4416
Sök

Tempmätare Golf IV

Withlimb
210 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Hej alla glada.
För en vecka sen så bytte jag min termostat på bilen i tron om att det var den som var anledningen till att min temperaturmätare stog i botten hela tiden. Tji fick jag. Nu lever temperaturmätaren sitt eget lilla liv, ibland fungerar den som den ska och ibland så bara lägger den av. Om det är någon som har en aning om vart givaren sitter i motorrummet på en Golf IV så får ni gärna förklara vart den sitter eller lägga upp en bild, eller om ni har någon annan lösning vore jag också tacksam.

Och så undrar jag även, det kan väl inte vara farligt att köra runt med en lustig givare?(Motorer=grekiska för mig.)

105hk rent vansinne!

* Klåpare
1 718 Inlägg
9 april 2008
Termostaten är helt mekanisk (i alla fall alla på de bilar jag har skruvat med) och sköter sitt jobb helt själv. Temperaturmätaren sitter bara där för att tala om för dig att motorn är för varm eller för kall. Till exempel, skulle din vattenpump, kylarfläkt eller termostat gå sönder så ser du i kupén att motorn håller på att bli för varm så du kan stanna INNAN den börjar koka. That's it.

Vet inte exakt vart din givare sitter, men leta efter ett par sladdar som är inkopplade någonstans på kylsystemet, tempgivaren det enda elektriska som sitter kopplat på det. Mest troligt är att den sitter på eller nära termostatens hus.

Blir gärna rättad av någon eventuell Golf-guru som läser detta. smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

2 118 Inlägg
9 april 2008
testa sen jorda givaren i blocket för att se om det är den som är trasig.. slår mätaren fullt så är den hel.. du kan även mäta så du har 12volt till givaren.. så det inte är som för mig just nu.. jag har 4volt till min tempgivare och dom på forslunds tror att det är själva tempmätaren som lagt av..

D.i.l.l.i.g.a.f

Sök