2404
Sök

Mc olyckor

166 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Läs följande: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2293832.ab

Kände han som dog på Glömstavägen igår. Ingen jag umgicks med men vi har gemensamma vänner och har stött på varandra lite då och då, fan va trist. Detta är faktiskt den sjätte personen som jag känner som omkommer i en Mc olycka. En del har lämnat efter sig småbarn.
Jag har faktiskt en moral kaka till er : Har ni familj och barn sälj bågen, även om ni kör bra så är bilar lika hårda oavsett om bilen eller bågen gör fel.
Så jävla trist att stöta på deras fruar/tjejer med ungarna. Efteråt har fått frågan av en liten tjej. "Kände du min pappa". Svarade ja och då kom Kan du "berätta hur han var" Då brast det jag böla som en bebis tillsammans med hennes mor.

Är trots det emot förbud MEN ni som ska ut med era hojar, ta det försiktigt och var rädda om er själva ni har andra runt er som är rädda om er.

Har sålt bågen och kommer nog aldrig sätta mig på en igen, nu när jag själv har en liten.

Skaune
20 april 2008
En redig tankeställare! själv kan jag väl säga att jag vart nära på o påbörja mitt mc kort, och tjejen ska påbörja sitt strax, jag har alltid sagt till mig själv att det går o köra lungt o sansat på en hoj och bara njuta, man behöver inte köra som en dåre, men de e bilisterna som e de farliga vid mc körningen även om man själv tar det lungt, av någon anledning så e dom inte så uppmärksamma mot mc förare!
Lider med de anhöriga!

1 311 Inlägg
20 april 2008
som sagt en tankeställare.... första året jag hade hojkort gick det kanske inte alltid 90 men man läser alldeles för ofta om olyckor med dödlig utgång! kör mer och mer med huvet än med handen nu!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 302 Inlägg
20 april 2008
Mc förare måste vara de som är mest utsatta i trafiken verkar det som. hmm

De som jag käner som kör sporthoj säger jämt att man måste tänka på att bilarna vill köra på en och på så sätt så tar man det lugnt i trafiken.

I somar har jag planerat på att ta mitt mc kort men nu fick man sig en tankeställare som sagt.
Senast redigerat av fegge_89 (20 april 2008)

9 108 Inlägg
kral
110 Inlägg
20 april 2008
klart, det är alltid tråkigt att någon råkar illa p.g.av dum körningar. Själv håller jag på ta mc kort teori delen är avklarat och kör nästan dagligen för att klara uppkörningen, som sagt det är inga fel på hojjar eller bilar det är fel på de som sitter bakom ratten eller styret
SNÄLLA BILISTER HA LITE RESPEKT TILL HOJ ÅKARNA de slipper ni åxå lida med de
m.v.h.
kral

no turbo shit

Miklen
20 april 2008
Respekten i trafiken ska ju vara ömsesidig.. går att köra farligt fort me hojjar även me normala bilar.. Skillnaden är att hojarna inte har någon som helst krocksäkerhet i dom hastigheterna..

Hjälmen skyddar ju knappt som ett äggskal å inget annat heller..

Mc'n är svårare att upptäcka å ofta möter man dom utan belysning dessutom.. detta gäller även dom bilar man möter utan belysning men som sagt.. mc'n är myyyycke mindre speciellt framifrån.

Ni som säger att man ska ha respekt te hojjarna.. det bör ju delas lika åt båda hållen.. Tycker man ser mc som kör alltför vårdslöst minst lika ofta som bilister.. kanske just för att dom är så mycke piggare...

Alla gör vi misstag skillnaden är att gör man det på en mc så får det oftare mer ödestigra konsekvenser. Är ju speciellt viktigt när man kör mc att tänka åt bilister å större oxå. E oftast inte så om man t.ex kör lastbil, om en p-bil eller mc dunsar in i en så händer d inte så mycke direkt..

5 198 Inlägg
20 april 2008
Allt för ofta ser man mc som kör om köer,,, kör om vid möten.. går upp på bakhjulet osv,så det är nog inte bara bilisternas fel. Är nog lika mycket mc förarna som ska tänka sej för. Verkar precis som om en mc FåR köra om alla stillastående köer.. lite sunt förnuft från många mc förarna oxå vore nog inte helt fel..

Sunset
20 april 2008
drömmer om en fin hoj o ta mc kort, men jag vågar inte :S Sätter man sig på en superbike så kör man inte sakta...

5 198 Inlägg
20 april 2008
STORT problem det där.. stor hoj ska man tydligen köra fort med.. tycker vissa iaf

9 108 Inlägg
20 april 2008
Det gäller att köra med hjärnan, oavsett hoj. Det tragiska i just dessa fall som nämns i tråden är ju att bilar kört ut framför dom.

5 198 Inlägg
20 april 2008
och VARFÖR kan man ju bara spekulera om,, troligen mc utan lyse på,,eller missuppfattats som moped

9 108 Inlägg
20 april 2008
gamlingen skrev:
och VARFÖR kan man ju bara spekulera om,, troligen mc utan lyse på,,eller missuppfattats som moped

Kör man utan lyse är man pantad, har aldrig sett någon göra det och tror inte jag kommer göra det heller då MC-folk vet hur farligt det är. Antagligen har bilföraren haft för dålig koll helt enkelt.

Diktator
968 Inlägg
20 april 2008
så ni är alla änglar och har aldrig lekt med bilar och börnat och lekt jävel, aldrig kör streetrace eller åkt fortare än tillåtna hastighet? mc åkare sticker bara ut mer, bara för det behöver dom inte dö.. du sitter ju liksom i en bil som oftas tål lite krockar och stötar, krocka med en båge i 110, eller köra omkull på våra svenska motorvägar leder ju istortsätt till garanterad död tackvare vajjerräcken och sånt... bilister som motorcyklister, finns folk som leker inom båda grejerna, tycker alla ska enas och förbättra stämningen istället för att fortsätta skapa större spricka. handlar i slut ändan om motorsport

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
20 april 2008
Brandis skrev:
så ni är alla änglar och har aldrig lekt med bilar och börnat och lekt jävel, aldrig kör streetrace eller åkt fortare än tillåtna hastighet? mc åkare sticker bara ut mer, bara för det behöver dom inte dö.. du sitter ju liksom i en bil som oftas tål lite krockar och stötar, krocka med en båge i 110, eller köra omkull på våra svenska motorvägar leder ju istortsätt till garanterad död tackvare vajjerräcken och sånt... bilister som motorcyklister, finns folk som leker inom båda grejerna, tycker alla ska enas och förbättra stämningen istället för att fortsätta skapa större spricka. handlar i slut ändan om motorsport

Har du allvarliga lässvårigheter?

Sen när handlade denna tråd om att folk kör som idioter?
Vad denna tråd BORDE handlar handla om och även gör, är att man som MC-förare måste hela tiden tänka på att alla bilar som står och väntar vid utfarter kan missa dig fullständigt!
Kör dom ut framför dig har du oftast ingen chans om du inte är beredd på att stanna.

Sen att det även sker dödsfall där MC-föraren själv är ansvarig kommer ju givetvis alltid hända, men det är ju samma sak som att det sker bilolyckor, bara att statistiken ser sämre ut för MC-förare.

Som sagt, kör lugnt där ute och tänk tanken: "I den där bilen kan det sitta en pensionär men noll koll och han har ingen aning om att jag är på väg mot honom i 70 km/h"

Mvh. David, MC-förare.

Bygger rolig bil. :)

2 118 Inlägg
20 april 2008
Piraten skrev:
Läs följande: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2293832.ab

Kände han som dog på Glömstavägen igår. Ingen jag umgicks med men vi har gemensamma vänner och har stött på varandra lite då och då, fan va trist. Detta är faktiskt den sjätte personen som jag känner som omkommer i en Mc olycka. En del har lämnat efter sig småbarn.
Jag har faktiskt en moral kaka till er : Har ni familj och barn sälj bågen, även om ni kör bra så är bilar lika hårda oavsett om bilen eller bågen gör fel.
Så jävla trist att stöta på deras fruar/tjejer med ungarna. Efteråt har fått frågan av en liten tjej. "Kände du min pappa". Svarade ja och då kom Kan du "berätta hur han var" Då brast det jag böla som en bebis tillsammans med hennes mor.

Är trots det emot förbud MEN ni som ska ut med era hojar, ta det försiktigt och var rädda om er själva ni har andra runt er som är rädda om er.

Har sålt bågen och kommer nog aldrig sätta mig på en igen, nu när jag själv har en liten.

usch, tråkig historia det där hmm

D.i.l.l.i.g.a.f

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
20 april 2008
Rolig läsning. not.  Ska precis ut å övningsköra första gången nu med hojen, fått mig en liten tankeställare nu. :S

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

blacken
20 april 2008
Det är alltid tråkigt att höra att folk kör ihjäl sig.  Men det är samma vers varje vår " djävla hojar, bort med dom, dom är livsfarliga" osv,osv. Jag har nu kört hoj till och från sedan mitten på 70 talet, och jag lever ännu, jag har mera många kamrater som har dött i bilolyckor, droger och andra olyckor än på hoj. Man ska inte sticka under stol med att hoj KAN vara farligt att köra, men det behöver inte vara det, största faran med hoj är odiskutabelt bilister.  Att köra hoj är faktiskt väldigt livsbejakande, upppiggande och flåklypagrymt härligt att köra och uppleva..

Dunken
20 april 2008
Hej
Vet inte hur man ska säga det här men är det ingen som har sett hur dom som kör hojar far fram, dom kör på framhjulet och på bakhjulet ock fartgränserna verkar ju inte gälla dom. (slut på moralkakorna)
Sen är det lite så här att kör man hoj så måste man betrakta alla andra som älgar, man kan inte lita på att dom står kvar i korsningar och låter dej passera utan med största sannolikhet kommer dom att köra ut framför dej.
Sen visst är det trist när folk får sätta livet till men det kommer inte bli bättre förrän dom som sitter på hojen tänker till lite och kör lite förståndigare, ta tex alla gamla gubbar som köper glidare nu och sen kör dom hoj som dom kör bil de stryker med lika mycke som yngre gör bara för att dom inte tänker.
Visst jag har kört hoj i mitt liv också den står i garaget framför bilen och har kört för fort och sånt men som jag tycker på dom rätta ställena och inte inne i stan.
//Dunken

blacken
20 april 2008
Dunken skrev:
Hej
Vet inte hur man ska säga det här men är det ingen som har sett hur dom som kör hojar far fram, dom kör på framhjulet och på bakhjulet ock fartgränserna verkar ju inte gälla dom. (slut på moralkakorna)
Sen är det lite så här att kör man hoj så måste man betrakta alla andra som älgar, man kan inte lita på att dom står kvar i korsningar och låter dej passera utan med största sannolikhet kommer dom att köra ut framför dej.
Sen visst är det trist när folk får sätta livet till men det kommer inte bli bättre förrän dom som sitter på hojen tänker till lite och kör lite förståndigare, ta tex alla gamla gubbar som köper glidare nu och sen kör dom hoj som dom kör bil de stryker med lika mycke som yngre gör bara för att dom inte tänker.
Visst jag har kört hoj i mitt liv också den står i garaget framför bilen och har kört för fort och sånt men som jag tycker på dom rätta ställena och inte inne i stan.
//Dunken

Jag kan hålla med dig lite grand, man ser mera "Darwinaspiranter" på två hjul nuförtiden, men jag ser ännu fler individer som med sina aptrimmade turbosnurror (fyrhjuliga sådana) visslar förbi varje dag i hastigheter vida överstigande gällande hastighets gräns..

Sök