6231
Sök

Fått ett bra erbjudande på nytt batteri, Ska jag köpa eller inte?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#1
Var iväg o kollade lite på nytt batteri idag, vill kunna spela lite mer musik med motorn avstängd... tänkte köpt ett optima. dom även hade ett annat "vanligt" stående. Ett tudorbatteri på 125 ah (är till typ nån traktor egentligen) som var helt nytt fast ena bärhandtaget i plast hade gått sönder, alltså inget som har nån betydelse för funktionen på batteriet. kan få köpa detta batteri för 1400 kr. ska jag satsa på detta eller ska jag låta bli o köpa nåt annat istället? ska i så fall fixa en låda o ställa det bak i bilen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 117 Inlägg
18 april 2008
#2
henke_99 skrev:
Var iväg o kollade lite på nytt batteri idag, vill kunna spela lite mer musik med motorn avstängd... tänkte köpt ett optima. dom även hade ett annat "vanligt" stående. Ett tudorbatteri på 125 ah (är till typ nån traktor egentligen) som var helt nytt fast ena bärhandtaget i plast hade gått sönder, alltså inget som har nån betydelse för funktionen på batteriet. kan få köpa detta batteri för 1400 kr. ska jag satsa på detta eller ska jag låta bli o köpa nåt annat istället? ska i så fall fixa en låda o ställa det bak i bilen.

Alltså...huvudsaken är att batteriet är av typen som klarar upprepade djupurladdningar utan att ta skada.
Dessutom så är det ju bra om det kan leverera mycket ström snabbt för att driva ett krävande system.
Ett startbatteri till en traktor är just ett startbatteri och det brukar vara mindre lämpat för drift av musik mm där batteriet djupurladdas ofta.


178 Inlägg
18 april 2008
#3
henke_99 skrev:
Var iväg o kollade lite på nytt batteri idag, vill kunna spela lite mer musik med motorn avstängd... tänkte köpt ett optima. dom även hade ett annat "vanligt" stående. Ett tudorbatteri på 125 ah (är till typ nån traktor egentligen) som var helt nytt fast ena bärhandtaget i plast hade gått sönder, alltså inget som har nån betydelse för funktionen på batteriet. kan få köpa detta batteri för 1400 kr. ska jag satsa på detta eller ska jag låta bli o köpa nåt annat istället? ska i så fall fixa en låda o ställa det bak i bilen.

vad för typ av Tudor 125Ah är det ?
jag har i min bmw ett Tudor Super heavy duty batteri soom funkar prima ...
-- Xelo

<a href="http://www.realmofexcursion.com" target="_blank" ><img src="http://www.realmofexcursion.com/images/banners/roebanner04.gif" width="480" height="60" border="0" alt="Realm of Excursion: For All Your Excursion Needs"></a>

Offroad Racing
3 123 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#4
jo det är ju sant. men eftersom det är ungefär dubbelt så stort som ett vanligt bilbatteri så kan man ju göra åt mkt mer innan det blir lika urladdat... och sen är batteriet inte specat som just startbatteri utan bara "stort". men är det helt o kasta pengarna i sjön om jag köper detta eller är det en någolunda bra affär? det ska ju trots allt kosta runt 3000 egentligen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 123 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#5
Xelo skrev:
vad för typ av Tudor 125Ah är det ?
jag har i min bmw ett Tudor Super heavy duty batteri soom funkar prima ...
-- Xelo

kommer inte ihåg vad det hette mer hmm men det är ett så kallat vanligt iaf. Inte typ gele eller så.

EDIT: är nästan säkert ett heavy duty batteri.
Senast redigerat av henke_99 (18 april 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
18 april 2008
#6
Står det 62511 eller 62513 på batteriet?

Då är det ett HD (Heavy Duty), precis som du skriver. Varken SHD eller HDX modellerna finns i 125Ah, bara HD har den storleken. Ett HD tål mer stryk än ett vanligt startbatteri, men det tål inte lika mycket som SHD.

Om det nu är något av de batterierna som jag gav förslag på, då har de ett CCA-värde (kallstartström) på 760A, det är inte superfantastiskt men fungerar säkert bra ändå. Det är ju ett bra pris iaf, köp det gärna och testa smile.

Men för säkerhets skull så tycker jag att du kan begära ett belastningstest av batteriet, även fast det är nytt. De ska kunna göra det utan protester anser jag. När en polare köpte ett lastbilsbatteri på en Mekonomenbutik så gjorde de ett belastningstest när han frågade om det, de var mycket hjälpsamma.


Sök