4392
Sök

BMW 316 Compact

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
BMW 316 Compact - 95
BMW 316i  -96
funderar på att köpa en i prisklass mellan 20-25 papp.. .ex: http://www.blocket.se/vi/15645842.htm?ca=15_s

frågan ställs främst till dem som har en, är det en bra bil?
behöver den mkt vård eller går den som en klocka?
hur är dem att köra? väghållning? acc m.m...

mnja, allt ni kan om dem övrigt är också kul att veta innan man handlar, så skriv på! smile
Senast redigerat av richardoo290 (13 april 2008)

3 059 Inlägg
13 april 2008
Kan bara snacka för BMW 316i Compact -97 med lite över 13000 mil på mätaren.
Som det är nu behöver den ingen vård alls och går som en klocka.. Bara man tvättar den lite då o då så är hon snäll o go. Kanske kan vara för att den gått så pass lite som 13000 mil. Har inte bytt mycket på den.. bara standardgrejor som det är på alla compact i dom årsmodellerna.. styrled fram på båda sidor.. men det är ett standardfel på dom.. annars inget alls. Har ägt den sen knappt 8000 mil.
Den är ju väldans soppasnål om man kör "vanligt" med den.. Visst kan den också dra litta soppa om man plågar den.
Acc är ju inget man skryter med direkt.. men å andra sidan så letar du inte efter en 316i om du vill ha en bil med acc. Det duger bra till normal körning. Väghållning är väl okej.. på med 17" o lite lägre profil så blir det bra skillnad mot orginal fälg/däck. Sen kan du ju alltid sänka den så blir de ännu bättre, hårdare fjädrar. Men som sagt, ska man ha en 316i för acc o racerkörning är man ute efter fel bil. Iallafall med den lilla motorn.
Vinteregenskaper ska jag inte tala gott för.. hehe.. lätt bil, bakhjulsdriven, kort hjulbas.. ja den kan sladda rätt bra om man inte har nätt gasfot vid halt/snö väglag. Fast å andra sidan har jag kört hela denna vintern med odubbade vinterdäck och jag klara mig fint.. men det är ju sålänge man kör "normalt".

E de mer du undrar så bara fråga..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 april 2008
Jag hade inte köpt en compact om det så var den sista bilen på jorden.

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

609 Inlägg
14 april 2008
haha en av mina chefer har en sån, Opel kadet brukar vi kalla den för XD Nej men ärligt, fråga på autopower, där får du nog reda på allt..

3 059 Inlägg
14 april 2008
Beror mycket på vem som ägt den och hur man sköter den.
Min har som sagt inte gått lång och är jevligt välvårdad.

Sök