5237
Sök

Fråga om 4-kanaler eller 2-kanaler på hemma förstärkare

237 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en hemma förstärkare, som jag trodde var 4-kanalig för man kunde koppla in 4 högtalare till den, men sen sä säger en att den är 2 kanalig, är det sant?
Någon som vet bättre
/ lukas smile

Abaaaaaaaaa

399 Inlägg
13 april 2008
#2
4-kanals hemmastärkare låter rätt ovanligt i mina öron.

Mer rimligt att det är en 2-kanalare som har någon form av 2-zonsljud lr nåt sånt, så du kan ha samma ljud i två rum liksom.


854 Inlägg
13 april 2008
#3
Det är inte så ovanligt... Jag har kört med 2 par högtalare (party/finlir) och sedan så finns ju en högtalarväljare (på min alla fall) så jag kan trycka på en knapp när jag vill byta och vise versa. Det går också att köra med båda samtidigt men då får man se upp med impedansen så man inte bränner förstärkaren.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 april 2008
#4
På 3 av mina stärkare technics och sony så finns det en väljare för om man vill ha högtalarpar A, B eller A och B men det är fortfanrande bara 2 kanaler...


3 149 Inlägg
13 april 2008
#5
bumpe skrev:
På 3 av mina stärkare technics och sony så finns det en väljare för om man vill ha högtalarpar A, B eller A och B men det är fortfanrande bara 2 kanaler...

Helt rätt, det enda förstärkaren gör, är att den bryggar till två par.

De förstärkare som har fyra riktiga kanaler har i regel 2-zons system där man kan välja två olika musikkällor till de två paren.


Sök