6166
Sök

Någon Frågor angående slutsteg, ström och lådvolym!

155 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#1
Tja skulle behöva svar på ett par frågor!

Ska använda ett MBquart RAA 2400 steg till baslådan. Har dragit 21mm Strömkabel (5 m) Ska peta dit en kondning med, räcker den kabeln ?
och sen undrar jag om det är någon som har erfarenhet om detta steg? Har 2 st MBquart rwe252 som ska drivas med detta steg, så fråga två, ska jag koppla in basarna på en varsin kanal eller brygga det och koppla båda på en ?
Sen hur stark säkring behöver jag vid batteriet?
Baslådvolymen skulle vara 45L för 2 basar så hoppas det stämmer..

ska använda mig av ett MBquart framsystem med så får hoppas det rockar när det väl blir klart


Info om basar;


Peak Power Handling: 600 watts

RMS Power Handling: 300 watts

Frequency Response: 22 300 Hz

Subwoofer Size: 10"

Impedance: dual 2 ohms

Possible Impedance Variations: 1, 2 or 4 ohms

Recommended Box: 0.65 cu. ft. sealed

Sensitivity: 2,4dB

Mounting Depth: 5.2"


Info om steget;


MB Quart RAA2400 Reference Series 2 x 400 Watt Stereo Amplifier The MB Quart RAA2400 Reference Series 2 x 400 Watt Stereo Amplifier puts power behind your car stereo system with 400 watts of power over 2 channels for outstanding sound quality from your speakers. These new amplifiers are perfectly matched to the MB Quart loudspeaker systems, and are equipped with a range of special features that make them the best in their class. Employing Metal oxide Semiconductor Field Effect Transistor (MOSFET) devices in both the power supply and output stages of the amplifier means better thermal stability, switching speed, ultra low output impedance and wider bandwidth for improved sound quality. The bypass mode ensures maximum amplifier performance and high loading for the ultimate in music pleasure. Channel the mega power of this amplifier and your car components will be ready to rock. MOSFET circuitry with MEHSA thermal technology delivers clean high power with minimal heat dispersion Unique bypass mode ensures maximum amplifier performance and high loading capacity for the ultimate in music pleasure High- intensity, 2 x 400 watts puts power behind your speaker system, providing booming sound levels with minimal distortion Input level controls allow you more flexibility in adjusting the balance of sound inside your vehicle Basics Product Type: Product Type Amplifier Dimensions (W x D x H): 11 in x 15.7 in x 2.3 in Amplifier Type: 2-channel Response Bandwidth: 10 - 40000 Hz Amplifier Output Details: 400 Watt - 2 Ohm - THD 0.5% - 14.4V DC - 2 channel(s) 200 Watt - 4 Ohm - 14.4V DC - 2 channel(s) 800 Watt - 4 Ohm - 14.4V DC - 1 channel(s) Manufacturer Warranty: Limited warranty - 1 year Audio Performance Response Bandwidth: 10 - 40000 Hz Signal-To-Noise Ratio: 95 dB Continuous Power / Channel Qty: 200 Watts x 2 Amplifier Output: 2-channel Input Signal Voltage: 0.15 - 8V Crossover Slope: 12 dB/octave Low Pass Frequencies: 50 - 500 Hz, 500 - 5000 Hz High Pass Frequencies: 50 - 500 Hz, 500 - 5000 Hz Total Harmonic Distortion: 0.005 Output Power (total): 800 Watt Additional Features: Input level controls Amplifier Output Details: 400 Watt - 2 Ohm - THD 0.5% - 14.4V DC - 2 channel(s) 200 Watt - 4 Ohm - 14.4V DC - 2 channel(s) 800 Watt - 4 Ohm - 14.4V DC - 1 channel(s) Inputs And Outputs Connector Types: 1 x audio line-in ( RCA phono x 2 ) 1 x audio line-out ( RCA phono x 2 ) Speakers output
Senast redigerat av Ligaya (20 april 2008)


669 Inlägg
20 april 2008
#2
skulle 2st basar vara i samma/ 1st   45liters låda? isåfall, jag tycker det låter hur litet som hellst då får ju varje bas bara 20 liter var. rätta om jag fattat fel:P


Servicetekniker MAN/SCANIA
33 Inlägg
20 april 2008
#3
den kabeln du valt funkar utmärkt till det steget. ett tips är att när du ska välja säkring kontrollera vad det sitter för säkring i steget och gå upp 10 a. på kabeln.
brygga inte då du får mer effekt per kanal och bas gntemot liten ökning till båda. hopas du fatta det sista...

lycka till


155 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#4
Tack för svaren, fortfarande fundersam över lådmåtten dock. nån som vet hur man bäst räknar ut det som krävs för basarna då jag hörde att man skulle ha 22,5 L per bas sluten till dessa. vill bli säker innan jag bygger lådan tongue


7 120 Inlägg
20 april 2008
#5
Du kanske borde ändra rubriken till något som hör ihop med frågorna... Bara ett tips.

155 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#6
Aerodynamik skrev:
Du kanske borde ändra rubriken till något som hör ihop med frågorna... Bara ett tips.

Done !


Turbocharged
421 Inlägg
20 april 2008
#7
Hur du ska koppla basarna beror på lådan, har du ingen mellanvägg i lådan så måste du köra basarna på samma kanal, annars kan det bli problem, ska du köra på 2 kanaler måste du dela lådan så varje bas får en egen.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

21 761 Inlägg
20 april 2008
#8
Ligaya skrev:
fortfarande fundersam över lådmåtten dock. nån som vet hur man bäst räknar ut det som krävs för basarna då jag hörde att man skulle ha 22,5 L per bas sluten till dessa. vill bli säker innan jag bygger lådan tongue

Enligt det som du har skrivit i första inlägget så rekommenderas 0,65 kubikfot sluten låda, det motsvarar ca 18,4 liter. 1 kubikfot = ca 28,3 liter.

Det går säkert bra med 22,5 liter per bas.

155 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Ligaya skrev:
fortfarande fundersam över lådmåtten dock. nån som vet hur man bäst räknar ut det som krävs för basarna då jag hörde att man skulle ha 22,5 L per bas sluten till dessa. vill bli säker innan jag bygger lådan tongue

Enligt det som du har skrivit i första inlägget så rekommenderas 0,65 kubikfot sluten låda, det motsvarar ca 18,4 liter. 1 kubikfot = ca 28,3 liter.

Det går säkert bra med 22,5 liter per bas.

okej då är jag med, i annat fall kan man juh peta i sån här dämpningsmatta i lådan för att minska volymen en del om det skulle vara nödvändigt? smile


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 april 2008
#10
Ligaya skrev:
Drönirettab skrev:
Ligaya skrev:
fortfarande fundersam över lådmåtten dock. nån som vet hur man bäst räknar ut det som krävs för basarna då jag hörde att man skulle ha 22,5 L per bas sluten till dessa. vill bli säker innan jag bygger lådan tongue

Enligt det som du har skrivit i första inlägget så rekommenderas 0,65 kubikfot sluten låda, det motsvarar ca 18,4 liter. 1 kubikfot = ca 28,3 liter.

Det går säkert bra med 22,5 liter per bas.

okej då är jag med, i annat fall kan man juh peta i sån här dämpningsmatta i lådan för att minska volymen en del om det skulle vara nödvändigt? smile

Nej, inte dämpull, det "lurar" elementet att det sitter i en större låda. Limma/ skruva fast träklossar istället isåfall.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

155 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#11
okej då har jag väk fått svar på det mesta jag ville veta smile

tack så mycket för at ni tog er tid !

kan låsas.



Sök