapper eller nåt om det behövs för att blotta plåten/metallen under. givetvis gäller det att man väljer en punkt som verkligen har kontakt med karossen.

dra lågnivåkabel från stereon till steget, finns det en tunn tråd på lågnivåkabeln kan den användas som remote, annars drar man en brevid. remote kopplas ex. in på antennstyrningen på stereon. dessa drar man på motsatt sida som plusen ligger. koppla stereon.

koppla in plus och minus på steget, sedan petar man i säkringen fram (inte innan det är kopplat bak).
efter det kan man lägga in lågnivån och remoten.
Att man kopplar in strömförsörjningen (plus och minus) först och ser till att det är ok är för att man kan förstöra stereon och steget om man skickar på en plus med lågnivån inkopplad utan att ha ordentlig minus till karossen. då letar sig kraftiga strömmar genom de tunna signaltrådarna vilket kan göra att de brinner av. men detta gäller ju om det övriga funkar som ska endast om steget skulle vilja hoppa igång, alltså om det kommer ström på remoteingången på steget.

för demontering är det omvänd ordning som gäller. först lågnivå och remote, sen plus och minus (glöm inte att ta ur säkringen fram innan plus kopplas ur.

denna ordning är frömst för att man exempelvis inte ska dra igång steget och sedan komma på att jorden nog inte var så bra eftersom steget stängs av så fort volymen drogs upp. kraftanslutningarna ska sitta som berget och tåla att man rycker och sliter lite i dem

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Domiseven f.d. Robospine
16 maj 2008 · 208 Inlägg

Jag försökte göra skillnad på att dra och att koppla in, men visst.. för att hårddra det då, dra minusen först..

Sharky skrev:
NEEEEEEEEEEJJJJJJJJ.......roll

Aldrig råda någon att dra plus FÖRE jord. Börja alltid med jord.

/Göran

Robospine skrev:
en bra arbetsordning brukar vara:
dra en kabel från batteriets plus till steget, sätt en säkring så nära batteriet som möjligt, den beräknas efter kabelns area. plus brukar man dra på vänster sida eftersom batteriet ofta sitter där.

dra en kabel från en bra jordpunkt.. bla bla

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
Sharky
16 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Jag förstår dig till 100% men för att inte ens den mest oerfarne nybörjare skall ha en chans att göra fel så tycker jag att man skall vara hyperpedagogisk.

Som gammal lärare delade man ibland ut följande:


----------------------------------------------------------------------------------------------------

Läs igenom hela denna anvisning innan du gör något.

1: Skriv ditt namn på denna linje: _______________________________________

2: Vad är ditt födelsedatum:_______________________________________

3: Vad heter din pappa:_______________________________

etc etc med mer och mera underliga saker som tex:

12: Hälsa på din närmaste bordsgranne

13: Räkna ihop hur mycket pengar du har på dig: ____________________


Sedan skrev man längst ner:

27: Gör INGET av ovanstående. Sitt bara stilla och titta på alla som inte läste igenom allt innan dom började.

---------------------------------------------------------------------------------------------

/Göran



Robospine skrev:
Jag försökte göra skillnad på att dra och att koppla in, men visst.. för att hårddra det då, dra minusen först..

Sharky skrev:
NEEEEEEEEEEJJJJJJJJ.......roll

Aldrig råda någon att dra plus FÖRE jord. Börja alltid med jord.

/Göran

Robospine skrev:
en bra arbetsordning brukar vara:
dra en kabel från batteriets plus till steget, sätt en säkring så nära batteriet som möjligt, den beräknas efter kabelns area. plus brukar man dra på vänster sida eftersom batteriet ofta sitter där.

dra en kabel från en bra jordpunkt.. bla bla

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Phaetoon
16 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Man måste nog vara överpedagogisk ibland. Hur många här inne läser/följer manualer blint förresten?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Lonefox Bad music kills good sound
16 maj 2008 · 7 241 Inlägg

EpsiloN skrev:
Vad händer om man inte kopplar remoten men släpper på ström till steget, kommer batteriet laddas ur?

I det långa loppet så KAN det dra ut batteriet eftersom ett slutsteg alltid drar en viss sk tomgångsström.
Så kopplar du in etts teg utan att ha med remoten och låter bilen stå i ngr veckor så kan det dra ut batteriet.
Det beror mkt på hur mkt tomgångsström steget drar.

Ville bara förtydliga lite med tanke på vad många andra sagt om att det INTE drar ur batteriet. Vilket är rätt......och fel wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Baxtr Leg. nöt
16 maj 2008 · 460 Inlägg

Phaetoon skrev:
Man måste nog vara överpedagogisk ibland. Hur många här inne läser/följer manualer blint förresten?

manual?? va e de.?? aldrig hört talas om.. big_smile

SAAB
Sharky
16 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Jag har inte mätt på bilslutsteg men när jag byggde switchade effektnätdelar till en mobil mätrigg i mitten på 90-talet så roade jag mig med att mäta läckström vilket för det bygget låg på ca 100uA, dvs 0.1mA.
Med en sådan läckström så kan man med ett 60Ah batteri ha steget kopplat i typ 600000 timmar.
Ett år är 8760 timmar så det motsvarar typ 70 år.

/Göran

Lonefox skrev:
I det långa loppet så KAN det dra ut batteriet eftersom ett slutsteg alltid drar en viss sk tomgångsström.
Så kopplar du in etts teg utan att ha med remoten och låter bilen stå i ngr veckor så kan det dra ut batteriet.
Det beror mkt på hur mkt tomgångsström steget drar.

Ville bara förtydliga lite med tanke på vad många andra sagt om att det INTE drar ur batteriet. Vilket är rätt......och fel wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
EpsiloN Trägnagare
16 maj 2008 · 185 Inlägg

Jag gör som Robospine skrev nu fast jorden är redan dragen till ett plåtrent fäste till stolsryggen smile *hålla tummarna*

All show and no go!
Drönirettab
16 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
I det långa loppet så KAN det dra ut batteriet eftersom ett slutsteg alltid drar en viss sk tomgångsström.
Så kopplar du in etts teg utan att ha med remoten och låter bilen stå i ngr veckor så kan det dra ut batteriet.
Det beror mkt på hur mkt tomgångsström steget drar.

Ville bara förtydliga lite med tanke på vad många andra sagt om att det INTE drar ur batteriet. Vilket är rätt......och fel wink

Nja, "ensamräv" wink, där håller jag inte riktigt med. Tomgångsströmmen är den ström som steget drar när det är igång, men inte spelar. Som du skriver så kan de dock dra lite olika mycket ström, tex ett Orion HCCA 5000D drar nästan 5A enligt vad "Techno Bass" (Lazzat) mätte fram.

Kollar man på exempelvis DLS:s steg så drar de ca 0,8-2A, beroende på modell av steg, enligt manualerna.

Lonefox Bad music kills good sound
17 maj 2008 · 7 241 Inlägg

Sharky
Drönirettab

Detta är iofs ca: 15 års kunskaper som talar....inte 15 års erfarenheter big_smile

DÅ drog stegen mkt även helt avslagna...
Jag får nog uppdatera mig mer wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
TinQulion
8 oktober 2013 · 6 Inlägg

Finns det andra sätt än att koppla remotesladden till stereon? då jag inte fattar hur jag ska koppla remotewiren till stereon? går de typ inte att koppla med bakljuset eller något som startar när jag väl startar bilen?

simlar
8 oktober 2013 · 5 528 Inlägg

TinQulion skrev:
Finns det andra sätt än att koppla remotesladden till stereon? då jag inte fattar hur jag ska koppla remotewiren till stereon? går de typ inte att koppla med bakljuset eller något som startar när jag väl startar bilen?

Remoten kan du koppla till valfri 12V strömkälla som går igång med tändningen.

Jag har kopplat min remote på ena positionsljuset bak, fungerat perfekt i över 2år.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Jockk3
8 oktober 2013 · 1 426 Inlägg

TinQulion skrev:
Finns det andra sätt än att koppla remotesladden till stereon? då jag inte fattar hur jag ska koppla remotewiren till stereon? går de typ inte att koppla med bakljuset eller något som startar när jag väl startar bilen?

dra ut stereon på baksidan lär det sitta massa mindre kablar i en kontakt
leta på en kabel som är blå (kanske blå/vit) brukar stå "remote wire" elr dylikt
dra en kabel därifrån till stegets remote ingång smile

det går att koppla remote från bakljuset men då stängs inte slutsteget av när du stänger av stereon.
steget kommer alltid vara på så länge bilen är på smile

Ljud-fan
8 oktober 2013 · 610 Inlägg

Jockk3 skrev:

TinQulion skrev:
Finns det andra sätt än att koppla remotesladden till stereon? då jag inte fattar hur jag ska koppla remotewiren till stereon? går de typ inte att koppla med bakljuset eller något som startar när jag väl startar bilen?

dra ut stereon på baksidan lär det sitta massa mindre kablar i en kontakt
leta på en kabel som är blå (kanske blå/vit) brukar stå "remote wire" elr dylikt
dra en kabel därifrån till stegets remote ingång smile

det går att koppla remote från bakljuset men då stängs inte slutsteget av när du stänger av stereon.
steget kommer alltid vara på så länge bilen är på smile

Man vill ju oftast att slutsteget är på när bilen är på ^^ sällan man stänger av stereon när bilen är igång också :p

Det är väll inte rekommenderat att koppla till bakljuset men de funkar. Skulle inte göra det om det är lite större anläggning smile

evilaudio
8 oktober 2013 · 16 195 Inlägg

De kan uppstå följdfel om man kopplar in sig på tex baklyset.  Remoten ska kopplas till stereon.

Orkar man inte dra en till kabel när man ändå drar det andra så e man bara lat.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang