Har inget laddtryck i turbon!

sveddan
11 april 2008 · 1 453 Inlägg

Jupp det var precis det jag gjorde...
enligt Turboklubbens forum kan man mäta resistensen på spolarna som ska ligga mellan 3-4 ohm. På min MV låg den över 9 ohm och då antog vi genast att det var felet.
Köpte en ny beggad för 450 kr (kanonpris) men det blev inte bättre.
Det visade sig att det var bulten till staget för wastegaten som rostat sönder....
Så kolla det först.

Traver
11 april 2008 · 65 Inlägg

Jag gick över slangar o grejer igår, men så e jag ju inget bilproffs, så ja kan ju inte svära på om jag har kollat wastegaten, jag vet inte riktigt vart den sitter på en turbo.. tongue men nu är det ju så att turbon funkar bra ibland o inte alls ibland.. därför känns det som att det är något elektriskt..

Okim Dra mig i draken!!!
11 april 2008 · 616 Inlägg

Min snurra laddakonstigt som fan igår  sad lät som det satt en remdriven Vorteckompressor under huven vissla  o ven som fan! visa sig vara en slang som sitter på kompressorhuset ner till magnetventilen som hade gott av.... så den ladda ej vilt o ibland inte alls

så kolla slangarna

Mvh// Okim // Jocke
Traver
14 april 2008 · 65 Inlägg

Jag har kollat lite nu, det har hänt ett par ggr till att efter typ 20 min så e d som att bilen bara stakar sig så fort man trycker på, turbon hinner börja ladda innan den stakar sig så det är nog inte den.
Men det räcker att jag stannar bilen, stänger av motorn o startar den direkt igen så funkar det o trycka på som vanligt.. :S
Det käns verkligen som att det är något elektriskt.. Om det inte är någon vakumslang som är dålig o suger ihop sig efter ett tag o sen när ja stänger av så blir det luft i systemet igen? för det är ALLTID typ exakt 20 min tills d börjar krångla.. :S:S

Traver
14 april 2008 · 65 Inlägg

Ingen som känner igen symtomen?? hmm

940_Sebbe Bilmekaniker
17 april 2008 · 84 Inlägg

Din motor gå in i "felsäkert läge" Är nästan 100:a på att det e luftmassemätaren som är sönder. Om du nu har det på din bil?? Eftersom den går bra efter omstart så ger styrboxen systemet "en chans till". När den då inte kan reglera luftmassan så slås det av - resulterande att turbotrycket stängs av "motorn ska inte skadas" . Detta är bara för att den inte vet hur mycket bilen laddar när den e sönder. Testa att ta bort kontakten på lmm och se om det blir skillnad. "Vet ej om motorstyrningen på din bil sätter ett ärvärde när du kör utan kontakt men testa"

MVH:Sebbe

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Mercedes 500E "Wolf in Sheep-s Clothing" (1992)
megaman_k
17 april 2008 · 430 Inlägg

Eller så är det som min bil fick för 2 veckor sen, samma symtom, sen fann jag att en vakumslang gått av till en dosa inne i motorn, skar till å tryckte dit. Allting gick igen men fortfarande dåligt.

Köpte ny slang och skulle byta den, när jag såg över dom andra så var två st så gott som av.
Där pös det nog ur till och från hela tiden. Så kolla alla smala slangar du hittar, leta sprickor. Fungerar fint att byta mot silikonslang. Fick en helt ny bil tillbaka av mig själv. I min bil gick det iaf att byta med hjälp av fingrarna, 30min, en lampa och en mejsel. Kanske tar mer tid för dig men är nog rätt enkelt ändå.

2meter slang är inget i pris om man tänker mot turbobytet jag började oroa mig för.
Leta sprickor! Svårt att se när dom är svarta...

Lycka till!

Traver
21 april 2008 · 65 Inlägg

Tack så mkt! big_smile
ja mina slangar är rätt söetna o dom spricker i ytan om man trycker på dom, så det kan mkt väl vara slangarna, men innan dess så kopplar jag ut lmm:n o kollar.
men om man kopplar ur den, går motorn inte in i "felsäkert läge" direkt då??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang