4416
Sök

fråga: batteripoler

669 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
hallå jag har en sak jag undrar över.

jag håller på renoverar bilen. polerna till batteriet har jag kopplat bort,
men ibland måste jag starta bilen eller vrida på stereon.

så frågan är:  spelar det nån roll vilken ordning polerna sätts och tasbort från batteriet?

vill inte att nått ska gå sönder så skriv hur man ska göra.
//eddie

362 Inlägg
9 april 2008
Det ända jag tänker på är att ta bort minuskabeln först. För annars är det lätt att komma åt med pluskabeln på nått som är jordat åt då gnistrar de lite tongue Så ta av minuskabeln först big_smile Sen är det bara att sätta på pluskabeln först big_smile
Senast redigerat av Thunis (9 april 2008)

f.d. Robospine
208 Inlägg
10 april 2008
för elektroniken i bilen spelar det ingen roll vilken du tar först eftersom båda bryter kretsen på samma sätt men som Thunis är inne på så kan det vara bra att ta minuskabeln först av den anledningen att om man tar plusenkabeln först kan det bli kortslutning mot karossen om du t.ex. använder ett spärrskaft eller nån nyckel av stål och slinter. har du då redan tagit bort minuskablen kan du vifta runt med pluskabeln hur mycket du vill.

det brukar vara lite viktigare att ta minusen först när man kopplar ur batteriet på hojar där ramen ofta finns precis brevid batteripolerna.

som elektriker kan jag ju tipsa om att alltid använda isolerade verktyg när man håller på med el smile

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

Sök