4385
Sök

Hårddisk strul...

759 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
Skulle skicka över bilder som jag tagit tidigare idag till min externa hårddisk och då hängde sig datorn. Så startade om den och sen va varenda fil på hårdisken borta sad All musik, alla bilder jag någonsin tagit på min dotter osv. m.m är borta. Alla mappar ligger kvar dock är de tomma när man öppnar dem. Sen de filerna som inte låg i mappar är också kvar men de funkar inte heller. Nån som har nån ide hur jag kan göra för att få tillbaks grejerna? sad

[Turbolover]

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
13 april 2008
Usch, hemska tanke!
Hade också nån sån sak för ett tag sedan, höll också på att flytta filer till extern disk.
Datorn hängde sig och efter omstart kunde jag inte ens läsa disken.
Lämnade in den till det lokala datorföretaget, och de gjorde recovery på den och räddade allt.
Man kan göra detta själv med program man kan ladda ner, både gratis och betalversioner.
Men om man aldrig gjort det förut eller vet vad man gör, så är det värt pengarna att få tillbaka filerna.
Bilder som man fotat själv kan man ju aldrig få tillbaka som sagt.

//Edge

759 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
Det var tydligen ett lättlöst problem... Drog ur kontakten och stoppa i den igen. Vips så funka det igen. Men nu bränner jag ner alla bilder på DVD just in case. FY FAN om allt skulle försvinna. Bilderna på dottern får man ju inte tillbaks igen...

[Turbolover]

358 Inlägg
13 april 2008
Edge83 skrev:
Usch, hemska tanke!
Hade också nån sån sak för ett tag sedan, höll också på att flytta filer till extern disk.
Datorn hängde sig och efter omstart kunde jag inte ens läsa disken.
Lämnade in den till det lokala datorföretaget, och de gjorde recovery på den och räddade allt.
Man kan göra detta själv med program man kan ladda ner, både gratis och betalversioner.
Men om man aldrig gjort det förut eller vet vad man gör, så är det värt pengarna att få tillbaka filerna.
Bilder som man fotat själv kan man ju aldrig få tillbaka som sagt.

Jag har gjort detta själv jag med..

Använde mig av ett program som heter "Ontrack - easy recovery"
De kan återställa alla filer som funnits på datorn, VÄLDIGT jobbigt om man ska återställa mpg, mp3 o txt då de blir så in i h-vete mkt om man har haft spel osv på datorn..

Men med bilder så blir de suveränt.. alla bilder samlas dock i en och samma mapp.. men de är värt och sitta i några timmar och sortera upp dom efter återställningen..

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!

Telge Drifting Team
602 Inlägg
13 april 2008
Ifall fler har samma problem.
GetDataBack for NTFS - Med detta prog återställdes allt som det var innan, i rätt mappar
GetDataBack for FAT - Med detta prog återställdes allt som det var innan, i rätt mappar
Dom tycker jag är bäst.
FinalData_Enterprise_v2.0.1.1028_Retail
Data Doctor Recovery NTFS
Undelete Plus
Tips på en del andra som funkar hyggligt.
Senast redigerat av Falkich (13 april 2008)

221 Inlägg
13 april 2008
När man ska hanskas med bilder så är det ju bra om man kopierar och inte skickar/flyttar. Först så man är säker på att det inte händer något. Man ska inte lita på datorer och program. Tur för dig att du fick höra att det går att rädda. Många som inte tror att det går och sen skriver över allt. Sen får dom höra att det hade gått och rädda. Inte kul alls. Har gjort några glada då jag har kunnat rädda ca 99% av deras förlorade bilder.

Norrlänning
643 Inlägg
13 april 2008
Getdataback är mycket bra program!
Men att backa upp viktiga grejor är mer eller mindre ett måste, även om jag litar på min dator så vet man fan aldrig!

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
13 april 2008
Blixten854 skrev:
När man ska hanskas med bilder så är det ju bra om man kopierar och inte skickar/flyttar. Först så man är säker på att det inte händer något. Man ska inte lita på datorer och program. Tur för dig att du fick höra att det går att rädda. Många som inte tror att det går och sen skriver över allt. Sen får dom höra att det hade gått och rädda. Inte kul alls. Har gjort några glada då jag har kunnat rädda ca 99% av deras förlorade bilder.

Precis! Det där med att flytta skall man passa sig för, går bra när man kör enstaka filer, men när det är mappar med massor av filer inuti, då kan det bli problem. Halva innehållet kanske är flyttat, tänker man sig inte för har ma 2 mappar med hälften i vardera, tror att det sket sig, flyttar igen, ersätter mapp och vips så är allt som flyttades första gången borta. Illa!

Det var ju tur att det löste sig på det enkla sättet denna gången, tyvärr hade jag inte samma tur i mitt fall den där gången förra året. Satt spännd med över 50000 bilder jag fotograferat som var "borta".
Visserligen en massa på cd och dvd. Usch säger jag bara! tongue

//Edge

Sök