Slutsteg??! Skillnad på mono och vanligt?

Lindqvist_
16 april 2008 · 92 Inlägg

Va är det för skillnad på ett mono steg och ett vanligt?'
Är inte så insatt i de här

MVH!!

MrCalle Team Autohifi!
16 april 2008 · 865 Inlägg

Mono = en kanal ( både höger & vänster kanal i hop) Gjort för att driva basar.
Stereo = 2 kanaler ( en höger & en vänster ) Går oftast att koppla ihopp, brygga dessa till mono.

MilleN
16 april 2008 · 9 108 Inlägg

Är inte världsbäst på ljud men monosteg har väl bara en högtalarutgång, för att styra en bas t.ex.

"vanliga" två-kanals eller fyr-kanals etc har helt enkelt uttag för så många högtalare som dom har kanaler. Rätta mig om jag har fel cool

kalleankan
16 april 2008 · 101 Inlägg

mono är byggt för att driva en bas.
ett 2kanals steg är gjort för driva tex framhögtalare men det funkar att driva en bas.

har ingen aning om hur stor ljudkvalitetskillnaden är om man kör basen med en 2kanalssteg eller monosteg.

Lindqvist_
16 april 2008 · 92 Inlägg

taaack!! är nämligen inne på att köpa ett alpine slutsteg på 1000 w tåvkanaligt? va tro ni om de?

TT-Avant
16 april 2008 · 6 851 Inlägg

MilleN skrev:
Är inte världsbäst på ljud men monosteg har väl bara en högtalarutgång, för att styra en bas t.ex.

"vanliga" två-kanals eller fyr-kanals etc har helt enkelt uttag för så många högtalare som dom har kanaler. Rätta mig om jag har fel cool

Nee..ett monoblock kan ha två högtalarutgångar. Detta gör INTE steget till ett 2kanals eller att det går brygga steget. Detta är ENBART för att underlätta inkoppling av tex. bas med dubbla spolar eller 2 basar..
Det är fortfarande enbart 1 (EN) kanal, fast det är delad till 2 uttag.

Varför jag är övertydlig bero på att vissa har fått för sig att monoblock går bryggkoppla pga. 2 högtalar utgångar (hur det då kan vara ett MONO=EN kanals steg???)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
16 april 2008 · 2 353 Inlägg

TT-Avant skrev:

MilleN skrev:
Är inte världsbäst på ljud men monosteg har väl bara en högtalarutgång, för att styra en bas t.ex.

"vanliga" två-kanals eller fyr-kanals etc har helt enkelt uttag för så många högtalare som dom har kanaler. Rätta mig om jag har fel cool

Nee..ett monoblock kan ha två högtalarutgångar. Detta gör INTE steget till ett 2kanals eller att det går brygga steget. Detta är ENBART för att underlätta inkoppling av tex. bas med dubbla spolar eller 2 basar..
Det är fortfarande enbart 1 (EN) kanal, fast det är delad till 2 uttag.

Varför jag är övertydlig bero på att vissa har fått för sig att monoblock går bryggkoppla pga. 2 högtalar utgångar (hur det då kan vara ett MONO=EN kanals steg???)

Högtalarna parallellkopplas på insidan.

Dessutom så är inte mono-kanaliga (1-kanaliga) steg enbart för basdrift. Det finns många exempel på steg som körts i mono på varje högtalare, dvs har man tex ett 2vägs + sub kan man tänka sig 5st steg i monodrift på högtalarna, för bästa kanalseparation.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
TT-Avant
16 april 2008 · 6 851 Inlägg

jonash skrev:

TT-Avant skrev:

MilleN skrev:
Är inte världsbäst på ljud men monosteg har väl bara en högtalarutgång, för att styra en bas t.ex.

"vanliga" två-kanals eller fyr-kanals etc har helt enkelt uttag för så många högtalare som dom har kanaler. Rätta mig om jag har fel cool

Nee..ett monoblock kan ha två högtalarutgångar. Detta gör INTE steget till ett 2kanals eller att det går brygga steget. Detta är ENBART för att underlätta inkoppling av tex. bas med dubbla spolar eller 2 basar..
Det är fortfarande enbart 1 (EN) kanal, fast det är delad till 2 uttag.

Varför jag är övertydlig bero på att vissa har fått för sig att monoblock går bryggkoppla pga. 2 högtalar utgångar (hur det då kan vara ett MONO=EN kanals steg???)

Högtalarna parallellkopplas på insidan.


/Jonas

Ahaa..det glömde jag såklart att skriva..*klant*

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang