Problem med att starta bilen! (låter som en kompressor)

jackpack3
15 april 2008 · 71 Inlägg

Hej, jag har fått lite problem med min bil. Det hela började med att mina tre övre tändstift var oljiga och jag fick då höra att det kunde vara ventilkåpspackningen. Så jag bestämde mig igår för att ta bort insuget först och främst, pga att vara säker på att kunna få bort det. (innan man köper massa packningar och så). Jag fick tyvär inte bort insuget :S jag fick bort den övre spridarrälsen och jag lossade skruvar på gas spjället eller vad det heter (spjället som sitter vid insuget där rör från luftburken går). insuget i sig var lösst och man fick nästa bort det men det var något som satt fast och jag gav upp efter ett tag. Sen satte jag allting på plats och sen när jag skulle starta upp bilen så varavde den som fan, den lät som att den misständer och den låter som en jäkla kompressor. Jag märkte att det läkte bensin från höger sida på den övre spridarrälsen. Alltså det går ju ett metallrör och sen en skruv som man skruvar fast den i den övre spridarälsen. Det kommer svart rök från avgasröret och bilen dör efter några sekunder om man inte gasar. Gasar man så kommer det vit rök efter ett tag. Det känns som han drar luft någonstans eller är otät. det låter som att det viner från den ytre kåpan alltså den som är närmst om man står och kollar på motorn. Sedan provade jag att koppla ur luftmassemätare och tomgången är ju inte så stabil men han dör inte då. Men det viner och har sig som en kompressor då. Jag försökte stoppa packningar mellan skruven  och det där röret som går till den där spridarrälsen men det verkar som att det läcker lite ändå.

Vet någon vad som kan va felet?  jag laddar upp en video som vi filmade, där man för hoppningsvis kan höra hur det låter.

Han får inte heller upp några felkoder när man har luftmassemätaren i.

jackpack3
15 april 2008 · 71 Inlägg

här har jag en filmsnutt, det viner och har sig och den feltänder som bara fan.

http://www.garaget.org/video/uknnokzogof7

M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
15 april 2008 · 255 Inlägg

tycker det låter som den suger luft från spridaren/spridarna byt oringarna och se till att dom verkligen går i och inte trycks över

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
jackpack3
15 april 2008 · 71 Inlägg

jaha, jag ska kolla upp det får kankse skruva upp de och lägga spridarbryggan tillrätta om det är det.

Cyrax1
16 april 2008 · 82 Inlägg

spruta startgas där spridarna går i, varvarmotorn upp så är oringarna till spridarna kass eller så sitter dom inte i riktigt.

alex_side Neerd
16 april 2008 · 1 596 Inlägg

Cyrax1 skrev:
spruta startgas där spridarna går i, varvarmotorn upp så är oringarna till spridarna kass eller så sitter dom inte i riktigt.

mm fram med startgas och spruta där du tror det kan dra luft.. ökar den i varv så har du hittat felet=D

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
gurragas
16 april 2008 · 269 Inlägg

Håller med föregående talare, låter som tjuvluft någonstans, spridare eller insug.

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
jackpack3
16 april 2008 · 71 Inlägg

jaha, tack så mycke för tipset ska kolla upp det

GrebyAxel
16 april 2008 · 524 Inlägg

Kollat så de inte e slut på servoolja tongue

940_Sebbe Bilmekaniker
16 april 2008 · 84 Inlägg

eftersom du fick insuget löst så kan du skadat packningen, troligtvis insugläcka!

Eller en kanin som fastnat i fläkten fram smile

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Mercedes 500E "Wolf in Sheep-s Clothing" (1992)
jackpack3
16 april 2008 · 71 Inlägg

Hej, japp det var med insuget att göra. men packningen är oskadd! det vissade sig att skruvjäklarna till insuget var helt uppskruvade. så jag drog åt de. och vips så spinner han som vanligt igen :smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang