Nybörjare i högtalarnas värld - Nu ska det bytas lite

PLindblom
9 april 2008 · 1 200 Inlägg

Nog för att jag är en nörd när det gäller elektroniska lösningar, men när det handlar om högtalarsystem står jag med svansen mellan benen.

Jag vet att min bil just nu har 8st originalhögtalare och att varje högtalare matas med två sladdar från stereons förstärkare, men så mycket längre har nyfikenheten inte sträckt sig tidigare.

Inte förrän jag bytte inredning och faktiskt såg högtalarnas grådassiga nyanser blev jag sugen på att byta ut dem. Jag skulle dock behöva veta ett och annat innan jag sätter igång.

Låt säga att jag skaffar något sådant här kit:
http://www.brl.se/images/xl/510T152S.gif
http://www.brl.se/images/xl/285REF9623I.jpg

6x9-högtalarna är trevägsrackare. Jag gissar att de inte behöver sex sladdar för att låta och jag förmodar därför att de innehåller någon form av delningsfilter, eller är jag ute och cyklar?

Jag har sett många extrema ljudbyggen i skåpbilar fullproppade med slutsteg och gud vet vad. När behöver man extra slutsteg/förstärkare? Kommer jag att kunna kasta bort mina ursprungliga 6x9or och helt enkelt koppla in dessa på samma sladdar?

På bilden med de mindre högtalarna och diskanterna är där två silvriga luringar. Vad gör dessa?

Vad bör jag tänka på om jag byter ut mina högtalare mot nya?

Jag bör poängtera att jag verkligen inte vill byta ut min originalstereo, då denna har iPod-support och frontmatad CD-växlare, och dessutom smälter in bra i mittkonsolen.

Vad skiljer nya huvudenheter mot genomsnittliga originalare, är det effekten? Kan den i så fall vägas upp med hjälp av slutsteg?

Hoppas någon orkar svara. Det är dags att jag lär mig om detta också.

Senast redigerat av Minister (9 april 2008)

fegge_89
9 april 2008 · 1 302 Inlägg

Ljud är inte så svårt att hålla på med och det är riktigt roligt när man lärt sig det.

För det första så behöver du en HU=Huvudenhet som har rca utgång = slutstegs utgång/utgångar, hur många rca utgångar du behöver beror på hur många slutsteg du tänkt dig att använda.

För det andra så fins det en mängd olika slutsteg t,ex så fins det 2 vägs 3vägs och  4 vägs det man räknar in med en väg är hur många högtalare som det fins plats för att koppla in i slutsteget.
Det är bättre att koppla in få högtalare i ett slutsteg eftersom att slutsteget då kan leverera mer kraft åt just de högtalarna som är inkopplade.

Ja du kan kasta bort dina ursprungliga 6x9or ifall du redan har dragna kablar för den typen av högtalare.

De två silvriga luringarna är delnings filter för de främre högtalarna.

Ska du byta ut dina gamla högtalare så ska du tänka på att de nya har rätt djup samt att magneten inte är aldeles för stor för anars kan det bli lite besvärligt.

Hoppas det hjälpte lite i alla fall.

Någon får skrika till ifall det är något jag tagit fel på eller missat. smile

Senast redigerat av fegge_89 (9 april 2008)

patrik79
9 april 2008 · 782 Inlägg

Ta en titt på nardik.se och gå sedan till magasinet uppe till höger så får du nog svar på många av dina frågor.
Några kompletteringar på det Fegge skrev: Har du inga RCA-utgångar (även kallat lågnivå utgångar) så finns det slutsteg som det går att koppla in från dom vanliga högtalarkablarna och ska man va riktigt seriös (utan o byta stereo) så finns det boxar bla. rockford 3sixty som man programerar tidskomp, delningsfilter, eq med hjälp av en dator.
När fegge skriver att det finns 2vägs slutsteg så menar han troligtvis 2kanals slutsteg.
Det går oftast att koppla flera högtalare till ett slutsteg och då ger slutsteget mera effekt än det skulle gjort med det antal högtalare det va "tänkt" att driva tex. du har ett 2kanals steg på 2x100watt och driver du 4 högtalare så "ger" slutsteget 2x150watt men varje högtalare får då bara 75watt istället för 100 som dom hade fått styck om du bara hade 2 högtalare. Det kallas att lasta ner slutsteget och används ofta på monoblock (1-kanals slutsteg) till basen och är inte att rekomendera till frontsystemet (första bilden du har lagt upp) för oftast låter det sämre på mellanregister o diskanter.
För att driva dom små högtalarna med diskant o delningsfilter behövs bara 2 kanaler (1kanal driver vänster mellanregister, diskant o delningsfilter o 1kanal driver höger sidan).

Potrovski
9 april 2008 · 312 Inlägg

Måste bara säga att, hade jag haft en så fin bil som du har så hade jag säkert lagt ner mycket tid och pengar på ett ljudbygge. Det behöver inte kosta extremt mycket heller, kring 20 000kr och du har ganska bra grejjor. Det är väl den summan jag är uppe i nu och har bara en stereo, ett par 5,25 koaxialer och ett 1-ch slutsteg. Men så fort man får råd med en bas och ett slutsteg till framsystemet så kommer jag bli nöjd.

Så hade jag ägd en Lexus IS200 hade jag slagit till på ett bra framsystem samt någon SQ bas. Du kan ju även köpa bakre högtalare om du gillar rearfill men jag föredrar inte det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang