6987
Sök

säkring till heljus går hela tiden.

Mur&Kakel
332 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#1
har en volvo 240 och När ja slår på heljuset går en säkring till alla lysen! har kollat så de är rätt säkring också! vad är felet? :s

/mvh


2 079 Inlägg
14 april 2008
#2
bind fast den så vandrar den inte iväg, tongue
kanske är för klena kablar eller nåt

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

Gorgilus addictus
4 782 Inlägg
14 april 2008
#3
Har du kollat vilka mer saker som går på den säkringen?

Allt för den där jävla hatten!

Mur&Kakel
332 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#4
THEBADGUY skrev:
Har du kollat vilka mer saker som går på den säkringen?

Ja det är fram/bak blinkers.


Gorgilus addictus
4 782 Inlägg
14 april 2008
#5
bbosse skrev:
THEBADGUY skrev:
Har du kollat vilka mer saker som går på den säkringen?

Ja det är fram/bak blinkers.

Lamporna hela till blinkers?

Är dom hela så kan det vara en kortis. någonstans.
Senast redigerat av THEBADGUY (14 april 2008)

Allt för den där jävla hatten!

Mur&Kakel
332 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#6
THEBADGUY skrev:
bbosse skrev:
THEBADGUY skrev:
Har du kollat vilka mer saker som går på den säkringen?

Ja det är fram/bak blinkers.

Lamporna hela till blinkers?

Är dom hela så kan det vara en kortis. någonstans.

Lamporna till blinkers är hel. MEN om man tar bort säkringen och håller in heljus lyser det, OCH varannan gång lyser de tillsammans med positions lyse och nästa tryck lyser bara heljus..osv


Mur&Kakel
332 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#7
Swedenrockers skrev:
bbosse skrev:
har en volvo 240 och När ja slår på heljuset går en säkring till alla lysen! har kollat så de är rätt säkring också! vad är felet? :s

/mvh

Ja de enda lamporna som tänds när du slår på hellyset är ju hellyset och kontrollampan. Så testa att koppla ur H4:orna och se om problemet kvarstår. Gör det det så är det troligast att en kabel ligger och jordar.

okej ska testa, men konstigt att heljuset funkar när man tar bort säkringen då?


21 761 Inlägg
14 april 2008
#8
bbosse skrev:
Ja det är fram/bak blinkers.

Vilken säkring är det?

Mur&Kakel
332 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
bbosse skrev:
Ja det är fram/bak blinkers.

Vilken säkring är det?

kom inte ihåg, men 5;e uppifrån:P


Whitetrash
589 Inlägg
14 april 2008
#10
bbosse skrev:
Swedenrockers skrev:
bbosse skrev:
har en volvo 240 och När ja slår på heljuset går en säkring till alla lysen! har kollat så de är rätt säkring också! vad är felet? :s

/mvh

Ja de enda lamporna som tänds när du slår på hellyset är ju hellyset och kontrollampan. Så testa att koppla ur H4:orna och se om problemet kvarstår. Gör det det så är det troligast att en kabel ligger och jordar.

okej ska testa, men konstigt att heljuset funkar när man tar bort säkringen då?

Inte särskillt när det är separat säkring..

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Mur&Kakel
332 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#11
__Marcus skrev:
bbosse skrev:
Swedenrockers skrev:

Ja de enda lamporna som tänds när du slår på hellyset är ju hellyset och kontrollampan. Så testa att koppla ur H4:orna och se om problemet kvarstår. Gör det det så är det troligast att en kabel ligger och jordar.

okej ska testa, men konstigt att heljuset funkar när man tar bort säkringen då?

Inte särskillt när det är separat säkring..

jaså? men man måste hålla in för att de ska funka..


Whitetrash
589 Inlägg
14 april 2008
#12
Har du ljusvreder i rätt läge då?
Och tändningen påslagen?
Jag TROR inte det är något fel på det viset, snarare att det blivit skav på kablaget någonstans.
Ta en multimeter, använd "pipfunktionen", håll svarta kabeln på jord och den röda provar du mot säkringslådans stift (där säkringen som går sitter, på båda stift, för jag vet inte vilken det är som går till lampor och vilken som går till relän/vred/whatever) och ser om det blir kontakt - i det fallet har du jordad plus någonstans. Resultat: blåser säkringar.
Senast redigerat av __Marcus (14 april 2008)

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Mur&Kakel
332 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#13
__Marcus skrev:
Har du ljusvreder i rätt läge då?
Och tändningen påslagen?
Jag TROR inte det är något fel på det viset, snarare att det blivit skav på kablaget någonstans.
Ta en multimeter, använd "pipfunktionen", håll svarta kabeln på jord och den röda provar du mot säkringslådans stift (där säkringen som går sitter, på båda stift, för jag vet inte vilken det är som går till lampor och vilken som går till relän/vred/whatever) och ser om det blir kontakt - i det fallet har du jordad plus någonstans. Resultat: blåser säkringar.

Ja det är påslaget, japp ska testa det!


Whitetrash
589 Inlägg
14 april 2008
#14
Kan tänka mig att motorn behöver vara igång också för att helljuset ska vara på.
Sprintern jag har kan jag ha helljuset på utan att motorn är igång, volvojäveln däremot tror jag inte det funkar med.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Mur&Kakel
332 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#15
__Marcus skrev:
Kan tänka mig att motorn behöver vara igång också för att helljuset ska vara på.
Sprintern jag har kan jag ha helljuset på utan att motorn är igång, volvojäveln däremot tror jag inte det funkar med.

nix, räcker att ja har tändningen på iaf!


21 761 Inlägg
15 april 2008
#16
Enligt Haynes elschema, för 1986 och framåt, så går säkring 5 till ljusvredet, inte till blinkers. Säkring 13 går däremot till blinkers.

På min 240-86 så står det "Day running lamps" innanför säkringslocket för säkring 5, för säkring 13 står det "turning lamps".

Står det inte så på ditt säkringslock också?

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
16 april 2008
#17
Detta undebara fenomen med Halvljusautomatik/ Day running lamps kan krångla till det lite.
När tändningen av (även med tändning på kanske) kan man blinka med helljuset (ej fullt blända på) även om säkringen till helljus gått, då kommer även inte halvljusautomatiken inte funka.

Men hur gick det när du kopplade bort lamporna?

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur


Sök