2460
Sök

El / ström problem med nya DVD /cd spelare!

leo_m83
13 april 2008
Trådstartare
Tjena!

Nu är det så att jag har ett litet problem som jag tror att ni grabbar kanske kan hjälpa mig med.

Problemet:

Jag har monterat en 7" dvd spelare i min bil med endast 2 stycken fram högtalare (de där bak och bas är ej kopplad). Det gick bra att spela och köra den första dagen (3 dagar sedan). För 2 dagar sedan började min varvtal bli svängig och höl på men det var för nån sekund så jag trodde att det kanske inte vart nåt. Igår blev jag stående mitt i vägen. Bränsle pumpen lätt kontigt är den försökte pumpa soppa till motorn (kan höra det när den pumpar). Men när jag lätt bilen stå i 5 minuter, så gick det att starta bilen igen och det vart inget problem.

Så kan alla dessa symptom bero på att GENERATORN inte orkar hålla upp spänningen?

Det som är gjort som jag kan tänka mig påverkar strömen i bilen är:

Batteriet är flyttat i baklukan (ca 2m) med 25mm2 kabel. Bateriet är även jordad ordentligt i karossen. 

Nu är jag osäker om det är generatorn som är felet eller om det är kabeln och batteriet som har flyttats i backlukan.

generatorn är: 80AH
  Batteriet    är:  44AH
  Kabeln till batteriet: 25mm2

Så äntligen till min fråga: Vad kan vara felet? Och i fall det är generatorn inte orkar hålla uppe spänningen, finns det något sätt att gå runt det UTAN att behöva byta till större grenerator? För vad jag vet så är större gernerator = själ mer effekt från motorn

Jag kan tilläga att bilen gick väldig fint innan jag monterade ditt nya DVD spelaren....

Uppskatar att ni tog er tid att läsa genom det här smile

Tidsoptimist
184 Inlägg
13 april 2008
Kan du inte prova trycka tillbaka ett batteri på orginalplatsen och kolla? Funkar det bättre så har du ju problemet där

Jag försöker iaf...

230 Inlägg
13 april 2008
Jag skulle chansa på att karossens jordning är för dålig. Jorda om vid batteriet och mät ordentligt att det verkligen är jordat.

Second place is the first loser

leo_m83
13 april 2008
Trådstartare
empe : karossen jordning är inte dåligt. Mätte på batt och den visar 13V när bilen är avstängd och 14.4v när bilen är påslagen. 

nooky : Kan inte flytta batt tillbaka på sin plats eftersom det sitter annat nu som jag inte ta bort. desutom har det fungerat utan problem i 2 år nu med batt i bagageluckan. Det är bara dvd spelaren som är ny

854 Inlägg
13 april 2008
Men ladda batteriet, kör en längre sväng utan DVD:n inkopplad och se om det händer något liknande. Har du kopplat in den rätt?

leo_m83
13 april 2008
Trådstartare
Den går att stänga av när man vill och sätta på när man vill. När jag stänger av bilen så slocknar dvd spelare också och inte går att starta den förs man har vridigt på nyckeln igen?

Det konstigt är att det är bara bränsle pumpen som låter skumt när bilen inte vill starta, dock går startmotorn som den ska och vrider runt  motorn.

854 Inlägg
13 april 2008
Kanske inte har något med DVD:n att göra... kanske bara är en tillfällighet att bränslepumpen börjar spöka/gå sönder samtidigt som du installerar en ny DVD. Men om du har DVD:n urkopplad och sen försöker starta bilen, är det samma problem då? Batteriet var full-laddat sa du? Skulle chansa på att det bara är en tillfällighet.

leo_m83
13 april 2008
Trådstartare
bilen startar och går som den ska, oavsett om dvd spelaren är på eller ej. DOck har jag märkt att varvtalet går något up när jag har dvd spelaren på / sätter på. Sedan är det så att man kommer långt och så med bilen. Men ibland kan den bara dö och inte starta men när den är kall så är det inga problem att starta den som jag gjorde nu. Allt gick som den skulle och inga problem. men igår blev jag stående mitt i vägen och bränsle pumpen lätt åt helvete. Sen när jag väntade 10 min så gick det att starta bilen igen för några minuter. Sen dog bilen igen. fick vänta 10 min och så gick det att starta den igen.

Jag tänkte att ifall det är pumpen skulle den inte fungera idag? Pumpen kan väl inte fungera 2 timmar och sen lägga av efter nån timme för 10 min och sen fungera igen? Låter väl mer som ett el problem än mekanisk problem i så fall och innan jag monterade ditt dvd spelaren så gick allting som den skulle. Hade absolut inga prlbelm ( 3 månader sedan jag påställde bilen).

3 650 Inlägg
13 april 2008
Tror inte att felet ligger i batteriet/generatorn utan att du har nån kabel lr liknande i stereo facket som ligger emot något annat/annan kabel..

3 650 Inlägg
13 april 2008
Kan ochså vara tempgivaren som gett upp, eftersom du måste vänta tills bilen blir kall innan du kan köra igen.

leo_m83
13 april 2008
Trådstartare
du menar nån + kabel som gör slut på batteriet när bilen blir varm?

3 650 Inlägg
13 april 2008
Tänker egentligen på vilken kabelsom helst, typ tändningsströms kabeln lr liknande

leo_m83
13 april 2008
Trådstartare
hmm, jag fick med 3 kablar på dvdn som behövdes kopplas, en röd, en orange och en gul(med 15A säkring). Jag kopplade den oranga och gula i en kabel till bilen och den röda till en annan kabel från bilen. Sedan återståd då jordnings kabel men det är inte intressant i det här fallet.

Jag har alltid kopplat mina stereo på det viset och det har fungerat bra?

3 650 Inlägg
13 april 2008
Du har nog kopplat rätt..den gula är ju direktström från batteriet och den röda eller den oranga ska vara tändningströmmen.. Men kanske du har andra kablar som kommit emot å jordar nånstans kanske?
Senast redigerat av Kesler (13 april 2008)

leo_m83
13 april 2008
Trådstartare
jag kollade på spänningen när bilen är på och jag får 13.80V , gäller även när jag sätter på spelaren. När jag kopplar fläktarna dock går den ner till 13.75V . Vad ska generatorn ge för spänningen? ska den alltid ligga över 14V eller?

Sök