Nyckeln ej accepterad

CloakedAlien
11 april 2008 · 16 Inlägg

Jag har nu fått tillbaks min kära 9-3a efter ett kamkedjebyte, som SAAB stod för kalaset för. Men alltid är det något!

Av någon mystisk anledning har nu bilskrället börja få problem att läsa nycklarna, det verkar vara ringen runt tändningen som är kajk då man kan rucka lite på den för att få det att lira. Alternativt verkar man kunna trycka in lås-upp-knappen samtidigt som man vrider (vilket jag googlade mig till)

Nåja, byta ringen är enkelt, 1100 ska de ha för det på verkstan och då bjussar det på arbetet. Men den är såpass enkel att byta så rent spontant känns det som jag borde kunna beställa den själv direkt ifrån saab eller dylikt och spara några hundralappar? Är det någon som har koll?

viccoA
11 april 2008 · 3 111 Inlägg

CloakedAlien skrev:
Nåja, byta ringen är enkelt, 1100 ska de ha för det på verkstan och då bjussar det på arbetet. Men den är såpass enkel att byta så rent spontant känns det som jag borde kunna beställa den själv direkt ifrån saab eller dylikt och spara några hundralappar?

1100 kr är väl på Saab?
De bjussar ju på jobbet enligt det du skrivet ovan, så vad är det du ska spara några hundralappar på? Delen är inte billigare vid reservdelsdisken än i verkstaden. roll

Senast redigerat av viccoA (11 april 2008)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 april 2008 · 6 170 Inlägg

Grejen är väl att den "ringen" är en hyffsat avancerad liten pryl och den/Twice måste med stor sannolikhet programmeras om efter montering och såvida du inte har sisådär femti glada laxar liggandes att köpa en Tech2:a för så föreslår jag att du sväljer stoltheten och åker till saab tongue

Jag kanske kan hjälpa dig om du vill försöka själv men jag måste veta vilken 9-3:a det handlar om, OG eller NG ??

Årsmodell ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
CloakedAlien
12 april 2008 · 16 Inlägg

Auktoriserad SAAB-verkstad är det det handlar om, arbetet bjussar de på men det är ju inget arbete så att säga. Ingen programmering och det är bara att lyfta av och koppla ur, inte en skruv ens, jag kan göra det själv på tio röda. Tanken var bara om jag kunde få ner kostnaden genom att köpa delen via någon annan kanal.

Är det det bästa priset som går att få så är det inte så mycket att orda om, men jag vill ju inte behöva lägga ut mer pengar än nödvändigt. Allra helst då det fungerat felfritt i 2 år innan bilen lämnades in på verkstaden för kamkedjebyte =S

Det är en Saab 9.3 2.0t -01, OG/NG vet jag skamset nog inte vad det är ens en gång.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 april 2008 · 6 170 Inlägg

-01 är OG 9-3, NG9-3 kom 2003.

Och eftersom det är OG9-3 kan jag inte hjälpa dig för tillfället hmm

Minnena i datorn jag vanligtvis sitter vid är på retur så datorn går inte att starta och självklart ligger alla dom gamla versionerna av WIS på den datorn tongue

Sitter på min server-dator tills jag får ett par nya minnen och här har jag bara WIS för NG9-3.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang