köpråd rs4 vs m5

mrbad
17 maj 2008 · 206 Inlägg

RS4 eller RS6 så klart cool

FireTraXX DFFL
17 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Konbanan skrev:

svensk-japs skrev:
ja villken bil slits snabbast då??? turbon håller ju nte hur länge som helst... jag har testat rs6an bara och de va ett jävla drag men föredrar fortfarande riktig M-power.. men kanske inte dom med de äckliga träpanelerna..m5 säger iaf jag.

BMW har mycket bättre kvalité på inredningen också.

Verkligen inte.
BMW:s inredning är mycket plastigare än Audis.
Och det gäller även i toppmodellerna.


(Som jag sa innan så är jag BMW-bög, men det betyder inte att man måste förneka fakta.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Mackanol
17 maj 2008 · 2 079 Inlägg

inredningen i en RS6 är riktigt fin, hög kvalitét samma sak i bmw:n men det ÄR plastigare så är det
våga vägra M5
välj RS6 big_smile

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
MrVain
17 maj 2008 · 904 Inlägg

svensk-japs skrev:
ja villken bil slits snabbast då??? turbon håller ju nte hur länge som helst... jag har testat rs6an bara och de va ett jävla drag men föredrar fortfarande riktig M-power.. men kanske inte dom med de äckliga träpanelerna..m5 säger iaf jag.

Turborna ska hålla bilens livslängd om man sköter bilarna rätt... Å Livlängd ska vi inte prata om BMWs M5 V8 då den är ganska ökänd för å jävlas. Finns en anledning till varför 98or och 99or nästa skänks bort på blocket...

De ska va gött å leva
John87 Stolt Volvoägare
17 maj 2008 · 4 913 Inlägg

Konbanan skrev:

svensk-japs skrev:
ja villken bil slits snabbast då??? turbon håller ju nte hur länge som helst... jag har testat rs6an bara och de va ett jävla drag men föredrar fortfarande riktig M-power.. men kanske inte dom med de äckliga träpanelerna..m5 säger iaf jag.

BMW har mycket bättre kvalité på inredningen också.

Absolut inte.
Och då är jag väldigt förtjust i BMW.

Man kan ju undra vad du får det påståendet ifrån.

MrVain skrev:
Å Livlängd ska vi inte prata om BMWs M5 V8 då den är ganska ökänd för å jävlas. Finns en anledning till varför 98or och 99or nästa skänks bort på blocket...

M5 fanns väl ändå inte 98?
Och det finns en anledning till att man inte köper en 99'a.
00-01 har bra mycket bättre rykte.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
svensk-japs
17 maj 2008 · 135 Inlägg

ja...jag har hört att speciellt luftmassemätarna ska krångla mkt på m5 99orna men d va ju den första som byggdes då så d lär ju finnas andra brister på den...bättre att köpa typ 02an.

BMW M5 3.8 (1992)
Helvete_racing Arg Snickare
17 maj 2008 · 875 Inlägg

Körglädje - finns ju i båda bilarna
Motor - rs4 med dubbelturbo säger väl en del?
Komfort - rs4
Drifsäkerhet - inget tal om att rs4 är säkrare på vintern
Reservdelar - är nog lika dyra på båda bilarna. service med. kollat försäkringskostnader för båda bilarna?
Utrustning - det är väl upp till dig, automat osv du hittar väl vad du hittar!
m.m - rs4 är fetare. drar det mesta också! lätt att trimma dubbla turbos som kan få 50 hk var till med en chipning.. valet är enkelt...

Senast redigerat av volvo_r-optik (17 maj 2008)

R1kard V-Power
17 maj 2008 · 1 186 Inlägg

John87 skrev:

Konbanan skrev:

svensk-japs skrev:
ja villken bil slits snabbast då??? turbon håller ju nte hur länge som helst... jag har testat rs6an bara och de va ett jävla drag men föredrar fortfarande riktig M-power.. men kanske inte dom med de äckliga träpanelerna..m5 säger iaf jag.

BMW har mycket bättre kvalité på inredningen också.

Absolut inte.
Och då är jag väldigt förtjust i BMW.

Man kan ju undra vad du får det påståendet ifrån.

MrVain skrev:
Å Livlängd ska vi inte prata om BMWs M5 V8 då den är ganska ökänd för å jävlas. Finns en anledning till varför 98or och 99or nästa skänks bort på blocket...

M5 fanns väl ändå inte 98?
Och det finns en anledning till att man inte köper en 99'a.
00-01 har bra mycket bättre rykte.

Någon annan nämde plastigt och jag tycker ingen av dem har plastig inredning men om man kollar t ex på skinnstolarna så ser man snabbt och lätt vilka som har bra kvalité, och det är inte Audis kan jag säga. Sen har Audi väldigt tråkiga mätare (anser jag) och det gör att intrycket på kvalitén sänks.

Och nej M5 E39 finns in i 98:a.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
brillmongo
17 maj 2008 · 874 Inlägg

Jag skulle köpt Audin om jag haft de pengarna alla dar i veckan, fast jag e ju partisk oxå är ju Audi kåt av mig tongue dessutom så har jag aldrig vart så himla förtjust i bmw heller. Vet inte varför dock, de är säkert sjysta bilar. Är nog mest designen som inte tilltalar mig just.

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Severin
17 maj 2008 · 1 587 Inlägg

BMW M5 Och RS4.. Svårt val.. Personligen gillar jag BMW mer.. Tänk efter att Audi behöver ha dubbla turbo för att komma upp i samma effekt som Bmw.. Bmw är sugmotorer.. Det säger ju en hel del.. BMW bygger finare motorer.. Men Audi är inte fel heller.. Tyska bilar är bäst.. Sen vare sig du tar M5 eller RS4 så lär du inte ångra köpet nån av dom även om de e skillnad på bilarna.. Men ja gillar BMW mer än Audi.. Fast jag hade nog valt RS4 ändå big_smile !

Snelhest Hertig
27 juni 2008 · 182 Inlägg

MrVain skrev:
Turborna ska hålla bilens livslängd om man sköter bilarna rätt... Å Livlängd ska vi inte prata om BMWs M5 V8 då den är ganska ökänd för å jävlas. Finns en anledning till varför 98or och 99or nästa skänks bort på blocket...

98? Läs på innan du börjar skriva något.

Att turbona håller en livslängd på RS6 och RS4 biturbovagnarna är en grov lögn.

80% av svensksålda RS4 B5 har utbytta aggregat efter 16 000mils användning.
53% av svensksålda RS6 C5 har utbytta aggregat efter 16 000mils användning.

Att M5:ans V8 är känd för att jävlas? Nöt..

99-00 var LMM känsliga bitar, även Vanosenheterna samt lite dåligt komp i motorerna (drog lite olja, och inte riktigt full effekt). Dessa bitar åtgärdades till 01 med andra LMM och backventiler för vanosenheterna samt nya foder&kolvar i blocket. Där blev M5 en riktig kanonbil.

En anledning till att jag inte u nuläget kör RS4/RS6 är att de INTE går att regga med dragkrok, hur man än gör, de är inte typade med det ifrån fabrik.

Håll tråden seriös, ist för löst snack som "sladda ställ........... m5............ rs4...... mer bus....... yeah..... turbokick.....gött......".


FireTraXX , hehe? Inredningen i Audi håller inte samma kvalite&finnish som BMW, vet inte hur många fläktreglade&diverse plastknappar som garantibytts på Audibilar.

Jag är inte partisk, Audi för turbon, BMW:n om man vill ha kul. (Audin driver 50/50 på de modellerna, inte tal om o sladda med en sådan det enda är relativt mkt understyrning).

Suck! sad

Senast redigerat av TP_ (27 juni 2008)

MrVain
27 juni 2008 · 904 Inlägg

TP_ skrev:

MrVain skrev:
Turborna ska hålla bilens livslängd om man sköter bilarna rätt... Å Livlängd ska vi inte prata om BMWs M5 V8 då den är ganska ökänd för å jävlas. Finns en anledning till varför 98or och 99or nästa skänks bort på blocket...

98? Läs på innan du börjar skriva något.

Att turbona håller en livslängd på RS6 och RS4 biturbovagnarna är en grov lögn.

80% av svensksålda RS4 B5 har utbytta aggregat efter 16 000mils användning.
53% av svensksålda RS6 C5 har utbytta aggregat efter 16 000mils användning.

Att M5:ans V8 är känd för att jävlas? Nöt..

99-00 var LMM känsliga bitar, även Vanosenheterna samt lite dåligt komp i motorerna (drog lite olja, och inte riktigt full effekt). Dessa bitar åtgärdades till 01 med andra LMM och backventiler för vanosenheterna samt nya foder&kolvar i blocket. Där blev M5 en riktig kanonbil.

En anledning till att jag inte u nuläget kör RS4/RS6 är att de INTE går att regga med dragkrok, hur man än gör, de är inte typade med det ifrån fabrik.

Håll tråden seriös, ist för löst snack som "sladda ställ........... m5............ rs4...... mer bus....... yeah..... turbokick.....gött......".


FireTraXX , e du körd lr? Inredningen i Audi håller inte samma kvalite&finnish som BMW, vet inte hur många fläktreglade&diverse plastknappar som garantibytts på Audibilar.

Jag är inte partisk, Audi för turbon, BMW:n om man vill ha kul. (Audin driver 50/50 på de modellerna, inte tal om o sladda med en sådan det enda är relativt mkt understyrning).

Suck! sad

Att RS4an jävlas en del vet jag om men att RS6ans turbo agg jävlas så mycket de viste jag dock inte. vart har du fått faktan om detta?

De M5or som har fått de där garantijobbet du snackar om verkar inte hålla nå bättre ändå om jag får säga mitt, finns en anledning till varför bilarna är i storsett döda på marknaden. 99or å 00or nästan skänks bort.
Å sorry att jag skrev fel på årsmodellerna...

Sen att de inte går å leka med en RS4a är också att ta i tycker jag. Ta en titt på mina filmklipp, min S4a driver också bara 50/50 men är ännu mer framtung, tror de är 60/40 i viktfördelning...

Senast redigerat av MrVain (27 juni 2008)

De ska va gött å leva
Necken Förvalt Värde
27 juni 2008 · 61 Inlägg

TP_ skrev:

MrVain skrev:
Turborna ska hålla bilens livslängd om man sköter bilarna rätt... Å Livlängd ska vi inte prata om BMWs M5 V8 då den är ganska ökänd för å jävlas. Finns en anledning till varför 98or och 99or nästa skänks bort på blocket...

98? Läs på innan du börjar skriva något.

Att turbona håller en livslängd på RS6 och RS4 biturbovagnarna är en grov lögn.

80% av svensksålda RS4 B5 har utbytta aggregat efter 16 000mils användning.
53% av svensksålda RS6 C5 har utbytta aggregat efter 16 000mils användning.

Att M5:ans V8 är känd för att jävlas? Nöt..

99-00 var LMM känsliga bitar, även Vanosenheterna samt lite dåligt komp i motorerna (drog lite olja, och inte riktigt full effekt). Dessa bitar åtgärdades till 01 med andra LMM och backventiler för vanosenheterna samt nya foder&kolvar i blocket. Där blev M5 en riktig kanonbil.

En anledning till att jag inte u nuläget kör RS4/RS6 är att de INTE går att regga med dragkrok, hur man än gör, de är inte typade med det ifrån fabrik.

Håll tråden seriös, ist för löst snack som "sladda ställ........... m5............ rs4...... mer bus....... yeah..... turbokick.....gött......".


FireTraXX , e du körd lr? Inredningen i Audi håller inte samma kvalite&finnish som BMW, vet inte hur många fläktreglade&diverse plastknappar som garantibytts på Audibilar.

Jag är inte partisk, Audi för turbon, BMW:n om man vill ha kul. (Audin driver 50/50 på de modellerna, inte tal om o sladda med en sådan det enda är relativt mkt understyrning).

Suck! sad

Hehe.. Märks att du ej kört omkring i en Audi smile
Inte partisk? Jo jo.. roll

-=Tryck&Pys: A4 Dtm=-
Snelhest Hertig
27 juni 2008 · 182 Inlägg

MrVain skrev:

TP_ skrev:

MrVain skrev:
Turborna ska hålla bilens livslängd om man sköter bilarna rätt... Å Livlängd ska vi inte prata om BMWs M5 V8 då den är ganska ökänd för å jävlas. Finns en anledning till varför 98or och 99or nästa skänks bort på blocket...

98? Läs på innan du börjar skriva något.

Att turbona håller en livslängd på RS6 och RS4 biturbovagnarna är en grov lögn.

80% av svensksålda RS4 B5 har utbytta aggregat efter 16 000mils användning.
53% av svensksålda RS6 C5 har utbytta aggregat efter 16 000mils användning.

Att M5:ans V8 är känd för att jävlas? Nöt..

99-00 var LMM känsliga bitar, även Vanosenheterna samt lite dåligt komp i motorerna (drog lite olja, och inte riktigt full effekt). Dessa bitar åtgärdades till 01 med andra LMM och backventiler för vanosenheterna samt nya foder&kolvar i blocket. Där blev M5 en riktig kanonbil.

En anledning till att jag inte u nuläget kör RS4/RS6 är att de INTE går att regga med dragkrok, hur man än gör, de är inte typade med det ifrån fabrik.

Håll tråden seriös, ist för löst snack som "sladda ställ........... m5............ rs4...... mer bus....... yeah..... turbokick.....gött......".


FireTraXX , e du körd lr? Inredningen i Audi håller inte samma kvalite&finnish som BMW, vet inte hur många fläktreglade&diverse plastknappar som garantibytts på Audibilar.

Jag är inte partisk, Audi för turbon, BMW:n om man vill ha kul. (Audin driver 50/50 på de modellerna, inte tal om o sladda med en sådan det enda är relativt mkt understyrning).

Suck! sad

Att RS4an jävlas en del vet jag om men att RS6ans turbo agg jävlas så mycket de viste jag dock inte. vart har du fått faktan om detta?

De M5or som har fått de där garantijobbet du snackar om verkar inte hålla nå bättre ändå om jag får säga mitt, finns en anledning till varför bilarna är i storsett döda på marknaden. 99or å 00or nästan skänks bort.
Å sorry att jag skrev fel på årsmodellerna...

Sen att de inte går å leka med en RS4a är också att ta i tycker jag. Ta en titt på mina filmklipp, min S4a driver också bara 50/50 men är ännu mer framtung, tror de är 60/40 i viktfördelning...

Hm okej, jag skulle ändå aldrig rekommendera någon att köpa 99-00 om de inte är dunderbilliga, vilket de numera verkar vara.

Audi mek..
Jo ringar o så kan man ju börna, det är ju en annan sak än o sladda (det som folk kallar drifta).

Necken: Jag är inte partisk, tycker du jag är partisk för att jag skriver att Audin håller sämre kvalite invändigt? Eller att turbona går på dem ibland? Jag ska handla RS4 B5 själv när jag krängt iväg min Nisse.
Kvalitetsbiten invändigt stör mig inte nämnvärt, jag sa aldrig att inredningen e dålig utan bara att den inte riktigt håller samma precision&kvalite som E39:ans inredning.

Att turbona rasar, en sån sak som händer var 16 000mil? Jag klagade aldrig på att det är kass (vilket det egentligen är, men vad är den kostnaden bland alla andra du samlar på dig på 16 000mil inkl. all bensinkostnad?)

RS4:ans mer exklusiva framtoning med skärmbreddning, och något så exotiskt i motorväg som en dubbelturbo V6 med manuell låda och rejäl effektnivå väger upp mycket. Särskilt praktisk är bilen dock inte, som sagt det med dragkrok (går ju o montera ändå om man nu vill) och ett j*vligt litet baksäte. Men jag sitter i förarsätet, så det rör inte mig.

Senast redigerat av TP_ (27 juni 2008)

Johan_Lindstrom
27 juni 2008 · 8 Inlägg

Hugget som stucket tycker jag. RS4 känns lite mer allround för norden och lite mer udda. M5 åker man bättre i och chassiet är lite roligare att köra.

torpis Forummoderator
27 juni 2008 · 10 572 Inlägg

(ursäkta men jag har inte läst hela tråden)

Värt att tänka på är oljeförbrukning samt bensinförbrukning.  Senaste M5 med V10 drar mycket olja, det talas om 2liter per 100mil som helt normalt.  Oljan är Castrol TWS 10-60 som kostar 190kr/liter.

Soppaförbrukningen antar jag reden diskuterats.

Man kan ju misstänka att BMW bygger motorer efter samma principer genom åren, så om nyare motorer drar olja så kanske äldre gör det med.

Kan ju bli oväntade stopp om man glömt ta med sig en dunk TWS-olja på semestern...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang